Opettajaa aina tarvitaan

Ilmeisesti alamme näinä aikoina olla oikean tulevaisuuden kynnyksellä. Sen tulevaisuuden, jota on ennustettu aina Jules Vernen ajoista lähtien. Siihen kuuluvat robotit, lentävät autot, avaruusmatkailu ja paljon muuta – mm. monien ammattien muuttuminen ja katoaminen.

Kuinka käy opettajan ammatin? Voisiko kone korvata opettajan? Tätä visiota ei kannata ottaa niin kirjaimellisesti, että kuvittelisi jonkin suurin piirtein ihmisen näköisen paristoilla toimivan robotin köpöttelevän opiskelijoiden edessä luennointitehtävissä. Puhutaan luentokoneen sijaan hakukoneesta. Kuinka suurelta osin hakukone on jo nyt korvannut opettajan? Eikö googlesta ole tullut jokaiselle tärkeä tiedollinen avustaja – kaikkein lähin omaopettaja? Googlelta on helppo kysyä eikä tyhmiä kysymyksiä ole olemassa.

Entäpä omatekoisten (opetus)videoiden keidas: YouTube?  Ei liene aivan liioiteltua väittää, että YouTubesta on kehittynyt maailman ammatillisen opiskelun keskus. Sieltä löytää havainnollista opastusta aiheeseen kuin aiheeseen, alalta kuin alalta, näkökulmasta jos toisesta. Jokaiseen tarpeeseen löytyy kiinnostava opetus ja opettaja.

Nyt alkaakin näyttää siltä, että tulevaisuus on jo nykypäivää, ja nimenomaan opettajan ammatti – juurikin se – olisi erittäin vakavasti uhattuna.

No ei sentään.

Uhattuna ei ole opettajan ammatti vaan tietynlainen mielikuva opettajasta. Vanhan ajan tietoa jakavaa opettajaa ei enää tarvita samalla tavoin kuin aiemmin. Voi sen niinkin muotoilla, että sellaisella opettajalla jonka Google ja YouTube voi korvata ei ole enää pedagogista arvoa opiskelijoiden silmissä. Löytyisikö pysyväisesti tarpeellinen opettaja seuraavasta yhtälöstä?

Op-(Gle+Ytb)=OT

 

Op=Opettajan potentiaali

Gle =Google tai vielä parempi hakukone

Ytb =YouTube ja kaikki muu avoin tai hankittavissa oleva videomateriaali

OT =Tarpeellinen opettaja

 

Mitä erotukseksi jää? Opettajaa tarvitaan välittämään opiskelijasta, opiskelijan oppimisesta ja osaamisesta. Opettajaa tarvitaan ohjaamaan, selventämään, väittelemään, arvioimaan, antamaan palautetta ja arvostamaan. Opettajaa tarvitaan valmentamaan hyvää vieläkin paremmaksi. Opettajaa tarvitaan tueksi heikkona hetkenä, motivoimaan, valamaan uskoa ja olemaan läsnä. Opettajaa tarvitaan osaamisen esimerkiksi ja samaistumisen kohteeksi. Opettajaa tarvitaan tekemään monimutkainen kokonaisuus ymmärrettäväksi. Yhteistyössä toisten opettajien kanssa häntä tarvitaan tutkinnon pedagogisen arkkitehtuurin kehittäjäksi. Opettajaa tarvitaan työn taitajaksi, yrittäjyyden tuntijaksi ja paremman työelämän kehittäjäksi. Paljon muitakin tehtäviä riittää. Mitä tehtäviä sinun mielestäsi pitäisi vielä mainita?

Voit jatkaa pysyväisesti tarpeellisen opettajan osaamisalueiden pohdintaa vaikka kommenttiruudussa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.