Projektiryhmien yhteistyö kannatti: VarastoRobo-järjestelmä ohjaa, lastaa, kuljettaa ja valvoo

Tietotekniikan tutkinto-ohjelman 3. vuoden laite- ja tuotesuunnittelun ryhmä pääsi joulunalusviikolla esittelemään erityisen onnistuneen yhteistyönsä tuloksia. Koko ryhmän yhteisessä ponnistuksessa projektiryhmät työstivät omat osuutensa automatisoitua varastonhallintajärjestelmää simuloivaan kokonaisuuteen.

Laite- ja tuotesuunnittelun 3. vuosikurssin TVT17SPL-ryhmän projektilaiset esittelivät varastojärjestelmänsä projektin päätteeksi

Laite- ja ohjelmakokonaisuuden ytimessä toimii UR5-robottikäsi, joka lastaa neljän GoPiGo3-robottiauton kyytiin paketteja saamiensa komentojen mukaisesti. Kukin auto on ohjelmoitu viemään paketti sille määriteltyyn purkupisteeseen ja etsimään ruuhkassa vapaan reitin väistäen muita kuljetusrobotteja. Laitteiden hallintaa ja tilanteen seurantaa varten suunniteltiin ja toteutettiin asiakasohjelma Qt-työkaluilla ja C++-ohjelmointikielellä. Projektipäällikkö Pekka Rajala demoaa toimintaa videolla (linkki YouTubeen, kesto 6:48).

Varastoa valvomaan valjastettiin pienikokoinen drone, joka esimerkiksi tunnistaa ylimääräisen henkilön alueella ja seuraa häntä. Lisäksi dronen täytyy totella järjestelmän yleistä hätäseis-komentoa, jolla kaikki laitteet lopettavat toimintansa välittömästi. Hätäseis-komennon saatuaan drone laskeutuu hallitusti alas.

Mika Ihamäki esittelee dronea, joka valvoo varastojärjestelmää ja tunnistaa tunkeilijat

Projekti eteni Scrum-käytänteillä, viestintä keskittyi Teamsiin ja projektinhallinnassa Trello osoittautui hyväksi työkaluksi. Koodi ja muut materiaalit tallennettiin yhteiseen GitHub-työtilaan. Projektin tekijät järjestivät myös kaksi loppuesittelytilaisuutta, jossa he kertoivat työryhmien osuuksista ja demosivat kokonaisuutta.

Jarno Poikonen kertoo koko VarastoRobo-järjestelmän ohjaussivusta

Yhteisprojektissa viestintä huomattiin ensiarvoisen tärkeäksi, sillä kaikilla piti olla tiedossa eri työryhmien edistyminen, roolit ja yhteinen aikataulu. Projektipäälliköllä olikin tärkeä tehtävä kokonaisuuden koordinoinnissa. Ongelmat ratkottiin sujuvasti yhdessä, ja jos ilmeni tarvetta osata jotakin ennestään tuntematonta, ryhmät ottivat uudet asiat haltuun. Niinpä opeteltiin esimerkiksi Python-ohjelmointikieltä verkkosovelluksen rakentamiseen ja Android-ohjelmointia dronen ohjaukseen.

Projektin suorittaminen vaati opiskelijoilta oikeaa asennetta, innostuneisuutta ja halua oppia uusia asioita. Tätä ryhmän jokaisesta jäsenestä löytyi. Lisäksi tarvittiin johtajia eri osa-alueisiin, jotta projektin aikataulu ja tavoitteet pysyivät kirkkaana mielessä.

Lisätietoa:
Projektin opintojaksokuvaus
Projektin ohjaava opettaja Eero Nousiainen, Oamk