Opintorilla jaettiin digipedakokemuksia

Kirjoittajat
Tiina Salmijärvi suunnittelija (perhevapaalla) / Oulun yliopisto
Jenni Pihlaja harjoittelija / Oulun ammatillinen opettajakorkeakoulu

Oulun yliopistolla järjestettiin torstaina 17.5. OpinTori-tapahtuma, jonka teemana oli jokapäiväinen digipedamme. OpinTori-tapahtuma kokoaa vuosittain yhteen korkeakoulupedagogiikasta kiinnostuneet keskustelemaan ja jakamaan hyviä opetuksen käytänteitä. OpinTori järjestettiin jo 11. kerran ja tällä kertaa Oulun yliopistossa. Tapahtumaan osallistui tänä vuonna sata henkilöä Oulun yliopistosta ja Oulun ammattikorkeakoulusta. Tärkeää on vuorovaikutus, kollegoiden tapaaminen ja uusien ideoiden ja näkökulmien saaminen. Pääpuhujana kuultiin innostavaa ja innostunutta digipedagogiikan asiantuntijaa Matleena Laaksoa, jonka puheenvuoro sai ajatukset sinkoilemaan moneen eri suuntaan. Matleenan esityksessä oli hienosti nivottu yhteen tämänhetkiset pedagogiset askelmerkit. Matleena toi esityksessään myös valtavan kirjon erilaisia opetuksen digiaktivointimenetelmiä, joilla opetusta saa toiminnallisempaan ja opiskelijakeskeisempään suuntaan. OpinTori -päivän aikana kuultiin myös mielenkiintoisia yliopistopedagogiikan opiskelijoiden hyviä opetuksen käytänteitä postereiden, Pecha Kucha -esitysten, pyöreän pöydän keskustelujen muodossa. Ammatillisen opettajakorkeakoulun harjoittelija Jenni Pihlaja oli osa OpinTorin järjestelytiimiä ja osallistui tapahtumaan ensimmäistä kertaa.

”Mikä ihmeen OpinTori?” – oli Jennin ensimmäinen ajatus, kun hän kuuli tulevasta tapahtumasta. Jennin tehtävänä oli luoda OpinTorille uudet nettisivut ja hänen lueskellessaan tulevaa ohjelmaa, hänen päänsä löi tyhjää: “Pecha Kuchaa, eläviä postereita, pyöreän pöydän keskustelua, digipedademoja, videokioski… Mitä kaikkea tämä tapahtuma oikein sisältää?” Ohjelma herätti Jennin mielenkiinnon välittömästi ja hän oli onnellinen päästessään näkemään ja kokemaan tapahtuman.

opintori1 (2).jpg

Oikealla kuvassa Tiina Salmijärvi ja vasemmalla Ammatillisen opettajakorkeakoulun lehtori Hanna Alaniska.

Päivä starttasi siten, että jaoimme 30 ensimmäiselle OpinToriin tulijalle ämpärin, joka sisälsi ”pedagogista tukea” eli esimerkiksi pedagogisen vihkosen, kuulakärkikynän, tarroja, muistitikun ja juomapullon. Ämpärit menivät kuin ”kuumille kiville” ensimmäisen vartin aikana ja Saalastinsali alkoi täyttyä kahvittelevista ja pianomusiikkia kuuntelevista ihmisistä. Hyvä alku siis päivälle.

Oulun yliopiston perhevapaalla oleva suunnittelija Tiina Salmijärvi on reilun kymmenen vuoden ajan seurannut tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttöä ammattikorkeakoulussa ja yliopistossa.

– Merkittävin muutos on ollut se, että digipedateknologioita ja vaihtoehtoja on tullut jatkuvasti lisää ja vauhti näyttää vain kiihtyvän. Opettajasta saattaa tuntua, että teknologia pitäisi ottaa haltuun ja melkein yhtä tärkeää olisi osata luopua siitä – ja ottaa taas tilalle uusi. Samanaikaisesti tämä on opettajalle uhka ja mahdollisuus. Jatkuva digipedateknologioiden muuttuminen vie opettajan aikaa ja energiaa. Toisaalta taas se on mahdollisuus siinä mielessä, että ei tarvitse lukkiutua käyttämään samaa, ehkä kankeaa, teknologiaa vuosikausiksi kuten takavuosina. Mahdollisuus on myös siinä, että teknologioiden kirjosta jokainen opettaja löytää omaa opetustaan parhaiten palvelevat ja hyödyllisimmät työkalut, jotka edistävät opiskelijoiden oppimista ja syvällisen ymmärryksen lisääntymistä. Digipedan näkökulmasta opettajan työnkuva on ollut muutoksessa yliopistossa myös siten, että diginatiivit ovat jo vuosia kuluttaneet luentosalien penkkejä.

Päivä huipentui Hyvät ja huonot digipedauutiset -paneeliin, jossa keskustelijat olivat niin opettajia kuin digipedagogiikan asiantuntijoita. Tätä ohjelmanumeroa Jenni oli odottanut eniten, koska asiantuntijat keskustelivat ajankohtaisista digipedagogiikan aiheista.

– Olin kuullut aiemmin, että paneelikeskustelu saattaa äityä jopa väittelyn tasolle ja mielenkiintoa siitä ei puuttuisi. Tottahan se oli, että keskustelu oli todella mielenkiintoinen kaikkien osallistujien tuomien näkökulmien ja mielipiteiden vuoksi ajankohtaisista digipedagogiikan aiheista. Paneelissa keskusteltiin esimerkiksi aiheista: ”Teknologia auttaa oppimista, mutta ei tee työtä ihmisen puolesta” ja ”jos ihminen oppii kirjoittamaan, hän tulee lopulta unohtamaan kaiken, sillä muistia ei tarvitse enää harjoittaa, kun kaikki kirjoitetaan muistiin.” Myös yleisö sai osallistua keskusteluun ja rohkeimmat astuivat lavalle keskustelemaan muiden asiantuntijoiden joukkoon.

opintori3.jpg

Tulevana syksynä opiskelunsa aloittavat 2000-luvun taitteessa syntynyt ikäluokka, joka on tottunut käyttämään älypuhelinta jo päiväkoti-ikäisenä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että he ovat itsestäänselvästi tottuneita käyttämään tieto- ja viestintätekniikkaa oppimisessa, vaan opiskelijoilla, kuten opettajillakin, voi olla ennakkoluuloja ja jopa pelkoja teknologiaa kohtaan, kuten Oulun yliopiston lehtori Jari Laru toi esille Hyvät ja huonot digipedauutiset -keskustelussa OpinTorin päätöksessä. Päällimmäiseksi ajatukseksi OpinTorista jäi se, että jaetaan hyviä digipedakäytänteitä, tuetaan kollegoja, annetaan apua ja vinkkejä digipedaonnistumisista!

Katso OpinTorin ohjelma ja materiaalit täältä! 

Tämä blogikirjoitus on julkaistu myös Oulun yliopiston Hyvät, pahat ja digit –blogissa

Saatat pitää myös näistä...

Vastaa