Mihin tarvitsemme yhteentoimivuutta ja yhteistyötä?

Korkeakouluissa on jatkuvasti tarve kehittää toimintaa, prosesseja ja palveluita tukevia tietojärjestelmiä. Tietojärjestelmiin liittyy monenlaisia tuntemuksia ja niiden kehittämiseen on kaikkien helppo ottaa kantaa omasta näkökulmasta. Luonnollisesti nämä tietojärjestelmät liittyvät perustehtäviemme opetuksen ja tutkimus- ja...

Rehellisyys tutkimustyössä

Media kirjoitti vuonna 2018 tutkimuseettisistä loukkauksista, kuten erään poliitikon gradun plagioinnista ja ylempien ammattikorkeakoulututkintojen opinnäytetöiden plagiointiepäilyistä.  Onneksi nämä paljon julkisuutta saaneet esimerkit ovat yksittäistapauksia. Miten plagiointi on mahdollista, vaikka vastuu hyvän tieteellisen käytännön noudattamisesta...

HOT – Joustavuutta ja motivaatiota opiskeluun

Hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen (HOT) tavoitteena on luoda opiskelijalle joustava ja motivoiva opintopolku sekä edistää opintojen etenemistä henkilökohtaisen opintopolun (HOPS) mukaan. Opintojen hyväksilukeminen ja työkokemuksen hyväksyminen harjoitteluksi on tuttua sekä opiskelijoille että opettajille....

AVI:n saavutettavuuskiertueen antia – EU edellyttää julkisen sektorin verkkopalveluilta saavutettavuutta ja sen toteutus on jatkossa kiinteä osa sekä teknistä toteutusta että sisällöntuottajien työtä

Julkisen sektorin verkkopalveluiden saavutettavuus on arvioitava pikimmiten, jotta niistä ehditään laatia saavutettavuusselosteet EU-direktiivissä määrättyihin päivämääriin mennessä. Verkkopalveluille on järjestettävä saavutettavuuspalautteen keruu. Saavutettavuustyötä koordinoimaan olisi hyvä perustaa saavutettavuustiimi, jota voisi vetää esimerkiksi saavutettavuusvastaava. Kaikille pitäisi...

Mikä digiviihteessä koukuttaa?

Mitä enemmän Facebookin näkymää selataan, sitä enemmän palvelu näyttää käyttäjän kiinnostuksen kohteisiin perustuvia mainoksia. Mitä enemmän käytetään aikaa Youtube-videoitten katsomiseen, sitä enemmän palvelu näyttää myös välähdyksiä muista tuotteista videomainoksien muodossa. Vapaa-ajan hetket erilaisten digiviihdepalvelujen...

Kainuun vesimyllyjen tulevaisuus

Kainuussa sijaitsee kolmetoista vesimyllyä, jotka ovat valtakunnallisesti arvokkaita rakennettuja ympäristöjä. Myllyt, joista kaksi on tuulimyllyjä, olivat aikanaan yhteiskäyttömyllyjä. Osakkaat hoitivat myllyjä yhdessä ja viljaa jauhatettiin myös ulkopuolisille. 1950-luvulla sähkön tulo kylille lopetti käytännössä myllytoiminnan....

Uusia oppimisympäristöjä katsastamassa Tartossa

Vierailimme henkilöstövaihdossa Tarton Health Care Collegessa ja tutustuimme sairaalan laboratorioihin. Vaihdon tavoitteena oli lisätä opiskelijavaihtoa ja oppilaitosten yhteistyötä ja samalla tutustua uusiin oppimisympäristöihin ja saada ideoita oman opetuksen kehittämiseen. Tarton Health Care Collegella oli...

Digiohjaus laajentaa ohjauksen saatavuutta

Digiohjausta kaikille! on Oulun ammattikorkeakoulun koordinoima ESR-hanke, joka toteutetaan vuosina 2018–2020. Hankkeen osatoteuttajia ovat Oulun yliopisto, Centria-ammattikorkeakoulu ja Oulun seudun ammattiopisto. Hankkeen päätavoitteena on laajentaa digiohjauksen toimintamallien jalkauttamista ja valtavirtaistamista ”oppaasta käytännön projektiksi” Pohjois-Pohjanmaan...