Magirus

Kirjoittajat: Aleksi Isoherranen ja Miika Heikkilä

Toisen Excursiopäivän ohjelma tuotantotekniikan opiskelijoiden teollisuusopintomatkalla Saksaan alkoi aamulla Ulmin kaupungissa ison teollisuusalueen portilla. Edessä oli valtavia rakennuksia, joiden seinäkylteissä luki Magirus. Yrityksenä Magirus voi kuulostaa täysin tuntemattomalta, mutta yrityksen tuoteperheen näkemällä tietää varmuudella mistä on oikein kyse. Magirus on paloautoja valmistava yritys, jonka tuotteita löytyy ympäri maailman, myös Suomesta.

The Magirus Super Dragon

Parkkeerasimme autot Customer Service -rakennuksen eteen, jossa meitä oli vastassa opastajamme. Hän ohjasi meidät ensimmäisenä auditorioon, jossa piti lyhyen esittelyn yrityksen historiasta, tuotantotiloista ja tuotteista. Magirus on osa isoa CNH Industrial konsernia, jonka juuret ylettyvät 150 vuotta ajassa taaksepäin. Yritys toimittaa tuotteitaan yli 130 maahan ja työntekijöitä Ulmin tehtaalla on 1030.

Esittelyn jälkeen oli vuorossa tehdaskierros, jota ennen jaettiin koko ryhmälle kuulokkeet, joista kuuli esittelijän puheen. Kuulokkeet osoittautuivat ihan hyväksi lisäksi suuren ryhmän kanssa hieman meluisissa tiloissa liikuttaessa. Kierros alkoi pienempien palo- ja pelastusautojen korirakenteiden kokoonpanosta. Kuorma-autojen rungot tulevat suoraan autovalmistajilta kokoonpanolinjalle, jossa auton kori varustellaan asiakkaan vaatimusten mukaisesti. Aluksi rungon päälle rakennetaan jämäkkä alumiinirakenne, rakenteen sisälle asetetaan vesisäiliö ja säiliön ympärys varustellaan sammutus- ja hoitovarusteille tarkoitetuilla kaapeilla. Kokoonpano suoritetaan linjakokoonpanona, jossa vierekkäisiä linjoja oli kolme kappaletta ja työpisteitä yhteensä kymmeniä. Jokainen työpiste suorittaa oman osuutensa paloauton varustelusta ja suurella näytöllä näkyvän tahtiajan mukaisesti auto siirtyy linjalla eteenpäin. Viimeisenä työvaiheena kokoonpanolinjalla on paloauton teippaus ja tarkastus. Toiminnan seuraamista varten hallin seinälle oli ripustettu iso taulu, josta pystyi lukemaan mm. tuotantotavoitteet, tuotannon nykytilanteen ja 5S-järjestelmän toiminnan.

Seuraavaksi tutustuimme muutamaan erikoisempaan paloautoon. Esimerkkinä erikoisvalmistettu The Magirus Super Dragon, lentokentille tarkoitettu paloauto, jonka moottori tuottaa yli 1000 hevosvoimaa ja 0-100km/h kiihtyvyys on 18 sekuntia. Lentokentällä tapahtuvissa tulipaloissa täytyy toimia hyvin nopeasti, mikä velvoittaa myös paloautojen olevan ripeitä liikkeissään. Lisäksi autosta löytyy n:17000 litran vesisäiliö sekä vielä erikseen tankit sammutusvaahdoille/jauheelle. Vesisuihku yltää 90:een metriin, pumpun pumpatessa 9000l/min, 10 barin paineella. Tämä massiivinen 8-pyöräinen paloauto on varmasti jokaisen pienen ja vähän isommankin pojan unelma.

Seuraavana oli vuorossa tikapuiden valmistushalli. Magirus valmistaa kaikki paloautoissaan käyttämät tikapuut laserhitsaamalla itse. Paloautoissa käytettävät tikapuut ovat 27-60 metriä pitkiä ja materiaalina erikoisvalmistettu ruostumaton teräs, joka on kevyttä ja lujuusominaisuudet ovat huippuluokkaa. Magiruksen valmistamat tikapuut toimivat teleskooppirakenteella, jonka vuoksi tikapuiden osien on oltava hyvin tarkasti valmistettuja yhteensopivuuden varmistamiseksi. Valmistushallissa tikapuut kasataan, hitsataan, käsitellään, maalataan ja tarkastetaan, jonka jälkeen valmiit tikapuut siirtyvät tikasautojen kokoonpanohalliin, jossa ne asennetaan paikalleen.

Tikasautojen kokoonpanohallissa oli jonossa useita kuorma-autoja, joiden ympärillä asentajat työskentelivät määrätietoisesti. Kokoonpanolinjan ergonomia ja tehokkuus oli selvästi ajateltu huolella. Asentaja seisoi auton vierellä ja kaikki tarvitsemansa osat ja työkalut olivat käden ulottuvilla, tarpeeton liikkuminen oli eliminoitu. Linjakokoonpanona toteutetussa järjestelmässä pääkokoonpanon työpisteet olivat peräkkäin linjalla, ja useassa työpisteessä oli vierellä myös esikokoonpanopisteet, jotka tuottivat puolivalmisteita varsinaiselle kokoonpanolinjalle. Tikasautojen kokoonpanohallissa saimme nähdä paloauton johdotuksen, korirakenteen kasaamisen sekä tikapuiden, kääntöpöydän ja muun auton varustuksen asentamisen. Kokoonpanolinjan viimeinen vaihe suoritettiin hallin edessä ulkona.

Pihalla meitä odotti hieno näky, useita massiivisia paloautoja, joiden tikapuut oli nostettu ääriasentoon kohti taivasta. Paloautojen ympärillä pyöri valkokypäräisiä työntekijöitä lehtiöt kädessä tutkien autojen rakennetta ja varusteita. Kyseessä oli tikasautojen lopputarkastus. Lopuksi suuntasimme takaisin Customer Service -tilaan, jossa opastajamme piti loppupuheen ja kiitteli mielenkiinnostamme. Päärakennuksessa olisi ollut myös Magiruksen paloautomuseo, mutta harmiksemme aikataulumme oli niin tiukalle mitoitettu, että emme ehtineet siihen tutustua.

Kone- ja tuotantotekniikan opiskelijan silmin Magirus oli hyvin mielenkiintoinen ja antoisa vierailukohde. Saimme tehdaskierroksella nähdä hienosti toimivia kokoonpanolinjoja, Lean-järjestelmän ajatusmaailmaa ja sen työkalujen käyttöä, sekä ennen kaikkea mahtavien paloautojen valmistuksen alusta loppuun saakka.

oamk_kone

Tunteella ja taidolla, Oamk Konetekniikka. Jo vuodesta 1894. Olemme Suomen kuudenneksi suurimman ja hakijamäärältään neljänneksi suosituimman ammattikorkeakoulun Konetekniikan osasto. Yhteisenä tavoitteena meillä on ylläpitää vetovoimaista, haluttua ja nykyaikaista koulutusohjelmaa, sekä luoda opiskelijoillemme insinöörin identiteetti ja sen avulla luoda opiskelijasta rautainen ja työllistyvä insinööri! Oletko sinä seuraava Konetekniikan insinööri? Pallo on sinulla!

Saatat pitää myös näistä...

Vastaa