Autoasentajasta automaatio-ohjelmoijaksi 

Oman alan osaajasta  seuraavalle tasolle? Oletko miettinyt koskaan työtä tehdessäsi miten tämä laite oikeasti toimii? Mitä sen sisältä löytyy ja mikä saa sen toimimaan juuri tällä tietyllä tavalla?
 
Nämä kysymykset pyörivät mielessäni miltein päivittäin työskennellessäni autoasentajana. Matkani koneinsinööriksi alkoi juuri näistä kysymyksistä ja ennen- kuin huomasinkaan, istuin pääsykoe edessäni Kotkantien kampuksessa keväällä 2016. 

 

Opinnot kutsuvat 

Nimeni on Tommi Vikki ja olen toisen asteen koulutukseltani autoasentaja. Valmistuin autoasentajaksi vuonna 2013 Haapaveden ammattiopistosta. Matkani autoasentajaksi alkoi jo ennen ylä-asteelle menoa kun sain enoltani lahjaksi vanhan Suzuki S -enduromopon. Lukemattomien käynnistyspolkaisujen jälkeen tämä vanha Japanin rauta lähti viimein käymään, mutta putkesta tullut massiivinen sininen savupilvi sai minut haukkomaan henkeä. Hetken aikaa mietittyäni tilannetta päättelin, että moottorissa täytyi olla jokin vialla, koska eihän mopon ole tarkoitus savuttaa sen käyttäjää pyörryksiin. Siitä mielenkiintoni koneisiin syntyi ja ei aikaakaan kun koko moottori oli levällään autotallin pöydällä.
 
Noin 7-vuotta myöhemmin valmistuin Haapaveden ammattiopistosta autoasentajaksi hyvin arvosanoin ja minut palkattiin suoraan töihin yritykseen, jossa suoritin viimeisen työharjoitteluni. Pidin asentajan työstä todella paljon, koska se vaati hyvää ongelmanratkaisukykyä sekä teknistä näkemystä ja osaamista. Pyöränlaakereita paukutellessani ja jakohihnoja vaihdellessani alkoi mielessäni pyörimään erilaisia kysymyksiä, kuten: Miten laakeri on suunniteltu kantamaan juuri tämän suuruinen kuorma, miksi jakohihnan tulee olla juuri näin kireä, miksi tähän moottoriin suositellaan käytettäväksi juuri tämän viskositeetin omaavaa öljyä? Kysymyksille ei tuntunut tulevan loppua vaikka päivät kuluivat ja yöt vierivät ohi. Lopulta näiden asioiden miettimisen sijaan halusin vastauksia. Niimpä 3-vuotta myöhemmin löysin itseni Kotkantien kampukselta Oulusta pääsykoemoniste edessäni. Olin ottanut sen suuren askeleen ja hain koneinsinöörin tutkintokoulutukseen keväällä 2016. 

 

Kone kuin kone
 
Opintojen toisena vuonna vastaani tuli yksi suurimmista kysymyksistä elämässäni. Jatkanko ammattikoulussa aloittamallani polulla ja suuntaudun auto- ja työkonetekniikkaan vai onko se sittenkään se mitä oikeasti haluan tehdä? Mietin tätä kysymystä pitkään ja lopulta päätin, että suuntaudun koneautomaatiolinjalle poispäin tutuista ja turvallisista autoista. Suuntautumisen jälkeen olin tyytyväinen valintaani, sillä hyvin pian tajusin, että tämä on juuri se mitä haluan oppia ja tehdä. Koneautomaation suuntautumisvaihtoehto tarjosi todella monipuolisesti erittäin laadukkaita ja sisältörikkaita kursseja mm. ohjelmoinnista, valmistustekniikasta, kone- ja automaatiotekniikan perusteista, lujuusmitoituksesta, logiikkaohjelmoinnista sekä elektroniikasta. Viimein aloin saada vastauksia kysymyksiini joita olin pyöritellyt mielessäni yli neljän vuoden ajan. Kaikista hienoin asia jonka huomasin opiskellessani oli se yhteisöllisyys ja luokkahenki joka syntyi. Jos jokin asia askarrutti ja tuotti hankaluuksia, aina oli opiskelutovereita joilta kysyä neuvoa ja joiden kanssa vaihtaa ajatuksia niin arkisista asioista huumoriin kuin opintoihin liittyvistä kysymyksistä päivän lounaaseen. Tämän yhteisöllisyyden kruunasi excursio-matka Saksaan, jonka aikana vierailimme Hannoverin maailmanluokan messuilla, Airbusin helikopteritehtaalla sekä mm. Erdingerin panimolla. 

excu saksassa

Ahkerat opiskelijat Saksassa 

 

Jakoavaimesta läppäriin 

Kolmannen lulukauden aikana aloin miettiä opinnäytetyötä. Automaatiojärjestelmät sekä ohjelmoitavat logiikat olivat herättäneet kiinnostusta opintojeni aikana ja niimpä päätin hakea töihin eri automaatioalan yrityksiin. Lopulta sain työpaikan kesän ajaksi Enelec Oy:ltä Kuopiosta, joka on automaatioalan yritys. Enelec Oy suunnittelee erilaisia automaatio-ohjelmistoja ja ratkaisuja eri teollisuuden aloille ja sain sieltä mitä mainioimman ja haastavimman opinnäytetyöaihion. Aiheena oli suunnitella ja toteuttaa ohjelma logiikkaan sekä operointipaneelin, joka ohjaa huippu- ja varalämmitykseen tarkoitettua kaukolämpökeskusta. Oamkin tarjoama korkean tason kurssitarjonta logiikkajärjestelmistä ja ohjelmoinnista toimi vakaana perustana tälle työlle ja se auttoi ratkaisemaan erilaiset ohjelmointityöhön liittyvät ongelmat ja haasteet. Niimpä kaukolämpökeskus valmistui ajallaan ja projektin tavoitteet saavutettiin. Opinnäytetyön kirjoittamiseen annettiin erinomaiset valmiudet ja työkalut Oamk:in puolesta ja se sujuikin lähes ongelmittaSyksyllä 2019 valmistunut kaukolämpökeskus:                  

opinnäytetyö

Haasta itsesi, hae OAMK:in konetekniikan osastolle
 
Kaikenkaikkiaan haastavista kursseista mieltä askarruttaviin kokeisiin valitsemani tie OAMK:issa oli paras päätös tähän mennessä. Riippumatta tuletko opiskelemaan ammattikoulupohjalta vai lukiosta OAMK tarjoaa sinulle laadukkaat ja erinomaiset työkalut haastaa itsesi ja kykysi. Ajan tasalla olevat opetusvälineet, laaja kurssitarjonta ja pätevä henkilöstö mahdollistavat huipputason opetuksen ja valmiudet toteuttaa juuri sinun unelmasi! Oamk auttoi minua löytämään oman intohimoni, joten miksei myös sinua? 

 

oamk_kone

Tunteella ja taidolla, Oamk Konetekniikka. Jo vuodesta 1894. Olemme Suomen kuudenneksi suurimman ja hakijamäärältään neljänneksi suosituimman ammattikorkeakoulun Konetekniikan tutkinto-ohjelma. Yhteisenä tavoitteena meillä on ylläpitää vetovoimaista, haluttua ja nykyaikaista koulutusohjelmaa, sekä luoda opiskelijoillemme insinöörin identiteetti ja sen avulla luoda opiskelijasta rautainen ja työllistyvä insinööri! Oletko sinä seuraava Konetekniikan insinööri? Pallo on sinulla!

Saatat pitää myös näistä...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *