Korkeakoulupedagogista yhteistyötä ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen välillä. Blogin toimituskunta: https://www.oamk.fi/fi/tutkimus-ja-kehitys/hankkeet/kope/materiaalit/julkaisut/korkeakoulupedagogiset-blogikirjoitukset/

Koulutuspalvelujen hiomisen taito

Kirjoittaja Vesa Heikkinen Yliopettaja Tampereen ammattikorkeakoulu Palvelumuotoilu on tällä hetkellä suosittu täydennyskoulutusteema monissa yrityksissä. Porukalla tunnistetaan kuluttajia ja heidän roolejaan. Analysoidaan, milloin hän on asukas, duunari, potilas, matkailija, vieras, jäsen tai fani. Piirretään polkuja...

Roadtrip pääkaupunkiseudun korkeakouluihin

KOPE-hanke järjesti bussikierroksen pääkaupunkiseudun korkeakouluihin. Kierroksen aikana pysähdyttiin tutustumaan eri korkeakoulujen pedagogisiin toimintatapoihin ja hyviin käytäntöihin. Roadtrip starttasi 22.11. klo 8.30 Aalto Design Factorystä, joka on tuotesuunnittelu ja oppimiskeskus. Siellä teoria laitetaan käytäntöön ja...

Oppimisen laadun edistäminen edellyttää tutkivaa otetta

Kirjoittaja Sari Lindblom Vararehtori, yliopistopedagogiikan professori Helsingin yliopisto Alati muuttuvassa ja kehittyvässä maailmassa kyky jatkuvaan oppimiseen ja aikaisempien tietojen ja taitojen täydentämiseen ovat ratkaisevassa asemassa tulevaisuuden työelämässä. Tällä hetkellä korkeakoulutuksessa olevat nuoret aikuiset valmistuvat...

Vertaisoppia yrittäjyyden opetukseen

Kirjoittajat Paula Vedman Lehtori, liiketalous Hyvinkään kampus, Laurea-ammattikorkeakoulu Oy Katriina Klemola Tuntiopettaja, yrittäjyys ja uusi liiketoiminta Oulun Ammattikorkeakoulu Oy Oulun ja Laurean ammattikorkeakouluissa panostetaan yrittäjyyteen. Taustalla ovat strategiset linjaukset ja strategioiden jalkauttamiseksi tehdään ahkerasti...

Dialoginen varjostaminen (DiVa)

Kirjoittajat Maija Joensuu Erikoissuunnittelija Ammatillinen opettajakorkeakoulu, ammattipedagoginen TKI Tampereen ammattikorkeakoulu (TAMK) Harri Keurulainen Yliopettaja Ammatillinen opettajakorkeakoulu Jyväskylän ammattikorkeakoulu (JAMK) Mitä dialoginen varjostaminen tarkoittaa? Dialoginen varjostaminen – DiVa – on vertaisoppimisen tai vertaistuen muoto, joka...

Viisi vinkkiä vertaisoppimiseen verkossa

Kirjoittajat Katri Aaltonen Yliopettaja Haaga-Helian ammatillinen opettajakorkeakoulu Hanna Alaniska Lehtori Oulun ammatillinen opettajakorkeakoulu  Maija Lampinen Pedagoginen asiantuntija Aalto-yliopisto Me kirjoittajat, Katri Aaltonen, Hanna Alaniska ja Maija Lampinen kohtasimme  KOPE-hankkeen organisoimassa Cross expertise mentoroinnissa, ja...

Ketterä ja kevyt Cross expertise mentorointi

Kirjoittajat Tapio Nevalainen Lehtori Itä-Suomen yliopisto Anne Rantakaulio Lehtori Jyväskylän ammattikorkeakoulu Katja Lempinen Verkko-opetuksen koordinaattori Satakunnan ammattikorkeakoulu Tiiu Tenno Yliopettaja Oulun ammatillinen opettajakorkeakoulu CEM-toimintamalli on ketterä ja kevyt nykytyöelämän kiireisille toimijoille soveltuva ratkaisu. Korkeakoulupedagogiikan...

Tamperelaisten pohdintaa osaamisperustaisuudesta

Kirjoittajat Harri Kukkonen yliopettaja Ammatillinen opettajakorkeakoulu, ammattipedagoginen TKI Tampereen ammattikorkeakoulu (TAMK) Johanna Annala Dosentti, yliopistonlehtori Kasvatustieteiden tiedekunta Tampereen yliopisto (TaY) Eila Pajarre Suunnittelija TkT, Oppimisen tuki Tampereen teknillinen yliopisto (TTY) Tampereen yliopistossa, Tampereen teknillisessä...

Korkeakoulupedagogisia mietteitä oppimisesta

Kirjoittaja Asko Karjalainen Koulutus- ja tki-johtaja  Oulun ammatillinen opettajakorkeakoulu Hyvä tieteen oppimisen ystävä. Olet varmaankin miettinyt sitä, miksi meillä on tällainen maailma ihmisten elettävänä? Miksi siinä on juuri näitä ongelmia, tällaisia hyvän elämän ja...

Korkeakoulupedagogiikan filosofia

Esitys, käsikirjoitus ja musiikki: Asko Karjalainen Ohjaus, kuvaus ja leikkaus: Tommi Karjalainen Kuvausavustaja: Juha Pousi Tuottaja: Asko Karjalainen Korkeakoulupedagogiikka jakautuu opetuksen ja tutkimuksen tärkeyteen. Todellisuudessa opetus ja tutkimus ovat yhdessä kokonaisuus, jossa toinen ei...