Vaihtoviikko 3. – 7.12.2012

Anne Keskitalo
Susanna Kujanpää

Darmstadtin ammattikorkeakoulu järjesti ensimmäisen kansainvälisen vaihtoviikon, jonne oli kutsuttu opettajia ja kv-toimistojen henkilökuntaa. Saimme kutsun hyvin lyhyellä varoitusajalla, kun heille oli jäänyt vielä muutama paikka vapaaksi. Lähetimme samana päivänä hakemuksemme ja pääsimme mukaan viikolle.

Maanantaina matkaan ja suoraan vaihtoviikon ohjelmaan

Aamuvirkkuina lähdimme matkaan aikaisin Oulun lentokentältä Helsingin kautta kohti Saksaa. Matkat sujuivat todella jouhevasti ja Frankfurtin lentokentälle saavuttuamme löysimme vaivatta bussin, joka vei meidät puolessa tunnissa Darmstadtiin. Bussin löydät heti Finnairin saapumisterminaalin kohdalta samalta puolelta tietä. Lipun sai ostettua suoraan bussista ja päätepysäkkinä oli Darmstadtin rautatieasema eli emme voineet eksyä, vaikka taipumusta siihen löytyi molemmilta matkaajilta.

Rautatieaseman läheltä löytyi hotelli vaivatta, koska olimme kyllä saaneet hyvät ohjeet ennakkoon esimieheltä ja kv-viikon järjestäjiltä.  Hotellimme oli pieni, ehkä vähän vaatimatonkin, mutta emmehän siellä kyllä paljon ehtineet oleskella. Kaupunki on selkeä ja siellä oli kiva tunnelma. Liikkumaan pääsi kävellen tai sujuvasti ratikalla. Ratikkalippu ostettiin pysäkillä olevista automaateista.

Ammattikorkeakoulualue on iso. Opiskelijoita on noin 13 000 ja eri rakennuksia lähemmäs 30, joten hieman meni aikaa kierrellessä vääriä rakennuksia ympäri, kunnes oikea tapaamispaikka löytyi. Viikon jälkeen aloimme osata reitit jopa helposti, mutta ikäväksemme silloin oli jo aika lähetä kotiin. Seuraava vierailumme sujuu siis alusta asti vanhalla rutiinilla, elleivät keksi vaihtaa kokoontumisia meille uusiin rakennuksiin.

Ensimmäisenä päivänä esittelimme itsemme ja omaa ammattikorkeakouluamme. Osallistujia oli eri maista.

Meille esiteltiin Darmstadtin ammattikorkeakoulun koulutusohjelmia ja toimintaa. Viikon ohjelman saatuamme huomasimme, että sitä riitti aamuvarhaisesta iltamyöhään, kuten tällaisilla viikoilla usein tapana on.  Viikon edetessä pystyimme vaan ihailemaan sitä saksalaista tehokkuutta ja tarkkuutta, millä viikon ohjelma toteutettiin. Olimme koululla iltaan asti ja jatkoimme vielä koko ryhmän kanssa yhdessä perinteiselle saksalaiselle illalliselle olutmaistajaisineen. Maittavan ruokailun lomassa ravintolan omistaja kertoi meille henkilökohtaisesti ruokiin ja oluisiin liittyvästä historiasta mielenkiintoisia tarinoita.

Tiistaina tiukkaa opetusta ja yritysvierailu

Lyhyeksi jääneiden yöunien jälkeen opetus kutsui jo kahdeksalta aamulla ja illalla oli vielä kerrattu opetettavaa aihettakin jännityksen hieman vaivatessa. Onneksemme opiskelijaryhmät eivät olleet kovin suuria, ”vain” viitisenkymmentä opiskelijaa. Nuoret osasivat kohtuullisesti englantia ja olivat aktiivisesti mukana opetuksessa. Opetustuntien jälkeen ryhmällemme oli järjestetty saksan kielen pikakurssi. Paljon ei ehditty kaivaa sanoja muistin syövereistä, mutta jonkinlainen turistitaso saavutettiin ja tilanteista selvittiin.

Lounaan lomassa ehdimme kokoontua tietotekniikan osastolle yhteiseen palaveriin. Tutustuimme toisiimme ja saimme yksityiskohtaisemman esittelyn osaston toimintaperiaatteista sekä opetuksen suuntaviivoista. Iltapäiväämme kuului vielä yritysvierailu, ja sinne suuntasimme yhden Darmstadtin kuuluisan nähtävyyden kautta, Die Waldspirale.

Yritysvierailu Merck Group:in ”pääpaikalla” oli ehdottomasti yksi matkamme kohokohdista.  Vierailun järjestäminen ei ollut ollut helppoa, sillä kv-toimiston väki oli yrittänyt saada vierailuaikaa jo kahden vuoden ajan jollekin yksittäiselle ryhmälle, joka sattuu olemaan heillä käymässä. Me olimme ne onnekkaat, jotka yritykseen pääsivät vierailemaan. Tämä saksalainen, pääosin edelleen perustajasuvun omistuksessa oleva lääketieteen ja kemian teollisuuden parissa toimiva yritys, on todella hämmästyttävän monipuolinen. Merck Groupin pääpaikka on Darmstadtissa ja yritys työllistää ympäri maailmaa yli 40 000 työntekijää 67 eri maassa. Yrityksen liikevaihto on 10,3 miljardia euroa ja sillä on yli 30 000 eri tuotetta. Näistä tuotteista voisi esimerkkinä mainita lääkkeet, televisioiden ja kosketusnäyttöpuhelinten näyttöjen tekemiseen tarvittavat LC-kiteet, meikkien perusmassa-aine ja metallihohtovärien raaka-aineet

Pääsimme kulkemaan bussilla ympäri tehdasaluetta ja tutustumaan muutamaan yksittäiseen paikkaan, esim. yrityksen logistiikkakeskukseen sekä käymään yrityksen omassa museossa.

Keskiviikkona kehityskeskusteluja ja kansainvälisyyttä

Keskiviikkoaamuna tapasimme ammattikorkeakoulun vararehtorin, joka vastasi tutkimus- ja kehitystoiminnasta. Saimme esitelmän Darmstadtissa meneillään olevista projekteista, sekä keskustelimme mahdollisuuksista erilaisiin yhteisiin projekteihin tulevaisuudessa. Jokainen vierailija esitteli lyhyesti myös oman ammattikorkeakoulunsa hanketoimintaa. Onneksi olimme nähneet upeita yksikkömme hanke-esityksiä Tampereen insinööripäivillä ja osasimme kertoa näistä hankkeista.

Iltapäivällä pääsimme pitämään esitelmän ammattikorkeakoulustamme. Koska Suomi ei ole kovinkaan tunnettu maa, päädyimme esitelmässämme kertomaan lyhyesti Suomesta, Oulusta sekä ammattikorkeakoulustamme. Hauskuutimme yleisöä kaksikielisellä esityksellämme eli englanti – suomi kurssi tuli pidettyä samalla kertaa. Kuuntelijoina olivat kv-viikon osallistujat, opiskelijoita sekä oppilaitoksen henkilökuntaa. Samalla meidän tehtävämme oli mainostaa opiskelijoille Oulua mahdollisena paikkana suorittaa kaksoistutkinto, jonne haun kaavaillaan alkavan vuonna 2014. Esitykset pidettiin päärakennuksessa, jonka aulassa esittäytyivät jollakin tapaa kaikkien Darmstadtin ammattikorkeakoulun partnerit. Me olimme saaneet muutaman esitteen lisäksi mukaamme heijastimia, joille oli käyttöä Saksan pimeissä illoissa.

Esityksien jälkeen pääsimme nauttimaan vapaammasta ohjelmasta. Opiskelijat järjestivät pikkujoulut joululauluineen ja paikalla vieraili jopa joulupukki, joka ei ikävä kyllä ollut se oikea Korvatunturin joulupukki.

Torstaina tonttuilemassa joulumarkkinoilla

Torstaina aamulla oli taas opetuksen vuoro. Tällä kertaa luokkakin sekä oikea rakennus löytyi jo vanhalla rutiinilla. Opetusaiheisiimme saimme lisähaastetta, kun opiskelijat olivat Master-ohjelmasta eikä aihe ollut ihan päivittäisestä perusopetuksestamme. Kaikesta huolimatta hyvin siitä selvittiin ja uutta opimme myös me opettajat. Eräänlainen ”kohokohta” oli opetustuntien videointi. Pikkuisen nikotutti alussa, mutta pitämistämme tunneista jäi pysyvä muisto…

Sen jälkeen tapasimme kaksoistutkintosopimuksemme yhteistyökumppaneita. Keskusteluissamme innostuimme verkko-opetuksen mahdollisuuksista. Tätä keskustelua jatkamme tulevalla Tekniikan yksikön kv-vaihtoviikolla maaliskuun lopussa.

Iltapäivällä matkasimme kaikki yhdessä junalla läheiseen Michelstadtin kaupunkiin joulumarkkinoille. Tämä pieni kaupunki oli todella kauniisti viritetty täyteen joulua. Pienen kaupungin koko keskusta oli täynnä joulumarkkinakojuja. Myös saksalaiset matkustavat kaupunkiin joulutunnelmasta nauttimaan. Sää tuntui jopa kylmältä meistä kaikkeen säähän tottuneista suomalaisista. Ilmeisesti kosteampi ilma saa pienemmänkin pakkasmäärän menemään luihin ja ytimiin. Lämmetäksemme skoolasimme Suomen itsenäisyydelle paikallisella glögillä, joka oli hyvin samanlaista kuin meilläkin myydään kaupassa. Illalla tulimme junalla takaisin ja kun kerran Saksassa olimme, niin vielä viimeisellä hetkellä aseman ravintolassa nautimme sitä kuuluisaa bratwurstia.

Perjantaina perillä kotona

Perjantaina jätimme hyvästit Saksalle ja aamulla palasimme bussilla Frankfurtin lentokentälle, josta matka kohti kotia alkoi.

Viikko tarjosi meille paljon uusia kontakteja, joita myös työkaverimme voivat hyödyntää. Darmstadtin ammattikorkeakoulu järjestää jatkossakin vaihtoviikon, mutta tarjoaa myös mahdollisuuden muuna ajankohtana mennä lyhyeen vaihtoon opettamaan tai muihin työtehtäviin. Sen lisäksi heille on mahdollisuus mennä pitkäaikaiseen vaihtoon, joka tarkoittaa vaihtoaikaa kolmesta kuukaudesta vuoteen. Tällaisessa pitkäkestoisessa vaihdossa he maksavat työntekijälle palkan sekä tarjoavat mahdollisuuden asua heidän omistamassaan kansainvälisessä talossa, jonka remontti valmistui juuri vuodenvaihteessa. Tietysti jos haluaa perheensä mukaan, tämä vaihtoehto ei käy, sillä talon huoneet ovat yhdelle hengelle suunnattuja tutkijahuoneita.

Yhteistyömme jatkuu tietysti kaksoistutkinnon merkeissä ja tämänkin sisältää opetusta sekä työllistää muuta henkilökuntaamme. Täten voimme lämpimästi suositella Darmstadtia opiskelijoidemme vaihtokohteeksi, ilman kaksoistutkintoa tai sitä suorittamaan.

Myös Merck tarjoaa henkilökunnallemme mahdollisuuden mennä yritykseen työjaksolle (3kk – 1vuosi). Lisäksi henkilökunnan opintoihin liittyviä opinnäytetöitä on mahdollista tehdä yritykselle. Heillä on olemassa valmis palkkiotaulukko, jonka mukaan tehdystä työstä saa korvauksen. Koska yritys on todella kansainvälinen ja monialainen, jokaisen alan osaajalle löytyy mahdollisuuksia. Samanlaisista mahdollisuuksista olemme kertoneet myös meidän opiskelijoillemme.

Kuten jo mainitsimme, niin verkko-opetuksen kehittäminen yhteistyössä jatkuu jo tämän vuoden maaliskuussa. Sen tarjoamista eri mahdollisuuksista kuulette myöhemmin lisää.

Saatat pitää myös näistä...