Teollisuusopintomatka, vierailu RUFilla

Kirjoitus liittyy konetekniikan tuotantotekniikkaan suuntautuvan KTO17SP1-ryhmän excursio-kurssille, jossa käytiin viikonmittaisella teollisuusopintomatkalla Keski-Euroopassa. Kirjoittanut konetekniikan opiskelijat Henri Väänänen, Simo-Pekka Saarilampi ja Jesse Säisä

Alkusanat

Excursiomatkamme alkoi virallisesti 1.4.2019. Olimme viettäneet pitkän ja rentouttavan viikonlopun Münchenissä, jonka jälkeen lähdimme kohti Pfaffenhausenia, vuokra-autoilla. Noin tunnin ajomatkan jälkeen, saavuimme pieneen kylään maaseudun keskelle, jonka katukuvassa alkoikin yllättäen näkyä eri aikakausien Porsche urheiluautoja.

Historiaa

RUF on ollut toiminnassa jo vuodesta 1939 korjaamona ja huoltoasemana, mutta paikan omistaja Alois Ruf päätyi sattuman kautta korjaamaan kolaroitua Porschea, jonka jälkeen ajatus ja intohimo kyseistä merkkiä kohtaan alkoi. Ensimmäinen virallinen RUF-Porsche valmistettiin 1975, ajatuksena virittää ja parannella olemassa olevia Porsche 911-malleja ja toimintaa jatketaan vielä tänäkin päivänä samalla idealla.

Yritysvierailu

excursio

Olimme saapuneet RUF-automobile kustomointipajan/huoltoaseman eteen, jossa meidät otettiin vastaan ystävällisin mielin. Vierailun isäntänä toimi itse Alois Rufin pojanpoika, jonka isä on yrityksen nykyinen toimitusjohtaja.

Vierailu alkoi päärakennuksen aulasta, jossa komeili RUF:in ”restomod” -tyyliin rakennettu Porsche 911. Erikoisen autosta teki se, että kyseinen kulkuneuvo on RUF:in ensimmäinen täysin itsenäisesti rakennettu auto. Auton ominaisuuksiin kuuluu mm. keveyttä edistävät täysputkirunko ja hiilikuitukori. Suorituskyvyn osalta ei oltu myöskään säästelty. Autoa liikuttaa tuplaturbo boxer-moottori, joka tuottaa ”vaatimattomat” 810 hevosvoimaa. Eroja alkuperäiseen Porscheen oli myös mittasuhteissa. Auto on leveämpi ja pitempi, jotta auton ajettavuus pystyttiin hiomaan huippuunsa.

excursio

Aulasta siirryimme rakennuksen korjaamon puolelle, jossa näimme useita RUF-autoja nostureilla. Autot oli tuotu huoltoihin, korjauksiin tai esim. uusittavaksi. RUF tarjoaa mm. auton uudistamisen nykystandardeille. Osa autoista on ollut liikenteessä vuosikymmeniä, jolloin asiakas voi haluta uuden veroisen sisustan ja ulkokuoren. Hallin puolella kuvaaminen oli kielletty, koska jokainen RUF-auto on uniikki yksilö, eivätkä asiakkaat välttämättä arvosta, mikäli heidän autonsa kuvat leviävät internettiin. Tilat olivat näyttävät ja paikat oli pidetty siistinä työmukavuutta ajatellen.

Korjaamohallista menimme testilabran puolelle, jossa oli kaksi erillistä huonetta moottoreiden testaamiselle. Tiloissa, jokainen moottori säädetään ja testataan mahdollisten vikojen varalta. Moottoreista lähtevä hukkaenergia otettiin talteen ja sitä käytettiin rakennuksen veden lämmitykseen, pienentäen yrityksen sähkölaskua.

Seuraava kohteemme oli maalaamo, joka oli sijoitettu vanhan huoltoaseman tiloihin. Pääsimme ihastelemaan juuri maalauksesta tullutta 964-korimallin Porschea, joka kimalteli British Racing Green -värissä. Maalaamon jälkeen astuimme RUF:in tiloista ulos ja suuntasimme toiselle puolelle tietä, jossa meitä odotti Porschen virallinen huoltamo. Kuten voi arvata, RUF ja Porsche tekevät tiivistä yhteistyötä ja projekteja toteutetaan molempien tiloissa ikään kuin symbioosissa. Rakennuksen pihassa oli useita Porscheja ja muutama RUF:in auto. Sisällä meille esiteltiin kaksi vuotta kestänyt projekti, jossa entisöintiin vuoden 1967 Porsche 911. Entisöinnin tasokkuus oli päätä huimaava ja meille selitettiin, että auto ei ole valmis ennen kuin jokainen pultti on alkuperäinen Porsche osa ja kaiken lisäksi oikean värinen. Auto oli todellakin kuin tehtaalta tullut.

Samassa rakennuksessa oli myös peltipaja, jossa työntekijät muokkasivat ja korjasivat käsityönä autojen metallisia korin osia. Porschen huoltamon jälkeen kierros oli ohi ja palasimme RUF:in pääkonttoriin. Vierailun päätteeksi saimme RUF:in tuotelahjakassit, jotka sisälsivät esitteitä RUF:in autoista ja toiminnasta. Excursiomatkan ensimmäinen kohde oli käyty ja jatkoimme matkaamme positiivisin mielin, kohti uusia vierailuja.

 

oamk_kone

Tunteella ja taidolla, Oamk Konetekniikka. Jo vuodesta 1894. Olemme Suomen kuudenneksi suurimman ja hakijamäärältään neljänneksi suosituimman ammattikorkeakoulun Konetekniikan osasto. Yhteisenä tavoitteena meillä on ylläpitää vetovoimaista, haluttua ja nykyaikaista koulutusohjelmaa, sekä luoda opiskelijoillemme insinöörin identiteetti ja sen avulla luoda opiskelijasta rautainen ja työllistyvä insinööri! Oletko sinä seuraava Konetekniikan insinööri? Pallo on sinulla!

Saatat pitää myös näistä...

Vastaa