Konetekniikan opinnoista työelämän projektiin 

Tekstin on kirjoittanut Oamkin konetekniikan KTO17SP-ryhmän opiskelijat Hiski Heinonen ja Joel Soukkio opintojaksolla YY00BB72-3130 Tutkimus- ja kehittämistoiminta.

Kaksi Oulun ammattikorkeakoulun konetekniikan koneautomaatioopiskelijaa ovat päässeet suorittamaan opinnäytetöitänsä oululaiselle Head Recycle Systems Oy:lle saman projektin alle ja kertovat nyt kokemuksistaan konetekniikan opinnoista sekä opitun hyödyntämisestä työelämässä. 

Head Recycle Systems Oy on Oulussa vuonna 2018 perustettu yritys, joka on erikoistunut muovijätteiden tunnistus- ja kierrätysteknologiaan. Yritys on ollut näkyvästi esillä ja on tarjonnut useita mahdollisuuksia opiskelijaprojekteille sekä opinnäytetöille erityisesti Oulun ammattikorkeakoulussa. 

 

 

Yrityksessä on käynnissä tuotekehitysprojekti, jossa kehitellään ja valmistetaan muovijätteenjaotteluun suunnattu linjastokokonaisuus pilottihankkeena. Linjastokokonaisuus on suunnattu yritysasiakkaalle tämän omien muovijätteiden jaotteluun muovityypin ja värin perusteella. Linjasto koostuu useista erilaisista laitekokonaisuuksista. Projekti alkoi syksyllä 2020, ja valmis linjastokokonaisuus on tarkoitus toimittaa yritysasiakkaan tiloihin keväällä 2021. Projektin parissa työskentelee useita konetekniikan ammattilaisia ja opiskelijoita. 

Opinnot apuna työelämässä

Koneautomaatio-opiskelijoille painotetaan koneensuunnittelijalle ominaisia taitoja. Matemaattiset aineet, ohjausjärjestelmät, projektin hallinta, CAD-mallinnus, tuotekehitys sekä yleinen mekaaninen tietämys näyttelevät pääosaa opinnoissa. Ennen kaikkea koulussa kuitenkin opetetaan taito hankkia tietoa oikeista lähteistä, koska kaikkea ei voida käydä koulussa läpi yksityiskohtaisesti. 

… moni “paperille” suunniteltu hyvä idea ei välttämättä toimi samoin oikeassa maailmassa.

Opinnoista saatua tietämystä ja osaamista saattaa monesti aliarvioida. Oman tietämyksen tiedostaminen tulee esille käytännön projekteissa, kun lähes huomaamattaan onkin käyttänyt työkaluina opetettuja keinoja. Joskus opintojen edetessä on tuntunut, että joitakin osa-alueita käydään suhteellisen nopeasti läpi eikä kaikkia asioita sisäistänyt kunnolla. Kuitenkin palatessa aiheeseen oikeassa käytännön työtehtävässä puutteellinenkin tieto kirkastuu ja asiaa alkaa ymmärtämään.  

 Viestinnän osaaminen korostuu laajassa työprojektissa

Työskentely laajan projektin parissa on ollut erittäin opettavaista. Huolimatta siitä, että jokaisella on oma osa-alueensa, johon keskittää panoksensa, joutuu jokainen projektin parissa työskentelevä tekemään yhteistyötä niin talon sisällä kuin myös lukuisten sidosryhmienkin kanssa. Näin ollen huomaamattaan kerryttää tietoa laajalta alueeltaTärkeää työryhmän sisällä on hyvä ja avoin kommunikointi, joka mahdollistaa kritiikin ja kehitysideat, mutta samalla muistaa arvostuksen työtovereita kohtaan. 

 

Konetekniikan insinöörin tutkinto tarjoaa monipuolisia työtehtäviä

Kokemukset konetekniikan opinnoista 

Konetekniikan käytännönläheinen opiskelu on antanut hyvät eväät työelämän projektiin ja voimme suositella opintoja kaikille, joita tekniikka kiinnostaa. Koneinsinöörin koulutus on yksi monipuolisimmista vaihtoehdoista, ja se avaa reitin erittäin laajalle kentälle, josta löytyy varmasti jokaiselle jotakin. 

Opiskelusta haaveileva tai vasta opiskelut aloittanut, jolla tulevaisuuden unelma-ammatti on vielä hakusessa ja tietyn suunnan löytyminen tuottaa vaikeuksia, ei kannata liikaa murehtia. Lähes jokainen opiskelija ajautuu ”fiilispohjalta” tai muiden kannustamana tietylle suuntautumisalalle. Vasta myöhemmässä vaiheessa opintojen edetessä ihminen erikoistuu ja ajautuu luonnostaan tiettyjen aihepiirien pariin.   

Koneen tulevaisuus

Vuonna 2020 Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijat ja henkilökunta joutuivat suurteen muutosten keskelle. Muutto yliopiston kanssa samoihin tiloihin keskellä kansainvälistä koronakriisiä ei ole helpoin mahdollinen ajankohta, ja se antoi paljon haasteita henkilökunnalle ja opiskelijoille.  

Tekniikan alaa opiskellessa oli tärkeää se, että projektien tekeminen ja yleinen puuhastelu/rakentelu koulun laboratorioissa/työtiloissa oli mahdollista, koska monikin “paperille” suunniteltu hyvä idea ei välttämättä toimi samoin oikeassa maailmassa. Tätä kautta saadut havainnot ja ahaa-elämykset olivat suurena apuna kehittyessä ammattilaiseksi. Myös avun kysyminen henkilökunnalta oli matalan kynnyksen takana, ja tämä rohkaisi entisestään tekemistä ja tietotaidon hankkimista.  

Yliopiston kanssa samoihin tiloihin muutto tuo uusia mahdollisuuksia. Erilaisten yhteistyöprojektien toteutus helpottuu, ja niiden kautta voidaan muodostaa uusia kontakteja sekä saada myös innostusta jatko-opintoihin. Ymmärrettävästi koronakriisi aiheuttaa poikkeuksellisia toimia ja tilanteita, mutta toivomme, että tilanteen helpotuttua hyviksi havaittuja keinoja opiskeluinnon ja -tulosten parantamiseksi ei unohdeta.   

 

Kirjoittajien esittely

Hiski Heinonen 

Koneautomaatio-opiskelija 

Oulun ammattikorkeakoulu 

Työ ja vastuualue: tuotekehitysinsinööri, mekaniikkasuunnittelu 

 

Olen aikaisemmalta tutkinnoltani levyseppähitsaaja ja olenkin tehnyt hitsaajan töitä erilaisissa teollisuuden saralla toimivien yritysten palkkalistoilla. Ajatus jatko-opiskelusta lähti liikkeelle vuonna 2014, jolloin olin jo kerennyt työskentelemään hitsaajana vuoden ajan valmistuttuani tätä edeltävänä vuonna levyseppähitsaajaksi. Työnteko tuntui kuitenkin mielekkäältä ja pystyin kehittämään ammattitaitoani ja pätevyyttäni erilaisissa projekteissa. Työn mielekkyydestä huolimatta koin ammatin varjopuoleksi fyysisen rasittavuuden. Mielessäni pyöri myös ajatus, kuinka pitkälle pystyn kehittämään itseäni sen aikaisen ammattini saralla. Lähdin syksyllä 2017 opiskelemaan Ouluun konetekniikkaa. En ole katunut valintaani. Opintojen edetessä lähdin erikoistumaan koneautomaatioon, koska sitä kautta on parhaimmat eväät suunnittelutyöhön. Nykyistä työtäni pidän erittäin mielekkäänä. Pääsen yhdistämään aikaisemman ammattini saralla opittuja valmistusteknisiä taitoja sekä opinnoista opittuja taitoja suunnittelussa. Pidän myös erityisesti siitä, että työssäni vaaditaan luovuutta.   

 

Joel Soukkio 

Koneautomaatio-opiskelija 

Oulun ammattikorkeakoulu 

Työ ja vastuualue: automaatioinsinööri, koneturvallisuus 

Aloitin koneinsinöörin opinnot vuonna 2017 Oulun ammattikorkeakoulun Kotkantien kampuksella. Ennen insinööriopintoja asuin Etelä-Suomessa, jossa työskentelin moottoripyörien ja muiden ajoneuvojen parissa. Työskentely tekniikan parissa on ollut minulle selvää jo kauan, mutta ajatus jatko-opintoista kirkastui vasta muutamaan työvuoden jälkeen. Päätin hakea konetekniikan insinöörikoulutukseen ja samalla vaihtaa maisemaa jo tutuksi tulleesta kotiseudusta. Ajatus konkretisoitui, kun sain tiedon hyväksytystä opiskelupaikasta ja mahdollisuuden aloittaa uusi vaihe elämässä Oulussa. Jännittäminen tuntemattomasta loppui nopeasti, koska opiskeluporukan mahtava yhteishenki antoi lisää intoa valitsemalleni tielle ja kotiutuminen uudelle paikkakunnalle sujui todella kivuttomasti. Opintojen alkaessa olin suunnittelut suuntautumista ajoneuvojen pariin, koska omasin aikaisempaa alan kokemusta ja halusin kehittää sitä edelleen. Ensimmäisen vuoden edetessä huomasin kuitenkin olevani kiinnostunut automaatiopuolesta, ja päätöksentekohetken tullen päättäminen oli vaikeaa. Automaatio vei lopulta voiton, enkä ole valintaani katunut. 

 

oamk_kone

Tunteella ja taidolla, Oamk Konetekniikka. Jo vuodesta 1894. Olemme Suomen kuudenneksi suurimman ja hakijamäärältään neljänneksi suosituimman ammattikorkeakoulun Konetekniikan tutkinto-ohjelma. Yhteisenä tavoitteena meillä on ylläpitää vetovoimaista, haluttua ja nykyaikaista koulutusohjelmaa, sekä luoda opiskelijoillemme insinöörin identiteetti ja sen avulla luoda opiskelijasta rautainen ja työllistyvä insinööri! Oletko sinä seuraava Konetekniikan insinööri? Pallo on sinulla!

Saatat pitää myös näistä...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.