Kaleva nuorten mediatarjottimelle

Kalevalla järjestettiin 14.11.2016 työpaja, jonka tarkoituksena oli saada ideoita siihen, miten Kaleva saadaan nuorten mediatarjottimelle. Työpajan toteuttajana toimi Tekes-rahoitteinen HURMOS-hanke, joka tutkii ja kehittää huumorin roolia yritysviestinnässä ja liiketoiminnan kehittämisessä. Työpaja oli tarkoitettu 18-30 -vuotiaille nuorille aikuisille. Nuorten lisäksi työpajassa oli mukana Kalevan edustajia, HURMOS-hankkeen opettajia ja minä opinnäytetyön tekijänä. Mitä työpajassa sitten tapahtui ja millaisia ideoita syntyi?

Aloitimme työpajan pikaisella esittäytymiskierroksella. Osallistujille oli myöskin annettu ennakkotehtäväksi valita aamun mielenkiintoisin uutinen ja kertoa siitä lyhyesti. Tämän jälkeen heidät jaettiin ryhmiin, joissa jokaisessa oli sekä nuoria, että Kalevan edustajia. Ryhmien tehtävänä olisi ideoida Kalevalle uusia ratkaisuja nuoremman lukijakunnan tavoittamiseksi palvelumuotoilun työkaluja hyödyntäen. 

Ensimmäisenä työkaluna oli asiakasprofiilien luominen, joiden tarkoituksena oli saada enemmän asiakasymmärrystä kuvitteellisten hahmojen avulla. Ryhmien tehtävänä oli luoda profiilikuvaus valmiiksi kehittelemistämme asiakasprofiileista.  Osallistujat loivat ryhmissään taustan ja tarinan hahmoille, joiden nimet olivat Salli Surfaaja, Santtu Somettaja, Ville Viestittäjä ja Paavo Pelaaja.

Toisena työkaluna työpajassa käytettiin empatiakarttaa, jonka avulla oli tarkoitus syventyä asiakasprofiilien tarpeisiin, tunteisiin, toiveisiin ja pelkoihin Kalevan suhteen. Ideana oli saada ymmärrystä ja näkemystä siihen, mitä nuoret oikeasti ajattelevat Kalevasta. Mielipiteitä oli monenlaisia: Kalevaa pidettiin niin ajankohtaisena ja luotettavana, kuin tylsänä ja vanhanaikaisenakin.

Uutispuuta varten ryhmäjako muuttui siten, että nuoret olivat omana ryhmänään ja Kalevan edustajat omanaan. Molemmat ryhmät saivat rakentaa uutispuun, jonka toiselle puolelle tuli ajatuksia siitä, millainen on nuoren mielestä uutinen ja toiselle puolelle  taas listattiin ajatuksia siitä, mikä on nuoren mielestä kiinnostava uutinen, minkä kanavan kautta nuoret lukevat näitä uutisia ja millainen uutinen on sisällöltään. Molemmat ryhmät olivat aika yksimielisiä siitä, että Facebook, Instagram, Snapchat ja Twitter ovat nuorten suosimia sosiaalisen median kanavia, mutta eriäviä mielipiteitä tuli siitä, mikä on nuoren mielestä mielenkiintoinen uutinen. Molemmat ryhmät kuitenkin listasivat julkkikset, harrastukset ja omaan elämään liittyvät aiheet nuoria kiinnostaviksi uutisiksi.

”Uutispuuron höystämien” oli viimeinen ja varta vasten tätä työpajaa varten kehitelty työkalu, jonka ajatuksena oli muokata jo julkaistusta uutisesta enemmän nuoria kiinnostava huumoria ja leikillisyyttä apuna käyttäen. Lopputuloksena saatiin uutisia, jotka sisältävät paljon kuvia, videoita, ovat kieleltään helppoja ja hauskoja ja pituudeltaan suhteellisen lyhyitä. Työpajassa syntyneiden ajatusten perusteella voidaankin sanoa, että tällaiset uutiset välitettynä sosiaalisen median kanavien kautta auttavat Kalevan pääsyä nuorten mediatarjottimelle.

Kaleva nuorten mediatarjottimelle

Osallistujat työn touhussa työpajassa

Noora Ervasti, opiskelija ryhmästä LIK3SNLJ

Saatat pitää myös näistä...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *