Ammattiharjoittelu itärajalla

Kesällä 2013 työskennellessäni jo tutuksi tulleessa tehtävässä S-marketin myyjänä päätin, että tämä kesä saisi olla kassan takana ja hyllyjen välissä se viimeinen. Vaikka olin aina pitänyt asiakaspalvelutyöstä ja suorasta kontaktista asiakkaisiin, en kokenut koskaan pääseväni haastamaan itseäni ja hyödyntämään ydinosaamisalueitani perusteellisesti. Myymälä oli toki mainio ympäristö erilaisten ideoiden ja markkinointitempausten kehittelyyn, mutta se varsinainen suunnittelupöytä ja resurssit toteutukseen jäivät usein puuttumaan .

Määrätietoinen yrittämiseni tuotti tulosta alkuvuodesta 2014, kun sain ammattiharjoittelupaikan Etelä-Karjalan osuuskaupan eli Eekoon mainososastolta Lappeenrannasta. Ensimmäistä kertaa minusta tuntui siltä, että olin pääsemässä oikeaan työpaikkaan, jossa pääsisin toden teolla testaamaan niin koulunpenkillä kuin omissa harrastusprojekteissa kertynyttä osaamista ja tietoa.

Ammattiharjoitteluni ensimmäiset kaksi viikkoa kuluivat pitkälti mainostyöntekijän työkaluihin ja työvälineisiin tutustuessa. Sähköposti ja aikataulut saivat uuden merkityksen, InDesign:sta tuli sydänystäväni ja keväällä hetken mielijohteesta hankkimani keltainen termosmuki himoitsi jatkuvasti lisää kahvia. Työ mainososastolla koostui Eekoon toimipaikkojen markkinoinnin ja markkinointiviestinnän suunnittelusta ja toteutuksesta kaikkiin käytössä olleisiin kanaviin, joista pieneksi yllätyksekseni painettu media oli edelleen kaikkein suurimmassa roolissa.

Omia päävastuualueitani tuon 14 viikon harjoittelujakson aikana olivat Eekoon autokauppojen, S-marketien sekä kahviloiden printti- ja digikanavien sisällöistä huolehtiminen. Tavanomaisimpiin työtehtäviin kuuluivat esimerkiksi viikoittaisten lehti-ilmoitusten tekeminen, infonäyttöjen ja verkkosivujen ajankohtaisten sisältöjen päivittäminen sekä monenlaisen printtimateriaalin (julisteet, mainokset, kupongit, käyntikortit jne.) suunnittelu ja tuotanto.

Vaikka Osuuskaupan ohjeistot asettivat suurimmaksi osaksi tiukat säännöt julkaisujen ulkoasuille ja sisällöille, pääsin hyödyntämään säännöllisesti myös omaa luovuuttani.

Erityisesti autokauppojen markkinoinnissa ja markkinointiviestinnässä minun annettiin hyödyntää omia ehdotuksia sekä suunnitella ja toteuttaa graafisia ilmeitä useisiin kampanjamateriaaleihin.

Huolimatta työkokemuksen puutteesta juuri vastaavanlaisesta tehtävästä, en kokenut mitään minulle annettua tehtävää ylitsepääsemättömän vaikeaksi. Itsenäinen ongelmien ratkaisu, parhaiden työtapojen löytäminen yritys ja erehdys -menetelmällä sekä vastuu omien työtehtävien suorittamisesta aikataulussa saivat minut viihtymään työni parissa – ja kesän kiitämään ohitse lähes huomaamattomasti.

Kaiken kaikkiaan harjoittelujakso tarjosi minulle paljon laajemman ja vastuullisemman tehtäväkentän, mitä olin kuvitellut harjoittelijana saavani. Kesä oli todellista ammatillisen oppimisen aikaa ja antoi itseluottamuksen lisäksi hyvät valmiudet koulutusta ja mielenkiinnon kohteita vastaavissa tehtävissä työskentelyyn. Harjoitteluni jälkeen olen saanut jatkaa määräaikaisessa työsuhteessa Eekoolla mainostyöntekijänä.

Lauri Putila (LIK2SNLM2) on digitaaliseen markkinointiin suuntautunut liiketalouden opiskelija, joka digiosaamisen testipenkkinä toimii oma blogi osoitteessa Rahantakoja.fi.

Saatat pitää myös näistä...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *