Ammatillisen opettajaopiskelijan kokemuksia yhteisestä kehittämisestä – tiimissä on voimaa!

Ammatillisen opettajankoulutuksen opetussuunnitelma-työryhmän (OPS-työryhmä) toimintaperiaatteena on mahdollistaa kaikkien osallisuus yhteiseen kehittämiseen. OPS-työryhmä on koko henkilökunnan, opiskelijajäsenten ja sidosryhmien muodostama avoin kehittämistyöryhmä. Kutsu lähetetään kaikille, ja jokainen osallistuu siihen mahdollisuuksiensa mukaan. Työryhmä kokoontuu kerran kuukaudessa, ja jokaisesta OPS-työryhmästä laaditaan muistio.

Syksyllä 2018 Oamkin ammatillinen opettajankoulutus tarjosi kaikille opiskelijoille mahdollisuuden osallistua opettajankoulutuksen avoimeen OPS-työryhmään, ja mehän tartuimme tilaisuuteen. Pääsimme kehittämään opetusharjoitteluun työkalua, joka selkeyttäisi opiskelijan opetusharjoittelusuunnitelmaa. Ammatillista opettajaopiskelijan näkökulmaa edustivat atk-nörtti Heidi Hoikkala ja “humanisti-pilkunviilaaja” Aija Särkelä-Wärme, ja tuloksena syntyi lomake konkreettisin vinkein, miten opiskelija voisi päästä asetettuihin tavoitteisiin.

Alkupalaverissa ohjaajamme Iiris ja Sirpa perehdyttivät meidät OPS-työryhmän tavoitteisiin ja aikatauluun sekä tapaamisiin. Tunsimme heti itsemme tervetulleiksi ja tasa-arvoisiksi työryhmän jäseniksi. Meille annettiin visiota siitä, minkälaiselle suunnitelmalle olisi tarvetta, jonka jälkeen sovimme työparina aikataulua suunnitelman kehittämiseksi ja itsenäiseen työskentelyyn.

Opettajankoulutuksen OPS-työryhmän kokoontuminen. Kuva: Iiris Happo.

 

Tiiminä Heidi ja minä olimme hedelmällinen, koska toisella useampi vuosi opetuskokemusta ja toinen täysin noviisi.

Puhumattakaan siitä, että vaikka olemme eri alalta, pystyimme hyvin työskentelemään tiimiopettajina. Alkuun kisälli-noviisi asetelmassa ja pikkuhiljaa työn edetessä olimme molemmat tiedollisesti ja taidollisestikin myös asiantuntijoita. Käytännössä vietimme aikaa kahvikupposten ja lounaiden ääressä lomaketta työstäen, olipa siinä jälkikasvuakin samalla hoidettavina.

Aija, Ilmari ja Heidi suunnittelupuuhissa. Kuva: Aija Särkelä-Wärme.

Tuli päivä, kun oli aika esittää OPS-työryhmälle laatimamme työkalu sekä arvioitavaksi että palautteen saamiseksi. Ohjaajamme antoivat meidän loistaa ja saimmekin kehittävää palautetta työstä, sekä teknisestä että sisällöllisestä tuotoksesta. Tuntui hyvältä olla kehittämässä jotain tarpeellista ja hyödyllistä! Parasta muun muassa oli se, että opiskelijan näkökulmasta ollaan kiinnostuneita myös opettajakoulutuksessa. Yhteinen asiantuntijuus vaikutti olevan tärkeää tässä kehittämistyöryhmässä.

Työskennellessäni työryhmän jäsenenä opin paljon siitä viitekehyksestä, mihin opettajankoulutus perustaa itsensä. Tärkeää on laadukkaan opetuksen tarjoaminen tuleville opettajille. Kokonaisuus pedagogisissa opinnoissa tällä hetkellä sisältää tärkeimmät komponentit siihen onnistumiseen opiskelijan näkökulmasta. Oman osaamisen kehittymisen myötä olen oivaltanut koulutuksen tehokkaan sekä sisällöllisesti merkittävien osa-alueiden olemassaolon unohtamatta vapautta, miten opiskelija sen osoittaa. Ehkä tässä onkin parasta juurikin se osaamisperusteisuuden onnistuminen, ei riitä pelkkä esseen kirjoitus.

Yhteistyössä toimiminen lisää omaa ammatillisuutta ja pääomaa, voi oppia toiselta ja reflektointitaidot paranevat.

Voi laskea ehkä vähän sitä kriittisyyden rimaa, kun ei tarvitse yksin “tietää” kaikkea. Mikä parasta, vuorovaikutustaidot kehittyvät ihan itsekseen, toisen kuuntelemisen lisäksi avoimessa yhteistyössä voi vapaasti ihmetellä ja esittää niitä kuuluisia tyhmiä kysymyksiä, joita ei oikeasti olekaan.

Kiitos kaikille OPS-työryhmän jäsenille ja ystävälleni Heidille.

Aija Särkelä-Wärme, Rovaniemen HOPE-ryhmän ammatillinen opettajaopiskelija

Saatat pitää myös näistä...

Vastaa