Oamkin agrologiopinnot eivät vaadi luokkahuonetta

Poikkeukselliset olosuhteet vaikuttavat opiskeluun ja opetukseen.  Kaikki opetus on siirtynyt etäyhteyksien päähän virtuaalisiin luokkahuoneisiin verkkoon, jotta opiskelu olisi mahdollista myös näinä aikoina. Onneksi luonnonvara-alalla monimuoto-opetus ei ole uusi asia.

Oamkin luonnonvara-alalla verkko-opetusta on joidenkin kurssien osalta toteutettu jo vuodesta 2009 lähtien ja ensimmäinen monimuotoinen agrologikoulutus alkoi vuonna 2014. Sen jälkeen on aloittanut kolme uutta ryhmää: vuosina 2016, 2018 ja 2020. Kokemusta etäopetuksen toteuttamisesta on luonnonvara-alan osaston opettajille siis kertynyt jo kuuden vuoden ajalta. Siirtyminen myös päiväryhmän opiskelijoiden kanssa verkkoon on sujunut hyvin, eikä se ole aiheuttanut juurikaan muita muutoksia opetustoimintaan.

Monimuotoryhmien opiskelu tapahtuu lähes täysin verkossa. Lähiopetuksena toteutetaan vain esimerkiksi maa- ja vesinäytteiden käsittely laboratorioharjoituksina ja metsäopetuksen maastoharjoitukset. Agrologin osaaminen edellyttää maatilan perustöiden tuntemista. Käytännön tietoja ja taitoja opiskelijat hankkivat harjoittelujen lisäksi suorittamalla opintoihin kuuluvia tehtäviä ja projekteja yhteistyössä maatilayritysten kanssa. Hyvät yritysyhteistyökumppanit ovatkin ehdottoman tärkeitä tämän onnistumiselle.

 

Myös osaamisen osoittaminen voidaan toteuttaa etänä käyttäen perinteisten opiskelijoiden tuottamien raporttien, tenttien ja työselostusten lisäksi verkkotapaamisia ja videoita. Esimerkiksi Eläinfysiologian opintojaksolla tentin sijaan ensimmäisen vuoden opiskelijat kuvaavat navetassa videon, jossa he havainnollistavat märehtijän ruoansulatusta ja muita fysiologisia toimintoja.

 

 

 

Etäopiskelu vaatii opiskelijalta paljon itsenäisyyttä, oma-aloitteisuutta ja oman ajan hallintaa, mutta vastaavasti se antaa mahdollisuuden suorittaa opinnot työn ohessa ja asumispaikkakunnasta riippumatta. Monelle perheelliselle, työssäkäyvälle ja omaa maatilayritystä pyörittävälle monimuoto-opiskelu on ainoa mahdollinen tapa suorittaa agrologitutkinto.

Näiden monimuotoryhmien lisäksi nyt myös päiväopetusryhmien opiskelu toteutetaan ainakin toistaiseksi verkossa. Selvää on, että luokkaopetukseksi suunnitellun opetuksen muuttaminen verkko-opetukseksi ei tapahdu hetkessä eikä ilman työtä, mutta kokemus auttaa. Opettajilla on tähän apuna digitaalisia välineitä ja virtuaalisia työskentelyalustoja. Opiskelijoilla on myös hyvät valmiudet ja joustavuutta. Itsenäinen tiedonhaku ja pienryhmien keskinäinen työskentely sekä oppimateriaalien, raporttien ja esitysten työstäminen sähköisillä työkaluilla ja etäyhteydellä on heille tuttua ennestään. Tutkiva oppiminen pienryhmissä erilaisten työelämälähtöisten projektien parissa on opiskelijoillemme arkipäivää. Uudenlaiset oppimis- ja opetusmenetelmät eivät edellytä kampuksella ja luokkatilassa olemista.

Meiltä kaikilta vaaditaan nyt sopeutumista uuteen tilanteeseen ja se tarkoittaa myös joustamista opiskelutavoissamme ja -metodeissamme. Emme halua vaarantaa omaa tai muiden turvallisuutta emmekä etenkään omavaraisuuttamme. Opiskelijoiden käynnit maatiloilla eivät tässä tilanteessa onnistu, mutta myös yrittäjien kanssa tehtävä yhteistyö voidaan ainakin osittain siirtää verkkoon. Oamkin luonnonvara-alalla jo pitkään jatkunut monimuoto-opetuksen kehittäminen antaa meille tässä haastavassa tilanteessa erittäin hyvät valmiudet jatkaa opetustoimintaamme tuloksellisesti myös etäyhteyksillä.

Saatat pitää myös näistä...

Vastaa