Podcastit viestinnän välineenä – asiantuntijanäkemyksiä matalalla kynnyksellä

Kirjoittaja Maija Viitasaari Harjoittelija Tampereen ammattikorkeakoulu Ammatillinen opettajankoulutus Erilaiset mediaviestinnän muodot jatkavat suosionsa kasvattamista. Eräänä tällaisena viestinnän muotona podcastit ovat kasvattaneet tunnettuuttaan ja niiden hyödyntäminen on levinnyt myös hankemaailmaan ja opetuskäyttöön opetusmateriaalina. Niin ikään...

Uutta otetta oppimiseen

Kirjoittaja Riitta Pyykkö Vararehtori Turun yliopisto Kiitoksia Helka-Liisalle blogissa esitetystä kutsusta: kyllä tarkoitukseni on olla mukana seuraavassa European Learning & Teaching foorumissa! Euroopan yliopistojen yhteistyöelin EUA (European University Association) on juuri julkistanut raportin, johon...

Hackathon korkeakouluopiskelijoille

Kirjoittaja Hanna Teräs Lehtori (TKI) Tampereen ammatillinen opettajakorkeakoulu  KOPE ja OHO! –hankkeet ideoivat yhdessä korkeakouluopiskelijoille suunnatun hackathon-tapahtuman syyskuussa 2018. Järjestävänä tahona tapahtumassa toimi Lemonpot ry. Hackathon on innovointitapahtuma, jossa osallistujat ratkovat pienryhmissä heille annettuja...

Oppimisen ja opetuksen edellytyksiä parantamassa

Kirjoittaja Helka-Liisa Hentilä Vararehtori ja yhdyskuntasuunnittelun professori Oulun yliopisto European University Association (EUA) järjesti Varsovan yliopistolla 14.-15.2.2019 laajan opetuksen ja oppimisen tapahtuman ”2019 European Learning and Teaching Forum – Towards Successful Learning”, joka kokosi...

Opiskelijatko mukaan tutkimustiimiin takomaan tieteellisiä artikkeleja?!

Kirjoittaja Eeva-Liisa Oikarinen Tutkijatohtori, Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu Voidaanko opiskelijoita ottaa yhteisöllisesti mukaan tieteellisen tiedon tuottamiseen? Yliopistomme kannustaa tieteellisten artikkelien kirjoittamiseen yhteistyössä opiskelijoiden kanssa. Silti tähän liittyvistä hyvistä opetuskäytännöistä on liian vähän jaettua kokemustietoa opettajien...

Opetus ja oppiminen

Petri Suomala Vararehtori Aalto-yliopisto Mikä on opiskelun tarkoitus? Ilmeinen vastaus on oppiminen, mutta se ei vastauksena ole vielä kovin valaiseva. Oppiminen itsessään on yksilön kannalta palkitsevaa, mutta kokonaisvaltaisemmin arvioituna oppimisen pitäisi johtaa yleisempään hyvään:...

Yhteisiä tavoitteita ja iloisia oivalluksen hetkiä –kokemuksemme vertaismentoroinnista

Kirjoittajat Raisa Aine Markkinoinnin tuntiopettaja Lapin AMK Lauri Lantela Kasvatustieteen yliopisto-opettaja Lapin yliopisto  Mervi Savela Terveystiedon yliopisto-opettaja Oulun yliopisto ”Cross expertise mentorointi (CEM) on kahden tasavertaisen asiantuntijan mentorointia ja vertaisoppimista” (Oamk 2018). Meidän tapauksessamme...

Koulutuspalvelujen hiomisen taito

Kirjoittaja Vesa Heikkinen Yliopettaja Tampereen ammattikorkeakoulu Palvelumuotoilu on tällä hetkellä suosittu täydennyskoulutusteema monissa yrityksissä. Porukalla tunnistetaan kuluttajia ja heidän roolejaan. Analysoidaan, milloin hän on asukas, duunari, potilas, matkailija, vieras, jäsen tai fani. Piirretään polkuja...

Roadtrip pääkaupunkiseudun korkeakouluihin

KOPE-hanke järjesti bussikierroksen pääkaupunkiseudun korkeakouluihin. Kierroksen aikana pysähdyttiin tutustumaan eri korkeakoulujen pedagogisiin toimintatapoihin ja hyviin käytäntöihin. Roadtrip starttasi 22.11. klo 8.30 Aalto Design Factorystä, joka on tuotesuunnittelu ja oppimiskeskus. Siellä teoria laitetaan käytäntöön ja...

Oppimisen laadun edistäminen edellyttää tutkivaa otetta

Kirjoittaja Sari Lindblom Vararehtori, yliopistopedagogiikan professori Helsingin yliopisto Alati muuttuvassa ja kehittyvässä maailmassa kyky jatkuvaan oppimiseen ja aikaisempien tietojen ja taitojen täydentämiseen ovat ratkaisevassa asemassa tulevaisuuden työelämässä. Tällä hetkellä korkeakoulutuksessa olevat nuoret aikuiset valmistuvat...