Kansainvälinen toiminta musiikin koulutuksen arjessa

Musiikki on kansainvälinen kieli. Äärimmäisessä tilanteessa kaksi muusikkoa kykenee kommunikoimaan ja luomaan merkityksellisiä elämyksiä itselleen ja muille jopa ilman yhteistä puhuttua kieltä. Tämä antaa alallemme jo lähtökohtaisesti etulyöntiaseman suhteessa kansainväliseen toimintaan.

Oamkin musiikin koulutus on vuosien varrella luonut itselleen kumppanuuksia, jotka vaikuttavat opiskelijoiden arjessa vuodesta toiseen. Kuulumme kahteen tärkeään musiikkialan yhteisöön: AEC (Euroopan konservatorioliitto) ja Nordplusmusic (Nordplus-rahoituksella toimiva Pohjoismaiden ja Baltian musiikkikorkeakoulujen verkosto), joiden kautta musiikkialan korkeakoulutusten yhteistyötä ylläpidetään ja kehitetään tehokkaasti. Alaverkostoja ja yhteistyömuotoja on erilaisia, mutta tärkeintä meille pienenä koulutusyksikkönä on toiminnan kohdentuminen suoraan opiskelijoiden arkeen ja opintosisältöjen ytimeen.

Pohjoismainen orkesteriyhteistyö sai alkunsa kaksivuotisena Nordplus-projektina (FISOC, 2013-14). Projektin kautta luotiin toimintaedellytykset yhteisille sinfoniaorkesteriperiodeille, ja toiminta on jatkunut tämän jälkeen siten, että orkesteriopinnot toteutetaan nykyisin täysin yhteistyössä Oamkin, Oulun konservatorion ja Piteån musiikkikorkeakoulun kanssa. Pakollisia orkesteriopintojaan suorittavat opiskelijat matkustavat kaksi kertaa vuodessa vuoroin Ouluun, vuoroin Piteåån soittamaan yhdessä valikoitua orkesteriohjelmistoa.

Orkesteriperiodilla Piteåssa.

Matkakustannukset katetaan Nordplusmusic-verkostolta saatavilla apurahoilla, joten yhteistyöstä ei koidu ammattikorkeakoululle ylimääräisiä kustannuksia. Sen sijaan opiskelijoiden toimintaympäristö pysyy oppimisen kannalta riittävän monipuolisena ja mielekkäänä. Parhaimmillaan opiskelija soittaa tulevan ruotsalaisen kollegansa kanssa kahdeksan orkesteriperiodia opintojensa aikana.

Nordplusmusic-verkoston kautta on mahdollista hakea rahoitusta 1-3-vuotisille intensiivi- ja kehittämisprojekteille, jotka ovat näkyneet opiskelijoidemme arjessa runsaasti viime vuosina. Projektirahoitukset ovat suhteellisen pieniä (n. 15 000€ – 30 000€), mutta vastapainona niiden hakuprosessi, koordinointi ja raportointi ovat verrattain keveitä hoitaa. Projekti-ideat saavat yleensä alkunsa suoraan musiikin koulutusten kehittämistarpeista, joten ne myös kohdentuvat suoraan opintojen ytimeen.

Esimerkiksi Development of Virtual Audition (DVA) kehittää virtuaalista koelaulua valmistuvien lauluopiskelijoiden sekä oopperatalojen ja musiikkialan agentuurien kohtaamisen helpottamiseksi. Opiskelijat valmistavat laulutunneillaan ohjelmistoa ja osallistuvat koelaulutapahtumaan yhdessä tanskalaisten ja latvialaisten opiskelijoiden kanssa sekä virtuaalisesti että paikan päällä Kööpenhaminassa.

Composition, Arrangement, Band-leading (CAB) puolestaan on kehittänyt pop/jazz-opiskelijoiden musiikillisia valmiuksia ja samalla kyseisten opetusaiheiden toteutustapoja. Projektin slogan kuvaa toimintaa osuvasti: esitetään kappaleita, joita ei ole vielä sävelletty, bändeissä, joita ei ole vielä olemassa, yhdessä ihmisten kanssa, joita ei olla koskaan tavattu. CAB-hankkeen esittelyvideo täällä:

Kirkkomusiikkiopiskelijat ovat vuosien ajan käyneet opintomatkoilla Euroopan historiallisimmissa musiikkikaupungeissa opiskelijayhdistyksensä keräämien varojen turvin. Opintomatkoilla he ovat tutustuneet erilaisiin historiallisiin kirkkoihin, urkuihin ja koulutuksiin ja niiden avulla kartuttaneet kokemustaan työelämää varten.

Pariisin St-Sulpice-kirkon Cavaille-Coll-urkujen äärellä.

Lisäksi Oamkin ja Piteån musiikkikorkeakoulun urkuopiskelijat tekevät vuosittain vastavuoroiset vierailut toistensa luo urkujensoitonopettajiensa johdolla. Oamkin opiskelijat osallistuvat Piteån urkuviikolle, jonka aikana he saavat opetusta ja osallistuvat konsertteihin ympäri kaupunkia. Matkakustannukset katetaan jälleen Nordplusmusicin opiskelija- ja opettajavaihtostipendeillä.

Musiikinopiskelijan opetussuunnitelman keskiössä ovat aina pääinstrumenttiopinnot. Lähes jokainen musiikinopiskelija pääsee nauttimaan ulkomaisen instrumenttiopettajan ohjauksesta, vaikkei osallistuisi hankkeiden toimintaan tai kävisi itse ulkomailla. Jokavuotiset, opettajavaihtojen kautta tulevat vierailijat muun muassa Kristiansandista (Norja), Triestestä (Italia) ja Valenciasta (Espanja) opastavat soiton- ja laulunopiskelijoita sekä soolo- että kamarimusiikin saloihin. Musiikin koulutuksen vuosikelloon kuuluu myös yhteistyö Oulun Musiikkijuhlien kanssa. Musiikinopiskelijat pääsevät seuraamaan kansainvälisesti tunnustettujen taiteilijoiden opetusta Musiikkijuhlien mestarikursseille sekä muutama valittu opiskelija nauttimaan annista aktiivisena kurssilaisena.

Kaikki ulkomailla suoritetut opinnot kirjataan osaksi pakollisia tai vaihtoehtoisia ammattiopintoja ulkomailla suoritettuina opintoina. Jokaiselle opiskelijalle jää tutkintotodistuksen liitteisiin merkinnät ulkomailla suoritetuista pitkistä ja lyhyistä opintojaksoista. Silti musiikkialan kansainvälisyys ei ole ensisijaisesti lukuja ja merkintöjä rekisteriotteella, vaan elävää, koulutuksen arkeen ja monisatavuotiseen historiaan liittyvää toimintaa, josta bonuksena saadaan merkityksellisiä kokemuksia, näkökulmien avartumista, erilaisten ihmisten ja kulttuurien kohtaamisen rikkautta ja iloa yhteisestä kielestä, olipa se sitten puhuttua tai ei.

Kritiina Puolitaival, musiikin tutkintovastaava ja Outi Nissi, musiikin lehtori

Saatat pitää myös näistä...

Vastaa