Amokin aakkoset – Jarmo Salon viikko

Tervehdys. Olen Jarmo Salo ja olen toiminut yliopettajana vuodesta 1999, eli lienen opettajakunnasta ollut pisimpään Amokin palveluksessa. Antoisia ovat vuodet olleet ja erinomaiset työtoverit myöskin.  Olen myös Amokin työyhteisövaltuutettuna ja kanssani voi ottaa puheeksi työyhteisöömme ja sen toimintaan liittyviä asioita.

Jarmo Salo esittäytyy 

Koulutukseltani olen keittiömestari ja kasvatustieteiden lisensiaatti ja filosofian tohtori. Olen myös tehnyt ammattikalastaja ja kirvesmiehen, hirsirakentajan ja torikauppiaan töitä. Tutkimustyötäkin osaan kenties tehdä tarvittaessa. Ammatinopettajana olen toiminut noin 20 vuotta ja ns. työelämässä 45 vuotta.  Toimin Näyttötutkintomestari-koulutusohjelman tutkintovastaavana, eli työni liittyy yhdessä näyttötutkintomestaritiimin kanssa kehittää koulutusohjelmaamme ja toimia myös arkisessa ohjaustyössä opiskelijoidemme parhaaksi.

Kulunut viikko on ollut ns. normaali. Maanantaina tein näyttötutkintomestariohjelmaan liittyviä hallinnollisia töitä ja valmistauduin tulevaan opetustyöhön. Maanantaina tiimimme matkusti Rovaniemelle, jossa meillä oli Lapin ryhmämme kanssa yhteisopiskelupäivät. Aiheenamme oli aina niin ajankohtainen asia, kun henkilökohtaistaminen. Tiistaina ja keskiviikkona perehdyimme yhdessä opioskelijoidemme kanssa siihen, mitä henkilökohtaistaminen näyttötutkinnoissa on ja miten sitä toteutetaan siitä annetun asetuksen mukaan. Kollegani Päivi oli kyseisten aihealueiden asiantuntijana ja me kollega Hannun kanssa olimme ikään kuin ulkopuolisina kommentaattoreina.

Yleensä emme ole lähiopiskelupäivinä koolla koko tiiminä, vaan meitä on aina mukana kaksi asiantuntijaa, mutta nyt olimme koko tiiminä mukana sen vuoksi, että me testasimme uutta toimintatapaa ja myöhemmässä debrieffiingissä, joka tapahtui kotimatkallamme autossa,  havaitsimme uuden toimintatavan olevan käyttökelpoinen ja tarkoitukseen sopiva. Olemme toimineet näyttötutkintomestariohjelmassa tiimiopettajuuden periaatteella jo 15 vuotta ja ohjelmamme on ollut osaamisperustainen ja puhtaasti henkilökohtaistettu jo vuodesta 2005, eikä takaisin entiseen ole paluuta. Osaamisperustaisuus, ohjauksellisuus ja henkilökohtaistaminen ovat tulevaisuuden opetus / kasvatustyön keskeisiä kulmakiviä ja mielestäni ne ovat ne suuntaviivat, jolle pääosin tulevaisuuden ammatillinen koulutus entistä enemmän perustuu.

Osaamisperusteisuuden mahdollisuudet

Tänään torstaina päivä on mennyt taas kerran hallinnollisissa töissä, on ollut laskutuksia, laskujen tarkastuksia, laskujen tekoa ja aina niin antoisaa todistusten allekirjoituksia. Myös ohjaustyötä on ollut,  ja saatujen palautteiden arviointia. On antoisaa saada opiskelijoiden antamia palautteita, joista taas kerran ilmenee se, että tekemämme työ on relevanttia. Onneksi mukana on aina myös rakentavia parannusesityksiä, joita otamme mielellämme vastaan.  Todistuksien allekirjoitukset ovat aina antoisia, koska ne todistavat sen, että työmme on ollut tuloksellista ja ammatilliset oppilaitokset ja elinkeinoelämä saavat asiantuntevaa henkilöstöä riveihinsä ja ne kykenevät entistä paremmin vastaamaan tulevaisuuden työelämän asettamiin osaamisvaatimuksiin.

Huomenna meillä on juhlapäivä. 45 tulevaa Näyttötutkintomestaria saa diplominsa ja todistuksensa arvokkaassa juhlassa, jossa on mukana edustus Opetushallituksesta, Oulun ammattikorkeakoulusta ja Osaosta sekä näyttötutkintomestareiden alumneilta. Jään odottamaan huomista juhlaa, samalla onnittelen valmistuvia Mestareita ja heidän taustaorganisaatioitaan ja kiitän OAMK: ta ja Opetushallitusta siitä, että meihin ja tekemäämme työhän luotetaan ja sitä arvostetaan.

Lopuksi vielä näyte eräästä näyttötutkintomestarikoulutuksesta, jonka toteutimme yhdessä Opetushallituksen ja Saamelaisalueen koulutuskeskuksen kanssa:

js

Saatat pitää myös näistä...

Vastaa