Opiskelijat palautteen keräämisestä: ”Hyvä että kysytään”

Maanantaina 24.4. Kotkantien kampuksella jaettiin hyviä käytäntöjä opiskelijapalautteen käsittelemiseksi ja hyödyntämiseksi. Toimivia esimerkkejä saatiin niin sähkö- ja automaatiotekniikasta kuin tanssin tutkinto-ohjelmastakin. Hyvien käytäntöjen kierrätysaamuja järjestetään Oamkissa säännöllisesti kerran lukukaudessa.

Aluksi kehityspäällikkö Ismo Kinnunen ja laatukoordinaattori Marianne Isola nostivat esille keväällä 2017 pidetyn opiskelijakyselyn mielenkiintoisimpia tuloksia. Kysely oli tällä kertaa rakennettu Oamkin arvojen mukaisesti, ja niistä työelämäkumppanuus arvioitiin heikoimmaksi. Miksi työelämän tarpeisiin vastaamaan rakennettu ammattikorkeakoulu saa huonoimmat arvosanansa nimenomaan työelämäläheisyydestä? Tosin asian kehittämisessä on menty parempaa kohti, sillä arvio oli parantunut edelliseen kyselyyn (2015) verrattuna. Ohjaus työllistymiseen -kohdassa tyytyväisten osuus oli kasvanut 48 prosentista 62 prosenttiin. Koonti kyselyn tuloksista löytyy Heimosta: https://heimo2.oamk.fi/nain-toimimme/toiminnan-kehittaminen/palautejarjestelmat/opiskelijapalaute/

Hyvänä käytänteenä esiteltiin sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelman ”puolikurssipalaute”. Koulutus- ja tki-johtaja Jouni Kääriäinen kertoi, että puolivälissä lukukautta tutkinto-ohjelman opiskelijat saavat sähköpostiinsa palautelomakkeen, jossa heiltä kysytään mielipiteitä meneillään olevista opintojaksoista. Tavoitteena on puuttua mahdollisiin ongelmakohtiin välittömästi, niin että opiskelijat huomaavat vaikutukset heti. Ktki-johtaja kokoaa saamansa palautteet ja käy niiden perusteella keskusteluja opettajien ja lähiesimiesten kanssa. Palautetta hyödynnetään myös kehityskeskusteluissa.

 Opiskelijoiden kanssa palautetta käydään läpi ryhmittäin, varsinkin jos joillakin ryhmillä on paljon sanottavaa samasta asiasta. Olennaista on saada opiskelijoille tunne, että voivat omalla panoksellaan oikeasti vaikuttaa asioihin. Puolikurssipalautetta käytetään Oivan oppimispalautteen rinnalla, ja palautteista keskustellaan myös tutkinto-ohjelmatiimin tapaamisissa.

Lehtori, tutkintovastaava Niina Vahtola kertoi, millä tavalla tanssin tutkinto-ohjelmassa opiskelijat on saatu vastaamaan valmistumisvaiheen kyselyyn. Niinan mukaan selkeät ohjeet ja aktiiviset opiskelijat ovat hyvä yhdistelmä. Tanssin tutkinto-ohjelmassa valmistuville opiskelijoille on laadittu ”Valmistumisen tarkistuslista”; se löytyy Facebookista. Lyhyestä pdf:stä opiskelija voi tarkistaa missä järjestyksessä asiat etenevät, kun valmistuminen lähestyy. Tutkinto-ohjelmassa on huomattu, että esim. valmistumisvaiheen kyselyssä työllistyminen on hankala määritellä, niinpä asiaa on aukaistu tekstissä. Jotta valmistuminen olisi mahdollisimman vaivatonta, opiskelijoiden tueksi on laadittu myös kolme lyhyttä videota, joissa valmistumisvaiheen asioita käydään läpi.

Uuteen Oivaan toivottiin yhtenäistä, kaikille suunnattua ”elämänmakuista” ohjetta asiasta, sillä jokainen tutkinto-ohjelman ei ole järkevää tehdä omia listojaan.

Kierrätysaamussa keskusteltiin myös Oivan oppimispalautteen kehittämisestä. Nykyisellään järjestelmä ei palvele tutkinto-ohjelmia parhaalla mahdollisella tavalla, tämä on käynyt ilmi myös Oamkin sisäisten auditointien kautta. Keskeisiä ongelmakohtia on kaksi; palautejärjestelmä ei ole aina auki, ja palautteen käsittelyä ei ole systemaattisesti linjattu. Hyvän käytäntöjen kierrätysaamuun osallistuneet oamkilaiset halusivat käyttöön avoimen palautejärjestelmän, johon opiskelijat voisivat vastata milloin vain ja millä laitteella vaan. ”Mahdollisimman helposti tehtävä asia”, tiivisti eräs osallistuja. Siinäpäs onkin meille tehtävää! Myös palautteen käsittely vaatii systemaattisemman lähestymistavan.

Oivan oppimispalautteen kehittämiseen voi edelleen antaa ideoita Heimon kautta: https://heimo2.oamk.fi/ajankohtaista/uutiset/?kieli=fi&kid=6&id=54793

Oivan käyttö huolestutti kaikkia läsnä olevia. Opiskelijat tuntuvat käyttävän järjestelmää vaihtelevasti ja luottavan enemmän toisen käden tietoon. Oiva on kuitenkin paikka, josta kaikki opiskelijaa koskevat asiat löytyvät kattavasti. Viestintäkäytänteet ehdotettiin kirjattavaksi esim. järjestyssääntöihin opiskelijan velvollisuuksiin ja oikeuksiin.

Marianne Isola
Laatukoordinaattori

Vastaa