Korkeakoulupedagogista yhteistyötä ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen välillä. Blogin toimituskunta: http://www.oamk.fi/fi/tutkimus-ja-kehitys/hankkeet/kope/materiaalit/blogi/

Korkeakoulupedagogisia mietteitä oppimisesta

Kirjoittaja Asko Karjalainen Koulutus- ja tki-johtaja  Oulun ammatillinen opettajakorkeakoulu Hyvä tieteen oppimisen ystävä. Olet varmaankin miettinyt sitä, miksi meillä on tällainen maailma ihmisten elettävänä? Miksi siinä on juuri näitä ongelmia, tällaisia hyvän elämän ja...

Korkeakoulupedagogiikan filosofia

Esitys, käsikirjoitus ja musiikki: Asko Karjalainen Ohjaus, kuvaus ja leikkaus: Tommi Karjalainen Kuvausavustaja: Juha Pousi Tuottaja: Asko Karjalainen Korkeakoulupedagogiikka jakautuu opetuksen ja tutkimuksen tärkeyteen. Todellisuudessa opetus ja tutkimus ovat yhdessä kokonaisuus, jossa toinen ei...

Opintorilla jaettiin digipedakokemuksia

Kirjoittajat Tiina Salmijärvi suunnittelija (perhevapaalla) / Oulun yliopisto Jenni Pihlaja harjoittelija / Oulun ammatillinen opettajakorkeakoulu Oulun yliopistolla järjestettiin torstaina 17.5. OpinTori-tapahtuma, jonka teemana oli jokapäiväinen digipedamme. OpinTori-tapahtuma kokoaa vuosittain yhteen korkeakoulupedagogiikasta kiinnostuneet keskustelemaan ja...

Cross-expertise mentorointi (CEM)

Korkeakoulupedagogiikan hanke organisoi Cross-expertise mentorointi (CEM) toimintaa lukuvuonna 2017-2018. Hankkeeseen osallistuivat muiden mukana yliopettaja Henna Heinilä Haaga-Helian ammatillisesta opettajakorkeakoulusta, yliopisto-opettaja Merja Maikkola Oulun yliopistosta sekä yliopettaja Raija Erkkilä Oulun ammatillisesta opettajakorkeakoulusta. Henna, Merja ja Raija tuottivat...

Opiskelijat uusien opiskelijoiden johtajina

Kirjoittajat Julia Hyväri, konetekniikan opiskelija Jussi Ylikulju, konetekniikan opiskelija Tauno Jokinen, konetekniikan yliopettaja Valmistumisen jälkeen ja joskus jo opintojen aikanakin koneinsinööri päätyy erilaisiin esimiestehtäviin. Tehtävänimikkeenä voi olla työnjohtaja, valmistuspäällikkö, tiimiesimies tai vastaava. Myös itsenäisessä...

Millaista on toimiva yhteistyö?

Esimerkkinä rajoja rikkova yhteistyö matemaattisten aineiden opetuksessa Kirjoittaja Lassi Korhonen Tohtorikoulutettava Sovellettu ja laskennallinen matematiikka, Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta, Oulun yliopisto Opetus- ja kulttuuriministeriön viimeaikaiset korkeakouluille suunnatut erityisavustukset koulutuksen kehittämiseen ovat noudattaneet varsin selkeää...

Media-alan yhteistyötä Tampereella

  Media-alan yhteistyötä Tampereella  Tampereen ammattikorkeakoulu ja Tampereen yliopisto ovat toteuttaneet eri muotoista yhteistyötä media-alan koulutuksessa useiden vuosien ajan mm. yhteisten dokumenttikurssien, audiovisuaalisen kerronnan teoria ja dramaturgia –kurssien sekä kuunnelman käsikirjoittamisen opintojen toteutuksessa. Lisäksi...

Yhteistyötä tehdään tekemällä yhdessä työtä

Korkeakoulujen välisestä yhteistyöstä puhutaan nykyisin paljon. Koulutuksen laatua pyritään kehittämään yliopistojen ja korkeakoulujen välistä yhteistyötä lisäämällä ja siihen kannustetaan mm. Opetus- ja kulttuuriministeriön linjauksissa. Suuria korkeakoulujen välisiä yhteistyöhankkeita on meneillään esimerkiksi Tampereella ja Lappeenrannassa,...

Yhteistyötä yli rajojen metsäalan koulutuksessa – Metsäkoulutus ry

  Kysyin pari vuotta sitten työpaikkani Metsätieteiden laitoksen opettajakokouksessa, ”tunnetko yhtään ammattikoulun metsäopettajaa? entä ammattikorkeakoulun opettajaa?” Yksi–kaksi kättä nousi parikymmenpäisestä professorien ja lehtorien joukosta. Miten yhteistyötä yli koulutusalarajojen voisi syntyä, jos emme tunne toisiamme?...

MITÄ KUULUU KORKEAKOULUJEN PEDAGOGIIKALLE? Tuloksia KOPE-hankkeen vierailuista

Vierailukierros KOPEn toiminnan suunnittelemiseksi KOPE on korkeakoulupedagogiikkaa yhteistyössä –hanke, jonka tavoitteena on lisätä pedagogista yhteistyötä ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen kesken. Toiminnan suunnittelemiseksi ja korkeakouluja kiinnostavan pedagogiikan rakentamiseksi KOPE-hanke vieraili 39 Suomen korkeakoulussa elo-lokakuun aikana 2017....