Opiskelijan ohjauksen tuulia Skotlannista

Opiskelijan ohjauksen tuulia Skotlannista

Osana opinto-ohjaaja opintoja sain mahdollisuuden vierailla Aberdeenissa, Skotlannin öljykaupungissa. Kaupunki on maan kolmanneksi suurin, asukkaita on hieman yli 200 000. Ensimmäinen yliopisto on perustettu jo niinkin kauan kuin 1495, varsinainen Aberdeenin yliopisto on 1860-luvulta. Yliopiston kampus alue on kuitenkin vaikuttavan ja juhlallisen näköinen, vanhojen rakennusten ympäröimä miljöö. Kaupungin yleisilme on graniitinharmaa, sillä sen rakennukset on lähes poikkeuksetta tehty graniitista.
Kahden viikon aikana oli tarkoitus seurata ohjausalan opintoja, vierailla paikallisissa kouluissa sekä tutustua erilaisiin ohjausalan toimijoihin yliopistolla ja kaupungissa. Vierailuohjelma oli tehty valmiiksi ja tekemistä sekä näkemistä riitti. Skotlannin aksentti on vahva, joten jouduin kyllä kerran jos toistekin pyytämään toistamaan mutta hyvin kieleen pääsi perille. Ihmiset ovat ystävällisiä ja pyrkivät varmasti käyttämään ”english”iä.
Heti alkajaisiksi pääsi seuraamaan opiskelijaryhmän ohjausopintoja. Huomasi, että aiheet heillä oli laajempia ja ehkä syvällisempiä. Olihan heillä tosin laajempi näkökulmakin ohjaukseen kuin meillä. Me keskitymme opinto-ohjaukseen, heillä oli enemmän terapeuttinen näkökulma. He korostivat vahvasti ”person-centered” ohjausta ajatuksella, että jokainen on itse oman elämänsä paras asiantuntija. Lisäksi osana opintoja jokaisella oli oma ”supervisor” – se olisi lähinnä meidän työnohjaaja-käsitettä lähellä mutta varmasti hyvä ja tarpeen kun harjoittelee erilaisia ohjaustilanteita. Mutta oli erittäin mielenkiintoista ja opettavaista osallistua heidän keskusteluun ja osassa käytiinkin läpi suomalaisen ja skotlantilaisen ohjauksen eroja/yhtäläisyyksiä.

Vierailuja oli järjestetty kahteen varsin erilaiseen secondary schooliin (lähinnä meidän yläaste), yliopiston Career Service eli uraohjauspalveluihin ja yliopiston ylioppilaskuntaan. Lisäksi vierailumahdollisuus Skills Development Scotland (SDS), jossa SDS:n ohjaaja käy 2-3 päivänä kouluissa kertomassa omien vahvuuksien tunnistamisesta, jatko-opinnoista, urapalveluista jne. SDS on paikka, jonne nuori, jolla ei ole jatko-opintoja, pääse uraohjaajan kanssa keskustelemaan erilaisista mahdollisuuksista ja osallistumaan eripituisiin työllistymistä edistäviin toimintoihin. Tässä olisi nuorisotyöttömyyden hoitamiseen uudenlaisia toimintamalleja.
Mielenkiintoisia poimintoja koulujen joistakin käytänteistä, joita voisi myös meillä miettiä kuten se, miten koulun arvot konkretisoituvat ilmoitustaululla lehtileikkeissä tai miten häiriköivät opiskelijat saadaan ”ruotuun” silloin kun opettajan äänen korottaminenkaan ei enää pure. ”Teachers have right to teach, students have right to learn”. Koulurauhaa oli heidän ”behaviour management”illa tässä koulussa parannettu.
Asunto järjestyi kätevästi yliopiston Hillhead asuntolasta, noin 20 minuutin kävelymatkan päästä Aberdeenin yliopistosta. Asuntola on tarkoitettu ensimmäisen vuoden ja vaihto-opiskelijoille (yhteiset keittiöt, WC-tilat sekä suihkut). Vaikka asuntolanhoitaja ilmoitti, ettei heillä valitettavasti ole petivaatteita eikä mitään keittiötarvikkeita, saimme tulessamme käärön, josta löytyi niin peti- kuin liinavaatteetkin. Hillheadin uusi vastaanottorakennus toimii 24/7, lisäksi alueella on pieni kauppa. Kahden viikon reissussa oli hyvä, että asuntolan alueelta löytyi myös pesulatilat: pesukoneet ja kuivausrummut.
Matka oli todella antoisa, järjestelyt toimivat hyvin ja tapaamamme yliopiston henkilökunta ja opiskelijat ystävällisiä. Tavoitteena onkin tämän pilottikäynnin jälkeen saada opiskelijavaihtoa lisää ja olimme iloisia, kun pari opiskelijaa ilmoittikin, että tulisivat vierailulle Suomeen.

Anne Jurvakainen

Saatat pitää myös näistä...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.