Suomitytöt Epsanjassa

Olemme kaksi toisen vuoden fysioterapiaopiskelijaa Oamkista, ja osallistuimme huhtikuun alussa ENPHE:n kansainväliseen seminaariin Barcelonassa, Espanjassa. ENPHE, eli European Network of Physiotherapy in Higher Education, on Euroopan fysioterapiakorkeakoulujen verkosto, joka järjestää aina keväisin seminaarin ja syksyisin suuremman konferenssin jossain ENPHE:n jäsenkorkeakoulussa. ENPHE:n jäsenkorkeakouluja on yhteensä 34:ssa maassa.

ENPHE:n osana toimii ISB, eli International Student Body, joka on tarkoitettu opiskelijoille.  ISB työskentelee työryhminä, joiden aiheet käsittelevät esimerkiksi ammattiin liittyviä ongelmia tai kansainvälistämistä. Työryhmää ohjaa tehtävään nimetty opettaja. ENPHE:n tarkoituksena on yhdistää Euroopan maiden fysioterapiaopettajia ja – opiskelijoita sekä lisätä yhteistyötä maiden välillä. ENPHE pyrkii myös samanlaistamaan opetussuunnitelmia Euroopan maiden välillä. Barcelonan seminaaria isännöi Universitat Ramon Llull, ja seminaari pidettiin terveystieteiden yksikössä lähellä La Sagrada Familiaa.

Seminaari järjestettiin kolmena päivänä, to 7.4. – la 9.4. Lähdimme reissuun Oulusta jo maanantaiaamuna 4.4., joten meillä oli muutama päivä aikaa tutustua Barcelonaan ennen seminaarin alkua. Lensimme Helsingin kautta, ja saavuimme Barcelonaan myöhään iltapäivällä. Majoituimme opiskelijabudjetille sopivassa hostellissa muutaman kilometrin päässä keskustasta ja seminaaripaikasta. Maanantai-ilta meni hostelliin asettuessa ja sopivan ravintolan metsästyksessä. Lyhyen bussimatkan ja muutaman mutkan jälkeen huutava nälkä sai helpotusta. Matkasta väsyneinä suuntasimme ruokakaupan kautta höyhensaarille.

Tiistai oli sateinen päivä Katalonian maalla, joten päätimme viettää sen ostoksia tehden. Siinäpä se päivä vierähtikin kauppoja kierrellen. Illalla suuntasimme syömään hostellimme lähellä sijaitsevaan sushiravintolaan, mikä olikin mielenkiintoinen kokemus. Englanninkielisen ruokalistan puuttuessa ruuan tilaaminen oli melkoinen homma, mutta lopulta saimme suuhunpantavaa.

Keskiviikkona lähdimme heti aamusta liikkeelle. Suunnitelmissa oli käydä La Sagrada Familiassa ja Barceloneta-rannalla, sekä Barcelonan vanhankaupungin pääkadulla, La Ramblalla, aurinkoisen sään suosiessa meitä. Ensimmäisenä hurautimme muutaman minuutin matkan metrolla La Sagrada Familian luo, ja se olikin upea nähtävyys. Kirkko on todella vaikuttavan kokoinen ja sen arkkitehtuuri yksityiskohtainen. Sisällä emme lippujen kalliin hinnan vuoksi käyneet. Lyhyen kävelymatkan päässä La Sagrada Familiasta on art nouveau-arkkitehtuuria edustava Sant Pau, joka on ennen toiminut sairaalana, mutta nykyään turistinähtävyytenä. Sant Pautakin ihailimme ainoastaan ulkoa päin, sillä vierailisimme siellä perjantaina seminaarin yhteydessä. Jatkoimme matkaa metrolla La Ramblalle, josta kävelimme muutaman kilometrin matkan Barcelonetaan. Rannalla oli jo muutama auringonpalvoja bikineissä ottamassa aurinkoa meidän suomalaisten pelätessä ihon palamista. Sangria- ja nachotauon jälkeen kävelimme takaisin keskustaa kohti. Väsyneet ja kipeät jalat vaativat taas taukoa useiden käveltyjen kilometrien jälkeen, joten mikäs sen parempi lääke kuin pizza. Loppujen lopuksi takaisin hostelliin pääsy kävellen vaati Annilta uusien lenkkareiden oston kesken matkan. Käveltyjä kilometrejä päivän aikana kertyi päälle kymmenen, joten illan ohjelmaan kuului lepoa ja akkujen lataamista seuraavana päivänä alkavaa seminaaria varten.

Torstaiaamuna lähdimme ajoissa liikenteeseen metrolla ja pääsimme kätevästi Universitat Ramon-Llull– terveystieteiden yksikköön, kiitos mainion kartturimme, Nean. Perillä meidät otti vastaan koulun opiskelijat ja saimme nimilappumme ja tervetuliaislahjamme. Koulun kiertoesittely paljasti tuttuja anatomianukkeja ja hoitopöytiä. Erona Suomeen oli hyvin pienet luokkahuoneet, joissa opetus tapahtuikin pienryhmissä. Käytössä oli myös elektroninen anatomiamalli, jonka avulla pystyi ihmiskehoa tarkastelemaan kerros kerrokselta. Torstaipäivä oli kaikkiaan hyvin opiskelijajohtoinen, käsittelimme kansainvälisissä ISB-työtiimeissä erilaisia ENPHE-teemoja – meidän suomalais-alankomaalais-belgialaisryhmämme tehtävänä oli Internalization eli pohtia ENPHE:n kansainvälistämistä ja uusien korkeakoulujen ja maiden mukaan saamista.

Perjantaina näimme tuttujakin kasvoja Euroopan toisella laidalla, sillä myös jäsenkorkeakouluista saapuneet opettajat, ja tietenkin Oamkin oma fysioterapian tutkinto-ohjelmavastaava Eija Mämmelä, liittyivät ENPHE-joukkoon ja ryhtyivät johtamaan työryhmiä. Näimme myös ensikertaa ENPHE:n johtoryhmän. Idearikkaan päivän päätteeksi halukkaat osallistuivat Social Programme -ohjelmaan eli kävimme tutustumassa oppaan johdolla Sant Pau -sairaalaan pienen kävelymatkan päässä. Illan huipensi loistokas Gala Dinner Barcelonan satamassa Katalonian historianmuseon kattoterassin ravintolassa. Monien ruokalajien jälkeen ja auringon jo laskettua osa oppilaista vielä suuntasi tutustumaan myös öiseen Barcelonaan ja La Ramblan pikkutuntien vilinään.

Lauantaina liityimme uuteen työryhmään ”Research” eli tutkimus, jossa käsittelimme muun muassa opinnäytetyön tekemistä kansainvälisesti ja ENPHE:n myöntämää parhaan opinnäytetyön palkintoa. Hienon seminaarin päätti järjestäjien ja opettajien kiitokset ja arvokkaiden toimijoiden muistamiset. Saimme myös pientä esimakua syksyn 2016 konferenssista Itävallassa, Grazissa järjestäjäkoulun FH Joanneum Universityn esittelyn myötä. Seminaarista lähdimme hyvien muistojen ja uusien tuttavien, sekä raikkaiden ideoiden siivittäminä valmistautumaan kotimatkaan.

Sunnuntaina olikin jo kotiinlähdön aika ja aikainen lintu madon nappaa, tai ainakin odottaa kello viideltä aamulla bussia pysäkillä klubeista palailevien barcelonalaisten kanssa. Paluumatka kentälle ja Suomeen onnistui mutkattomasti ja saimme vielä ihailla auringonnousuakin Barcelonan lentokentällä. Kiitos väljän aikataulumme, ehdimme käydä myös Helsingissä välipysäkillä kakkugalleriassa, ennen jatkolentoa kotoisaan Ouluun ja viileämpiin merituuliin.

Hei nyt, Barcelona ja ENPHE-toverit, nähdään taas!