Valmistumistalkoot – nyt!

Ammattikorkeakoulujen tulorahoituksessa tuloksellisuuden vaikutus tulee lisääntymään tulevina vuosina; on suunniteltu, että tulevaisuudessa opiskelijamäärän vaikutus olisi 50 %, ja tuloksellisuuden osuus 50 %. Tämän hetkisessä rahoituskäytännössä opiskelijamäärän vaikutus on 70 % vaikutus ja tutkintojen lukumäärän, nykymallissa ainoan tuloksellisuustekijän, vaikutus 30 %. Tutkinnot lasketaan kahden vuoden keskiarvona, esimerkiksi vuosien 2009 ja 2010 tutkintokeskiarvo vaikuttaa vuoden 2012 tulorahoitukseen. Tässä on huolestumiseni ydin: vuonna 2009 Oamkista valmistui 1097 tutkintoa ja vuonna 2010 1069 tutkintoa. Tutkintotavoite tällä 2012 päättyvällä sopimuskaudella on 1220 tutkintoa vuodessa. Tässä tilanteessa olen huolestunut Oamkin ja yksikköjemme tiukentuvasta taloudesta lähivuosina.

Heikko tutkintotuottavuus, eli heikko läpäisy, on ylivoimaisesti tärkein tämän hetken tuloksellisuushaasteemme. Läpäisyprosenttimme on nippa nappa yli 50 %, kun opetus- ja kulttuuriministeriön tavoite on 65 %. Yksinkertaisella insinöörimatematiikalla: jos nostamme läpäisyn ministeriön tavoitteeseen, tuloksena oleva 15 prosenttiyksikön parannus läpäisyymme tuo yli 2,5 miljoonan euron lisäyksen 55 miljoonan vuosibudjettiimme! Mielestäni on suoranaista tyhmyyttä, ellemme paranna läpäisyämme oleellisesti – ja parantaminen on aloitettava heti. Jos nostamme tutkintomääräämme reilusti tänä vuonna, vaikutus näkyy vuosien 2013 ja 2014 tulorahoituksissa.

Käynnistettävät valmistumistalkoot ovat kaikkien asia, sekä henkilöstön että opiskelijoiden. Sisäisessä rahanjaossamme tulemme jatkossa palkitsemaan hyvästä läpäisyn tasosta ja läpäisyn parantamisesta. Tuloksellisuuden palkitsemiskriteerit – ketä ja miten palkitaan – määritellään lähitulevaisuudessa ja vaikutukset näkyvät jo vuoden 2012 rahanjaossa. Ensi vaiheessa huomio, ja henkilökohtaiset yhteydenotot, kannattaa kiinnittää niihin, joilla valmistuminen on muutamasta opintopisteestä ja/tai päättötyöstä kiinni. Samoin kannattaa pureutua keskeyttämisen syiden eliminointiin. Keskeyttäminen tapahtuu tyypillisesti ensimmäisen opiskeluvuoden lopulla tai heti sen jälkeen. Kokemukseni perusteella, opiskelijan aktivoituminen opintojen eteenpäin vientiin voi usein olla ihan pienestä kiinni – jopa vain siitä, että joku on siitä kiinnostunut.

Valmistumistalkoot nyt!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.