Mitä ajattelit tehdä isona?

Tuttu kysymys varmasti suurimmalle osalle lukio-opiskelijoista. Ennen ammattikorkeaopiskelujani opiskelin itsekin ylioppilastutkinnon lukiossa, ja joka kerta, missä tahansa juhlissa, naapurin Esa tai joku muu puoliksi tuntematon, heittää perus ice-breakerin: ”Mitä aiot tehdä valmistuttuasi?”

Yritäpäs siinä sitten keksiä jotain järkevää vastausta. Itse menin lukioon juurikin siitä syystä, etten halunnut lyödä omaa tulevaisuuttani lukkoon, enkä usko, että olen perusteideni kanssa yksin. Tuntuu jotenkin lopulliselta päättää itselleen ammatti nuorena ja olla päätöksen kanssa naimisissa eläkkeeseen saakka.

Konetekniikka – harmaata ja terätöntä?

Konetekniikka ja insinööriys kuulostivat aluksi tylsältä ja yksiulotteiselta. Olen aina pitänyt itseäni luovana ihmisenä, ja taustani musiikkilukiossa ei tuntunut sointuvan konetekniikan kanssa yhteen ollenkaan. Kuitenkin hankkiessani enemmän tietoa koulutuksesta ja uramahdollisuuksista alkoi kone- ja tuotantotekniikan tutkinto-ohjelma kiinnostaa enemmän. Konetekniikan perusperiaatteita on tehdä asiat mahdollisimman tehokkaasti ja mahdollisimman pienellä hukkaenergialla. Ala tähtää ympäristöystävällisiin ratkaisuihin ja energiatehokkaisiin innovaatioihin.

Tutkinto-ohjelma ei suoraan valmista opiskelijaa tiettyyn ammattiin, vaan uravaihtoehtoja on kattavasti, eli aikaa päättää omasta tulevaisuudesta olisi vielä monta vuotta. Koulutus on hyvin työelämälähtöistä. Useat opettajat ovat tehneet pitkän työuran alan työtehtävissä, joista ammentavat tietonsa opettamiseen. Myös ammattikorkeakoulun vahva kansainvälisyys ja vaihto-opiskelumahdollisuudet houkuttelivat, ja päätin hakea kouluun.

Valintakokeet, ensimmäinen vuosikurssi ja suuntautuminen

Lyhyelläkin matematiikalla valintakokeet tuntuivat helpolta. Kouluun päästyäni oppilaitoksen yhteisöllinen kulttuuri yllätti. Vuosikurssi toivotettiin lämpimästi tervetulleeksi tuutoropiskelijoiden toimesta. Vanhemmilta opiskelijoilta sai rutkasti hyödyllisiä neuvoja tulevia haasteita varten. Vanhemmat opiskelijat opastivat myös osallistumaan opiskelun riemukkaaseen oheistoimintaan. Opiskelijajärjsetöjen järjestämät tilaisuudet vahvistavat yhteishenkeä ja ovat tärkeitä myös tulevaisuuteen katsoen – opiskelutoverit ovat tulevia yhteistyökumppaneita ja mahdollisia työtovereita.

Ensimmänen vuosikurssi koostui suurilta osin valmistavista kursseista. Erityisesti matematiikan, fysiikan ja kemian kurssit olivat ensimmäisenä vuonna pitkälti lukiosta tuttujen aiheiden kertaamista. Kurssit takaavat, että kaikki opiskelijat ovat samalla viivalla ensimmäisen vuosikurssin jälkeen suuntautumisvaihtoehtoja valittaessa. Oulun ammattikorkeakoulun konetekniikan tutkinto-ohjelmassa on mahdollista erikoistua kolmeen suuntautumisvaihtoehtoon: auto- ja työkonetekniikka, koneautomaatio tai tuotantotekniikka. Jokainen vaihtoehdoista takaa kattavan opetuksen.

Opiskelu tuotantotekniikan saralla

Itse valitsit vaihtoehdoista tuotantotekniikan. Tuotantotekniikan suuntautumisvaihtoehdossa toimitaan tiiviissä yhteistyössä teollisuuden toimijoiden kanssa ja yhden lukukauden opinnot suoritetaan täysin ohjattuina projektitöinä koulun ulkopuolisten teollisuusyrityksien tiloissa. Tuotantotekniikan saralla on myös laajimmat työtehtävämahdollisuudet. Yhteistyö yritysten kanssa auttaa hahmottamaan omaa tulevaisuutta konetekniikan insinöörinä. Projektitöiden aikana saa myös väistämättä elintärkeitä yhteyshenkilöitä työelämään. Yhteishankkeissa teollisuusyritysten kanssa pystyy näyttämään omat kykynsä alan yrityksille. Hyvä näyttö projektiopinnoissa takaa mahdollisuuden korvaamattomiin kesätyötehtäviin, joihin ei muuten olisi mitään mahdollisuutta.

Korvaamattomia kokemuksia

Mieleenpainuvimpia kokemuksia opiskeluaikana ovat ehdottomasti viikon vapaaehtoinen ekskursiomatka Saksaan, projektiharjoittelu ja harjoittelun jälkeinen insinöörityö alan johtavassa metsäteollisuuden yrityksessä.

Ekskursiomatkalla tutustuttiin saksalaisiin konetekniikan alan yrityksiin. Tutustumisvierailuilla teoriaopiskelut tuotannosta näki ensiarvoisen selkeästi toimiviksi ratkaisuiksi myös käytännön työssä. Yritykset Saksassa pohjaavat vahvasti alan teoriaan. Hukka tuotannossa on minimoitu äärimmilleen, mikä osaltaan takaa yritysten kilpailukyvykkyyden myös tulevaisuudessa halpatyövoiman rinnalla. Yritysten lisäksi mieleen painuivat illat Saksan yöelämässä loistavassa seurassa opiskelutovereiden kanssa.

Projektiharjoittelussa kolmannen vuoden keväällä pääsin muutaman opiskelutoverin kanssa työskentelemään metsäteollisuuden johtavaan yritykseen mielenkiintoisten laitteiden ja instrumenttien parissa työtehtäviin, joihin meillä ei aiemmin ollut mitään käytännön kosketusta. Harjoittelujakso kesti koko kevään, jonka vietimme täyspäiväisesti yrityksen tiloissa. Alan kokemus oli aluksi vähäistä, mutta projektin myötä teollisuuden prosessit ja nyanssit tulivat hyvin tutuiksi. Hyvästä asenteesta ja tahdosta tehdä parhaansa sai tunnustusta tarjouksella vaativista kesätyömahdollisuuksista.

Tuleva ura konetekniikan parissa

En koskaan päättänyt tietoisesti, mitä teen valmistuttuani. Koulutus ikään kuin itsestään ohjasi minut työelämän pariin. Tiedän myös, että halutessani minulla on hyvät edellytykset jatko-opintoihin, mikäli tulevaisuudessa koen niille tarvetta. Kone- ja tuotantotekniikan tutkinto-ohjelma on parhaimpia ratkaisuja tulevaisuuteen katsoen.

Tekstin on kirjoittanut Oamkin koneosaston tuotantotekniikan opiskelija Joona Pentti opintojaksolla YY00BB72 Tutkimus- ja kehittämistoiminta.

oamk_kone

Tunteella ja taidolla, Oamk Konetekniikka. Jo vuodesta 1894. Olemme Suomen kuudenneksi suurimman ja hakijamäärältään neljänneksi suosituimman ammattikorkeakoulun Konetekniikan tutkinto-ohjelma. Yhteisenä tavoitteena meillä on ylläpitää vetovoimaista, haluttua ja nykyaikaista koulutusohjelmaa, sekä luoda opiskelijoillemme insinöörin identiteetti ja sen avulla luoda opiskelijasta rautainen ja työllistyvä insinööri! Oletko sinä seuraava Konetekniikan insinööri? Pallo on sinulla!

Saatat pitää myös näistä...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *