Rehtorin viikko opiskelijana: Oppimispäiväkirja

Rehtori Jouko Paaso vastasi opiskelijakunnan haasteeseen ja vietti viikon opiskelijana 28.9.–2.10.2015. Tentin sijaan rehtori kirjoitti viikostaan oppimispäiväkirjan.
Kuvia ja videoita viikon ajalta löydät Instagramista ja Facebookista tunnuksella #joukonviikko.

OPPIMISPÄIVÄKIRJA

Tavoitteeni ja odotukseni viikon suhteen
Aloite ja haaste ”Jouko opiskelijana”-viikkoon tuli opiskelijoilta – eihän tuollaiseen haasteeseen voi olla tarttumatta. Omana tavoitteenani oli luonnollisesti päästä paremmin sisään opiskelijan maailmaan ja näkökulmaan, ja sitä kautta parantaa vuorovaikutusta ja suhdetta tärkeimmän ”tuloksentekijämme” kanssa. Kokemukseni aiemmasta vuorovaikutuksesta opiskelijoiden kanssa ovat positiivisia ja mieltä kohottavia, joten uskoin viikon tältäkin osin tuovan mukavaa piristystä arkityöhöni.

Mitä opin tai oivalsin viikon aikana
Opiskelijat tekevät opiskelu- ja vaikuttamistyötään (OSAKO) hyvällä motivaatiolla, innokkaasti ja sitoutuneesti. Heillä on aidosti kehittämisorientoitunut suhde Oamkiin; Oamkin kaikinpuolinen kehittyminen, tuloksellisesti ja vaikuttavuudeltaan, ei jää heistä kiinni! Opiskelijoilta voin saada tukea isojen kehittämishaasteidemme läpivientiin. Esimerkkeinä näistä haasteista ovat digitaalisuuden merkittävä lisääminen oppimisessa sekä aidon kansainvälisyyden kehittäminen. Edustajiston kokouksen kurinalainen läpivienti vakuutti minut opiskelijakuntatoiminnan valmentavasta vaikutuksesta yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Toiminta ei todellakaan ole pelkkää hauskanpitoa – vaikka välillä toki sopivasti sitäkin.

Mitkä ovat hyviä ominaisuuksiani opiskelijana ja missä voisin vielä kehittyä
Uskoakseni olen hyvä heittäytymään uusiin haasteisiin – ja niissä täysillä mukana. Innostun helposti uusista asioista enkä tyydy keskinkertaiseen, itseltäni enkä muilta. Kärsivällisyyttäni voisin kehittää, jotta en turhaudu liian hitaasta kehittymisvauhdista. Voisin olla myös anteeksiantavampi itselleni ja luottaa toiminnassani vielä enemmän itseeni ja omaan näkemykseeni. Säästäväisyyttäni pitäisi myös kehittää; opiskelijan seitsemällä eurolla päivässä (ilman lainaa) tai edes 20 eurolla (lainan kanssa) voi muuten olla haasteellista selviytyä.

Mitä viikon aikana oppimiani taitoja voin käyttää tulevaisuudessa
Ensiaputaidot ovat kaikille hyödyllisiä, vaikka toivonkin, etten joutuisi niitä käyttämään – vaan paikalle sattuisi esimerkiksi hyvin koulutettu sairaanhoito-opiskelijamme. Liikuntaa ja jumppaa harrastan muutenkin, joten siinä ei itselleni ollut uutta opittavaa – olisiko liikuntatuokion sisällyttäminen viikko-ohjelmaani kuitenkin saanut virikkeensä viime vapun liikuntasuorituksestani Rotuaarilla? Haalarimerkkien suuri merkitys opiskelijalle selvisi minulle, joskin niiden ompelu haalariin ei edelleenkään ole vahvuuksiani – no onneksi lähipiiristäni, töissä ja kotona, löytyy apuvoimia.

Toteuttamiskelpoiset ja jatkokehittelyn arvoiset ideat
Opiskelijat ovat valmiita kokonaisuudessaan englanninkieliseen lukukauteen, jossa kv-opiskelijamme on integroitu samoihin ryhmiin suomenkielisten kanssa – hienoa! Opiskelijoiden puoleltaan ei myöskään ole esteitä monimuotoisten oppimissisältöjen ja digitalisuuden kaikinpuoliselle hyödyntämiselle – hehän ovat ns. diginatiiveja. Vuorovaikutuksen edelleen parantamiseksi opiskelijoiden kanssa sovimme kuukausittaisesta aamukahvitapaamisesta. 

Vanha oppija
hyppäys innostukseen
vanhalle virtaa

Jouko Paaso
Rehtori, toimitusjohtaja

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *