Työssäkäyvä sivutoiminen opiskelija – ajankäytön supersankari 

Tekstin on kirjoittanut Oamkin konetekniikan KTO17SPM9-ryhmän opiskelija Ari-Pekka Virsu opintojaksolla YY00BB72-3130 Tutkimus- ja kehittämistoiminta.

Mikä sai minut lähtemään opiskelemaan yli nelikymppisenä? Aikaisemmista opinnoista oli kulunut jo reilusti aikaa. Matemaattiset laskutaidot olivat niin sanotusti kesäterässä. Ajatus opiskelun aloittamisesta lähti alun perin siitä, kun tuskailin työpaikalla lämpötilan mittauksiin liittyvän toisen asteen yhtälön parissa. Pohdin, että jonkinlaisesta matematiikan kurssista olisi varmasti hyötyä tai joku jossain osaa auttaa. 

Kertauskurssilta valintakokeisiin 

Aloin etsimään netistä apua ja törmäsin pääsykokeiden valmennuskurssiin, johon päätin myös osallistua. Ajattelin, että kun tästä kurssista tarvitsi kerran maksaa, niin haetaan nyt sitä opiskelupaikkaa samalla ja laitoin hakemuksen opintopolku.fi sivustolla Oamkin konetekniikan tutkinto-ohjelmaan. Vaikka pääsykokeissa jännitti kovasti, menivät ne silti hienosti ja sain opiskelupaikan. Ilman valmennuskurssia opiskelupaikka olisi jäänyt taatusti saavuttamatta. Omat opintoni koneautomaatioinsinööriksi alkavat nyt olemaan jo maaliviivalla. Opiskelut olen suorittanut monimuotototeutuksella oman työni ohessa.  

Työelämän kokemukset auttoivat opiskelussa 

Työskentelen SSAB:n Raahen terästehtaalla tuotannon testauslaboratoriossa. Siellä suoritettavilla tutkimuksilla varmistetaan, että terästehtaan tuottamat teräslevyt vastaavat asiakkaan tilaamaa teräslaatua. Laboratoriossa teräslevyille voidaan tehdä yleisimmät rikkovan aineenkoetuksen testit, joita ovat isku-, veto-, taivutus- ja kovuuskoe.  

Minun tehtäviini kuuluu testauslaitteiden kalibrointi ja jäljitettävyysketjun ylläpito. Kalibroinnissa tarkasteltavan mittalaitteen näyttämää verrataan tarkemmin kalibroituun mittalaitteeseen ja siten metrologinen jäljitettävyysketju säilyy katkeamattomana aina mitattavan suureen SI-yksikön määritelmään saakka. Testauslaboratoriolla on pitkät perinteet akkreditoituna toimijana. Ylläpitämällä akkreditointijärjestelmää laboratoriossa suoritetut tutkimukset ovat luotettavia ja vertailukelpoisia maailmanlaajuisesti. Akkreditoinnin myöntää Suomessa FINAS. 

Tällaisten tehtävien parissa työskentely toi myös opiskeluun laajempaa näkökulmaa. Opiskelun aikana karttuneet tiedot ja taidot tukevat työelämän ongelmien ratkaisuiden löymisessä. Myös monet hyödylliset ohjelmistot, joita työpaikoillakin käytetään, tulivat tutuiksi. 

Opiskelua ammattikorkeakoulussa 

Minulle oli jotenkin syntynyt käsitys, ettei insinöörin opinnoissa ei voi menestyä, koska en ole käynyt lukiota. Pelkäsin sitä, että opetuksen lähtötaso ja vauhti ovat minulle aivan liian vaativia. Rima ei kuitenkaan ollut liian korkealla ja vauhdissakin pysyin hyvin mukana. Tästä on paljolti kiittäminen Oamkin päteviä opettajia. 

Parin ensimmäisen vuoden aikana opiskelu koostui pitkälti teoriaopinnoista ja laskuharjoituksista. Opinnot sisälsivät mm. lujuusoppia, mekaniikkasuunnittelua, elektroniikkaa, ohjelmointia, sähkö- ja automaatiotekniikkaaOpettelimme myös teknistä piirustusta ja 3D-mallinnusta Solidworks-ohjelmistolla. Tästä innostuin niin kovasti, että hankin myös oman 3D-tulostimen ja nyt pystyn valmistamaan itse suunnittelemat mallit kotona.  

Säästöpossun valmistaminen tulostamalla

Projektiharjoittelu omassa työpaikassa 

Kolmannen vuoden alussa käynnistyi tuotekehitystoiminta ja projektiharjoittelu, jossa toteutettiin pienryhmissä yrityslähtöinen projektityö. Oman ryhmäni projektikohde löytyikin sopivasti SSAB:n tutkimuskeskukselta. Projektissa kokeilimme, onnistuisiko iskusauvojen testaaminen yhteistyörobotin eli cobotin avulla. Suunnittelimme järjestelmän koulun laboratoriossa valmiiksi ja sen jälkeen saimme robotin lainaksi koululta ja pääsimme paikan päälle suorittamaan testiajot. Projektiharjoittelu oli menestys ja osoitimme, että automaattinen testausprosessi olisi mahdollinen toteuttaa cobotilla. Yritykselle projekti oli hyvin edullinen tapa kokeilla uutta tekniikkaa ja projektista kertynyt tieto auttaa laboratorion toimintojen kehitystyötä. 

Robotti iskusauvatestaajana SSAB:n tutkimuskeskuksella

Etäopinnot mahdollistivat työssäkäyvän opiskelut 

Kun taaksepäin katsoo, niin viimeiset kolme vuotta ovat menneet kuin siivillä. Opiskelu työn ohessa on ollut raskasta ja syönyt todella paljon vapaa-aikaa. Työpäivät venyivät jopa 15tuntisiksi, koska töiden jälkeen alkoivat etäopiskelut kotona. Kaikista oppitunneista oli kuitenkin tallenteet, joita pystyi katsomaan viikonloppuisin paremmalla ajallaUrakka on ollut kova mutta sellaiset oivalluksen tuokiot, kun viimein opit jonkin vaikean asian, tuntuivat hienolta ja olivat erittäin palkitsevia. Onneksi työnantajani tuki opiskelua ja sain aina tarvittaessa lähiopetuspäiville vapaata. 

Olen nyt aika lailla työurani puolivälissä, minulla on takana 20 vuoden työkokemus, mutta saman verran on toivottavasti vielä edessä. Insinöörin tutkinto avaa ovia kiinnostavampiin ja vaativampiin työtehtäviin. Opiskelu on ollut ehdottomasti sen vaivan arvoista ja se on tavallaan myös sijoitus omalle tulevaisuudelle. 

oamk_kone

Tunteella ja taidolla, Oamk Konetekniikka. Jo vuodesta 1894. Olemme Suomen kuudenneksi suurimman ja hakijamäärältään neljänneksi suosituimman ammattikorkeakoulun Konetekniikan tutkinto-ohjelma. Yhteisenä tavoitteena meillä on ylläpitää vetovoimaista, haluttua ja nykyaikaista koulutusohjelmaa, sekä luoda opiskelijoillemme insinöörin identiteetti ja sen avulla luoda opiskelijasta rautainen ja työllistyvä insinööri! Oletko sinä seuraava Konetekniikan insinööri? Pallo on sinulla!

Saatat pitää myös näistä...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *