Opiskelun aikainen työnteko, uhka vai mahdollisuus?

Valtakunnallinen Verkkovirta-hanke uskoo vahvasti jälkimmäiseen vaihtoehtoon. Verkkovirta-hanke tähtää työn opinnollistamiseen. Tavoitteena on kehittää uusia malleja opintojen aikaisen työn opinnollistamiseen opintopisteiksi. Samalla se kehittää uudenlaisia työtä ja opiskelua yhdistäviä muotoja työharjoitteluratkaisujen rinnalle.

Työn opinnollistaminen on uusi, vaihtoehtoinen tapa opiskella ammattikorkeakoulussa. Oppiminen viedään luokkahuoneista työpaikoille. Tutkinnossa edellytettävää osaamista hankitaan tekemällä työtä ja kytkemällä työelämässä hankittua kokemusta aiheeseen liittyvään tietoperustaan. Työn opinnollistaminen edistää työssä käyvän opiskelijan ammatillista kehittymistä, nopeuttaa opintojen etenemistä ja tutkintoon valmistumista.

Vielä toistaiseksi opiskelun aikainen työnteko saattaa viivyttää valmistumista ja jotkut opiskelijat työelämä vie kokonaan mennessään juuri ennen valmistumista. Työnantajat tarjoavat usein työpaikkaa jo kun opiskelijan tutkintoon valmistuminen on enää vain opinnäytetyöstä kiinni.

Tämä toivottavasti muuttuu pian. Tampereella järjestetyssä seminaarissa OSAKO pääsi mukaan muun muassa kommentoimaan kriteeristöä, joka tulee määrittelemään työn opinnollistamisen periaatteet. Oamk on myös mukana hankkeessa ja tällä viikolla samaa työtä jatkettiin Oulussa. Opiskelijoiden mielipiteet olivat erittäin tervetulleita ja ne toivat asiaan uusia näkökulmia. Yhteistyömme hankkeen parissa jatkuu edelleen ja odotamme mielenkiinnolla asioiden etenemistä.

Tanja Savolainen, OSAKOn hallituksen koulutuspoliittinen vastaava
Sami Heinonen, OSAKOn hallituksen varapuheenjohtaja

Työssäkäymisen
Opinnollistaminen
Noppia tuottaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *