Sitoutuminen, luottamus ja yhteistyö avaimet menestykseen

Hyvä suunnistussuoritus perustuu hyvään harjoitteluun, sekä fyysiseen että taitoharjoitteluun. Hyvälaatuinen ammattikorkeakouluopetus edellyttää opettajalta hyvää pedagogista koulutusta ja työkokemusta. Jotta suunnistus onnistuisi, on oleellista, että on käytettävissä kartta – mieluiten kyseisestä maastosta – ja kyky tulkita maastoa ja karttaa, myös ennakoiden tulevat suunnistushaasteet.

Ammattikorkeakoulun opetuksessa on tärkeää tunnistaa toimintaympäristön elinkeino- ja työelämän tarpeet, ennakoida tulevaisuuden ammatilliset haasteet ja muodostaa tältä pohjalta osaamispohjaiset opintosuunnitelmat. Suunnistuksessa reitinvalinnan on oltava onnistunut; ammattikorkeakoulun opetuksessa on tärkeää löytää oppimista parhaiten palvelevat menetelmät.

Kun kaikki tämä toimii, rastit löytyvät ja suunnistaja menestyy – vastaavasti amk-koulutuksessa oppimistulokset ja työelämäpalaute ovat erinomaisia, ammattikorkeakoulu on koulutuksen laatuyksikkö. Välillä hyväkin suunnistaja saattaa tehdä pummin; opiskelija- ja työelämäpalautteen avulla koulutuksen virheet havaitaan ja korjataan. Ikävämpää tietysti on, jos suunnistaja eksyy ja päätavoitteeksi tulee selviytyminen pois metsästä.

Ammattikorkeakoulu, jolla on huonot tuloksellisuusmittarien tulokset, joutuu myös selviytymiskamppailuun: ei saa tuloksellisuusrahoitusta, talous on tiukalla, tutkintojen laatu ja työelämävastaavuus huono ja opettajat ja opiskelijat turhautuneita.

Ammattikorkeakoulumme laadittavassa strategiassa keskeiseksi vahvuudeksi todetaan ammattikorkeakoulun monialaisuus. Mutta siitä on hyötyä vain, jos yhteistyö toimii, keskinäinen luottamus on vahvaa, ollaan sitoutuneita yhteiseen strategiaan ja lähtökohtaisesti pyritään ratkaisemaan ongelmat talon sisällä – eikä käyttäen ns. ulkoparlamentaarisia keinoja.

Hyvä yhteistyö edellyttää suotuisaa toimintaympäristöä; sitä, että organisointiratkaisuilla tuetaan eri alojen osaajien kohtaamisia. Ihan kuten rakennushankkeessa: idea sisustuksesta toteutuu vasta, kun löytyy asiantuntija, joka osaa toteuttaa idean esittäjän ajatukset  suunnitelmaksi – ja vasta, kun löytyy toteuttaja, joka osaa toteuttaa suunnitelman.

Vastaa