”Jos haluat oppia ranskaa, mene Ranskaan – tai luo Ranska vaikka Turkkiin”

Stuttgartin tv-tornin komeaa näkymää.

Osallistuimme marraskuun lopussa Saksan Stuttgartissa Hochschule der Medien -korkeakoulun kansainväliselle viikolle. Vierailu oli opettajille tarkoitettu Erasmus+-vaihto.

Viikon aikana näimme Saksan tunnelmallisten joulutorien lisäksi, miten yhteistyöoppilaitoksessamme koulutetaan media-alan osaajia. Kuulimme myös mielenkiintoisia puheenvuoroja opetuksen innovaatioista esimerkiksi istanbulilaisen yliopiston professorilta ja newyorkilaisen yliopiston jatko-opiskelijalta.

Maailmalla pohditaan samoja asioita kuin meillä Oamkissa. Niin New Yorkissa kuin Istanbulissakin on oivallettu, että oppimista voi tapahtua monella eri tavalla, monessa eri paikassa. Suunta näyttää muuallakin olevan, että tekemällä oppiminen on tullut niin kutsutun formaalin oppimisen rinnalle.

Istanbulin Bilgi Üniversitesin professori Halil Nalcaoglu kertoi inhoavansa opettamista mutta rakastavansa opiskelijoiden kanssa yhdessä tekemistä. Opiskelijat pyörittävät muun muassa televisiolähetystä. Vuoden aikana ilmoille tulee noin 600 ohjelmaa.

Tekemällä siis oppii, myös Turkissa.

”If you want to learn French, go to France”, professori Nalcaoglu muistutti.

”Or, create a France in Turkey”, oli hänen tarkennuksensa.

Näissä tiloissa etsitään inspiraatiota uusille innovaatioille.

New Yorkin Pace Universitystä Saksaan tullut Olga Bogomolova esitteli, miten heillä opitaan tekemällä.

New Yorkin Design Factoryn squad-opinnoissa vaikuttaa olevan paljon samaa kuin Oamkin lab-opinnoissa. Opiskelijat jalostavat ideoitaan monialaisissa ja kansainvälisissä tiimeissä.

Bogomolova muistutti, että aluksi kannattaa miettiä tarkkaan toiminnalle tavoitteet. Pitää pohtia muun muassa, onko tarkoitus tehdä tutkimusta, päästä kansainvälisille markkinoille vai kehittää uusia innovaatioita.

New Yorkin Design Factoryssä yritykset sponsoroivat tiimien toimintaa. Oppiminen perustuu PBL-opetusmenetelmään (problem-based learning). Tärkeää on uskaltaa yrittää ja ennen kaikkea epäonnistua.

Kaiken kaikkiaan oli hyödyllistä tavata kollegoja eri puolilta maailmaa ja ymmärtää, että koulutusta kehitetään nyt samaan suuntaan kaikkialla. Kuten istanbulilainen kollegamme muistutti: ”Empower the student. Liberate the classroom. Encourage learning.”

Riikka Kaskenviita, suomen kielen ja viestinnän lehtori

Kati Teirikko, journalismin lehtori

Maarit Wimmer, englannin ja ruotsin kielten lehtori

Oamk

Saatat pitää myös näistä...

Vastaa