Valmistuneen ammatillisen opettajan neuvoja

Luota itseesi. Sen neuvon antaisin nyt valmistuneena opiskelijakollegoille sekä ammatilliseen opettajakorkeakouluun hakeutuville. Oma lähtökohtani opettajaopinnoille oli vahva itsetuntemus siitä, että minulla on opettajalta vaadittavia ominaisuuksia, kykyjä ja taitoja sekä tarvittava motivaatio oppia uutta, opettajakokemusta ei sen sijaan ollenkaan. Mikä tahansa oma taustasi ja tilanteesi on, kuuntele itseäsi ja tee rohkeasti asioita itseäsi varten.

Osaamisperusteinen koulutus antaa mahdollisuuden kehittää itseään usealla tavalla. Itse sain tuutoreiden ohjauksesta ja lähipäivien opeista tarvittavat lähtökohdat omatoimiseen opiskeluun osaamistavoitteiden mukaisten aiheiden äärellä. Opin lukemalla kirjoja, tutkimalla nettisivuja ja muita julkaisuja, haastattelemalla ja pohtimalla. Nyt koen, että merkittävin oppiminen tapahtui juuri oman pohtimisen äärellä, kirjoittaessa oppimispäiväkirjaa tai lähipäivien antoisissa keskusteluissa muiden opiskelijoiden kanssa.

Opiskelijalla on vapaus määrittää oma opiskelutahtinsa ammatillisessa opettajankoulutuksessa. Tämä tukee oppimista ja opiskelun yhteensovittamista työn ja arjen kanssa. Minulle sopi tiivis opiskelutahti. Rivakka eteneminen motivoi minua edelleen tehokkaaseen toimintaan ja opiskeluaika jäi noin kuuden kuukauden ajalle. Toiselle voi sopia paremmin koko 3 -vuotisen opiskeluoikeuden hyödyntäminen ja rauhallisempi eteneminen. On hienoa, että opiskelijalla on mahdollisuus saavuttaa ammatillinen opettajapätevyys itselle sopivaan tahtiin.

Opiskelija saa itse myös valita tapansa osoittaa osaamistaan. Suurin haasteeni oli avartaa omaa mielikuvitusta ja luovuutta yli totutun, tutun ja turvallisen. Opintojeni alkuvaiheen tuotokset olivat pitkälti kirjoitustöitä eri muodoissa. Opintoihin kuuluva oman lähiryhmän opettaminen toi tarpeellista vaihtelua osaamisen osoittamisen tapoihin sekä valmisti minua osaltaan jo myöhempään opetusharjoitteluun ammatillisessa oppilaitoksessa. Osoitin osaamista myös blogissani ja videoimalla ajatuksiani. Opintojen loppuvaiheessa opiskelija koostaa oppimispolkunsa edelleen haluamallaan tavalla kehittymissuunnitelmaksi ja oma ”lopputyöni” oli rap -musiikkivideo. Tällä halusin osoittaa oppineeni, että opettajan työssä tulee rohkeasti käyttää luovuutta ja heittäytyä tuntemattomaan avoimin mielin.

Mietin lähiopetuspäivillä luovuuden kautta muun muassa, mitä ominaisuuksia minulla on tai toivoisin olevan opettajana. Pohdinnan tuloksena syntyi tämä, oman opettajuuden voimahahmo.

Se kertoo minulle ja muille, että opettajan on hyvä pitää työssään jalat maassa, mutta häntä pystyssä. Korvia, silmiä ja suuta on käytettävä vuorovaikutukseen. Siivet auttavat lentoon, kun sitä tarvitaan. Kaikkea ei kannata myöskään ottaa liian vakavasti, huumoriakin tarvitaan.

Tavoittelemani ammatillisen opettajanpätevyyden lisäksi olen saanut opinnoista motivaatiota uuden oppimiseen ja itseni kehittämiseen. Opiskeluaika oli todellista laatuaikaa itselleni ja sain keskittyä täysillä minua kiinnostavaan ja motivoivaan aiheeseen ja taitoihin.  Koskaan ei ole liian myöhäistä oppia uutta!

Kirjoittaja

Valmistunut ammatillinen opettaja Minna Grip

Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Oulun ammattikorkeakoulu

Saatat pitää myös näistä...

Vastaa