Resilienssi

Digitalisaatio. Keinoäly. Ilmastonmuutos. Kuormituksen kierre. Tulevaisuuden megatrendit maalaavat tulevasta (työ)elämästä kuvaa, joka vaatii muutosta jokaiselta yksilöltä ja organisaatiolta. Mikä sitten auttaa meitä selviytymään oman arjen ja työelämän muutoksista, olivat ne sitten tulevaisuuden megatrendien tai hajonneen vesiputken aikaansaamia tilanteita? Darwinin vastaus oli jo aikoinaan se, että kaikkein parhaimmat mahdollisuudet selviytyä ei ollut niinkään vahvimmilla, vaan sopeutuvaisimmilla yksilöillä. Nykyään tämä sopeutuvaisuus ja joustavuus on saanut itselleen myös nimen resilienssi.  

Millainen on resilienssi yksilö? 

Mieli ry:n mukaan resilienssi on psyykkistä selviytymiskykyä, joustavuutta ja uudelleen orientoitumista, joka syntyy vuorovaikutuksessa yksilön ja ympäristön kanssa. Toisin sanoen, resilienssi auttaa meitä navigoimaan arjen haasteissa ja pärjäämään elämässä erilaisista haasteista ja stressitekijöistä huolimatta. Miten omaa resilienssiään voisi sitten kehittää? Eri ammattilaiset listaavat ainakin seuraavia keinoja resilienssin kasvattamiseksi. 

Hyvinvointi: Nuku riittävästi, syö hyvin, pidä yllä sosiaalisia suhteita ja huolehdi että arjessa on myös mielekästä tekemistä. Kun yksilö voi hyvin on resilienssinkin rakentaminen huomattavasti helpompaa. Kaikki tiedämme, että huonon yön jälkeen ja lounaan skipattua puhjennut autonrengas tai lempikahvin puuttuminen lähimarketista tuntuu huomattavasti itseään suuremmalta takaiskulta. 

Tunne itsesi ja kehitä ajatteluasi: Itsetuntemus on keskeisessä roolissa resilienssin lisäämisessä. Mitä tunnen ja ajattelen kun kohtaan vastoinkäymisen? Millaisia johtopäätöksiä ja havaintoja teen ympäristöstäni ja mihin ne perustuvat? Millaisia ovat voimavarani ja milloin koen oloni erityisen uhatuksi? Osaanko laajentaa ajatteluani ja katsoa asioita myös toisesta näkökulmasta. Omaa ajatteluaan on hyvä laajentaa hakemalla keskusteluseuraa välillä tutun ja turvallisen henkilön sijaan joltain sellaiselta, jolla tiedät olevan kanssasi vastakkainen mielipide jostain asiasta. 

Suhtaudu tulevaisuuteen myönteisesti: Vaikka kuinka sanotaankin, että pessimisti ei pety, niin pettyy se kuitenkin. Myönteinen suhtautuminen ja optimismi auttavat vahvistamaan sopeutumista ja palautumistamme vastoinkäymisistä, selviämään vastoinkäymisistä ja käsittelemään myös vaikeampia tunteita. Mitä kivaa tänään tapahtui? Mitä kivaa on tulossa?  

Erota voiko tilanteeseen vaikuttaa: Käytämme välillä kohtuuttoman paljon aikaa ja energiaa huolehtiessamme asioita, joihin meillä ei ole minkäänlaista vaikuttamisen mahdollisuutta.  

 

Resilienssi työyhteisössä: 

Organisaation resilienssikykyä on mahdollista vahvistaa myös. Petra Sippola toteaa kirjassaan Inhimillisyyden voima työelämässä, että organisaation resilienssikykyä voi vahvistaa mm. pyrkimällä avoimeen ja kannustavaan työilmapiiriin, stressinhallinnan ja palautumisen edistämisellä, hyvällä tiedon jakamisella ja oppimisella sekä luomalla selkeää suuntaa ja tavoitteita. Johtajalla on tärkeä osa tiimin ja organisaation resilienssin vahvistamiseen. Mitä johtaja tai esihenkilö voi sitten arjessaan tehdä, jotta työyhteisön resilienssi kasvaa? Vaali avointa ilmapiiriä, jossa voi keskustella avoimesti hankalammistakin asioista, mieti miten stressinhallintaa on mahdollista kehittää ja auttaa, ovatko esimerkiksi työaikajoustot mahdollisia? Vaali kulttuuria, jossa virheet ovat oppimistilaisuuksia, ja jokaisella on lupa tehdä niitä. Pohdi myös sitä, oletko kommunikoinut yrityksen suunnan, strategian ja tavoitteet tiimillesi riittävän selkeästi. Tietävätkö kaikki mihin suuntaan laiva on seilaamassa, ja mikä on jokaisen tehtävä matkalla. 

Minna Ikäläinen 

Saatat pitää myös näistä...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *