Kurkistus opettajavaihtoon ja kansainväliseen projektityöhön

Marraskuussa 2017 toteutettiin EDIT – Educational video challenge -videotapahtuma neljännen kerran. Muutaman päivän mittaisessa tapahtumassa opiskelijatiimit seitsemästä eri osallistujamaasta tekivät videoita opetuksen ja oppimisen tueksi. On ollut ehkäpä hivenen outoa, että usean korkeakoulun kanssa järjestetyn tapahtuman yhteyshenkilöt eivät olleet aiempina vuosina lainkaan tavanneet kasvotusten. Verkosto oli kasvanut hissukseen kahdenvälisten kontaktien kautta ja meistä järjestäjistä kaikki olivat samaa mieltä, että laajentuaksemme meidän olisi tavattava yhteistyön kehittämisen merkeissä.

Uuden verkoston luominen tai itselleen sopivan löytäminen ei ole välttämättä kovin helppoa. Kun sopiva löytyy, kannattaa arkailematta lähteä kokeilemaan mihin yhteistyö voisi johtaa. Olin 2001-2006 YET –projektissa (Youth, Europe and Theatre) ohjaajana ja tuolloin opin, että projekti, jossa luodaan yhdessä näkyvä tuotanto, on erittäin mielekäs tapa tehdä kansainväistä yhteistyötä. Nykyisessä työssäni teatterituotannot ovat vaihtuneet videotuotantoihin. Sekä nykyistä, että 15 vuoden takaista kv-projektia yhdistää samanhenkisten ja osaavien ihmisten kanssa työskentelyn miellyttävyys ja vaivattomuus. Olen miettinyt miltei hämilläni miksi minulle vieraat ihmiset ovat pyyteettömästi auttaneet minua ja niin innostuneesti suhtautuneet minun kiinnostaviin asioihin. Ei meillä alun perin ollut mitään tarvetta tai velvoitetta tehdä yhteistyötä. Osa jopa epäili onnistuisiko se englanniksi. Kielen ja kulttuurien erot sekä erilaiset organisaatioiden toimintamallit ovat kuitenkin lähinnä lisämauste yhteistyölle, jos kaikilla on halu tehdä yhteistyötä.

Lokakuussa 2017 tapasimme Christianin (Itävalta), Rebeccan (Saksa), Marianin (Romania), Catrionen (Skotlanti) ja Nagoren (Espanja) kanssa Mondragonissa, Pohjois-Espanjassa Baskimaan alueella. Oma tavoitteeni vierailun suhteen liittyi kansainvälisten kollegoideni tapaamisen, EDIT –verkoston ylläpitämiseen ja laajentamiseen, uuden hankkeen suunnitteluun ja opettajavaihtoon, mutta päällimmäisenä mieleeni jäi yllättäen hieman muut asiat.

Ensinnäkin, Baskimaan alue on varsin omalaatuinen paikka. Alueella on vahva itsehallinto ja identiteetti, jolla halutaan erottautua Espanjasta. Katalonian tapahtumat olivat syksyn 2017 jatkuvasti uutisissa, joten oman kulttuurisen pääoman ja itsemääräämisoikeuden asiat olivat väistämättömästi esillä Mondragonin katukuvassa ja ihmisten mielipiteissä. Toiseksi, kuluneen syksyn ajan olimme opettajakorkeakoulussa vieneet eteenpäin yrittäjyyskasvatuksen toteutusta osaamisperusteisessa opetussuunnitelmassa. Usein esille nousi kysymys: Millaista on aidosti yrittäjyyskasvatuksen ideologiaan ja yrittäjyyden perusteisiin pohjautuva opetustyö? Tähän sain uutta näkökulmaa opettajavaihdon aikana.

Osuuskunnat ovat yleisiä Baskimaassa. Mondragon on osuuskuntien yhteenliittymä. Yksi näistä Mondragonin osuuskunnista on Mondragonin yliopisto, jonka vieraina lokakuussa 2017 olimme. Opin, että yliopiston omistavat osuuskunnan jäsenet eli työntekijät. Jopa yksittäiset tiedekunnat ovat järjestäytyneet osuuskunniksi. Mondragonin yliopiston henkilökunta omistaa itse oman yliopistonsa. Jokaisella jäsenellä on yksi ääni päätöksenteossa. Johtajat tai poliittiset päättäjät eivät voi puuttua osuuskunnan päätöksentekoon. Osuuskunnan jäsenet itse suunnittelevat oman toimintansa puitteet. Osallisuus ja yhteiseen suunnittelutyöhön osallistuminen on yliopistolla miltei sataprosenttista. Sitoutuminen oman organisaation menestyksen rakentamiseen on  itsestään selvää ja kunnia-asia.

Sama ideologia on levinnyt yliopiston opiskelijakuntaan, jolla on mahdollisuus vaikuttaa osaltaan henkilökunnan esittämään toimintasuunnitelmaan. Opiskelijoille pyritään välittämään ajatus aktiivisesta vaikuttamisesta ja osallisuudesta sekä oman oppimisprosessin omistajuudesta. Tämä oli mielestäni hurjan kiinnostava ilmiö sisäistä yrittäjyyttä ajatellen!  Oman opetukseni aikana en malttanut olla kysymättä tätä Mondragonin yliopiston opiskelijoilta. Opetukseni aihe oli varsin soveltuvasti tarinoittaminen ja tarinoiden keinot merkityksen luomisessa. Oli jännittävää huomata, että opiskelijat olivat osa Mondragonin tarinaa, jonka alkuperää ei moni nuori tuntunut muistavan. Tarinan opetus ja historian jatkumo oli ainakin näin ulkopuolisen silmin ilmiselvä: Vahva solidaarisuus, vastuu omasta ja oman yhteisön menestymisestä näkyi arkisissa valinnoissa.  

Baskimaalla alueen yhteisö on omaksunut tietynlaisen yrittäjyyteen liittyvän filosofian omakseen. Opettajavaihdon tuella kokemukseni toisesta kulttuurista tarjosi itselleni merkityksellisille asioille arvokkaan peilin. Erojen ja samankaltaisuuksien kautta sain tarkemman kuvan asiasta, jota olin kokonaisuutena pyrkinyt jo aiemmin hahmottamaan.

Oulun ammattikorkeakoulun henkilöstön kansainvälisellä liikkuvuudella tavoitellaan
-opetuksen ja organisaation laadun kasvua,
-henkilöstön verkostoitumista ja heidän omien valmiuksiensa lisääntymistä (tiedot ja taidot),
-kulttuuritietoisuuden kasvamista ja
-organisaation kansainvälistymisasenteiden muokkautumista positiivisemmiksi.

Kun opettajavaihdolla on aito tavoite ja verkostolla todellinen tarve tehdä yhteistyötä, organisaation tavoitteet kv-liikkuvuudelle täyttyvät melkeinpä itsestään. Mielestäni onnistunut opettajavaihto ja kansainvälinen kumppanuus synnyttävät jatkuvaa ja aidosti kaikkia osapuolia kehittävää yhteistyötä. Kansainvälisessä toimintaympäristössä useiden kulttuurien rajapinnassa toimiminen tarjoaa useimmiten myös jotain, mihin ei voi oikein varautua. Syksyn 2017 Espanjan poliittiset tapahtumat Katalonian alueelle ja satavuotiaan Suomen historia antoivat perspektiiviä toisilleen. Yrittäjyyskasvatuksen aihepiiri tuskin olisi omassa työssäni jonain toisena ajankohtana ollut näin paljon pinnalla. Pieni kurkistus vieraaseen paikkaan antoi upean mahdollisuuden oivaltaa asioita toisesta näkökulmasta.

Konferenssit, yhteistyökumppanuudet ja opettajavaihto vievät ammatillisen opettajan paikkoihin, joissa ei muuten kävisi. Koulutusorganisaatiot kun sijaitsevat muualla kuin turistikohteissa ja suurten lentokenttien lähellä. Opiskelijavaihdolla, työelämän verkostoilla ja koulutusorganisaatioilla on valtaisa rooli kansainvälisen liikkuvuuden edistämisessä ja osaamisverkostojen rakentajina. Ammatillisella opettajalla on työn puolesta mainio mahdollisuus tutustua paikkoihin, joita ei turistina näkisi. Tätä mahdollisuutta ei kannata jättää käyttämättä.

Janne ottaa selfien

 

Hankesuunnittelua Mondragonin yliopiston audiovisuaalisen koulutusohjelman kampuksella

 

Lehtori Janne Länsitie
Oulun ammattikorkeakoulu
Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Saatat pitää myös näistä...

Vastaa