Digiliike-blogi on Oamkin asiantuntijablogi, jossa julkaistaan säännöllisesti kirjoituksia digitaalisesta liiketoiminnasta, markkinoinnista ja myynnistä sekä datan hyödyntämisestä näillä osa-alueilla. Kirjoitukset perustuvat ESR-rahoitteisten DIMMY ja Digilii -hankkeiden sekä EAKR-rahoitteisen Dataki -hankkeen teemoihin. Näitä teemoja ovat esimerkiksi:
– Digitalisaation vaikutukset liiketoimintaan
– Digitaalisen markkinoinnin ja myynnin strategiset vaihtoehdot, taktiikat, toimenpiteet ja johtaminen
– Digitaalisen datan hyödyntäminen liiketoiminnassa sekä tuotteiden ja prosessien kehittämisessä

Toimituskunta:
Professori Timo Koivumäki, Oulun yliopisto
Yliopettaja Jaakko Sinisalo, Oulun ammattikorkeakoulu

Yrityksen johdon tehtävä on määrittää dataprosessin rakenne ja sen kautta saatavien löydösten hyödyntämiseen tähtäävä organisaatiokulttuuri.

Yritysten kyvykkyydet datan hyödyntämisessä – Datasta tehtyjen löydösten integrointi ja datan hyödyntämisen koordinointi

Vuoden 2022 aika laadimme Dataki-hankkeessa selvitystyön Oulun alueen yritysten datakyvykkyydestä. Tämä artikkeli perustuu osittain selvitystyön tuloksiin ja esittelee tekijöitä, jotka vaikuttavat yritysten kykyyn hyödyntää dataa liiketoiminnastaan oppimiseen ja sen kehittämiseen. Organisatorisen oppimisen merkitys on...

Yritysten kyvykkyydet datan hyödyntämisessä – Datasta oppiminen

Vuoden 2022 aikana laadimme selvitystyön Oulun alueen yritysten datakyvykkyydestä. Tämä artikkeli perustuu osittain selvitystyön tuloksiin ja esittelee tekijöitä, jotka vaikuttavat yritysten kykyyn hyödyntää dataa liiketoiminnastaan oppimiseen ja sen kehittämiseen. Organisatorisen oppimisen merkitys on korostunut...

Yritysten kyvykkyydet datan hyödyntämisessä – Ympäristön seuranta

Vuoden 2022 aika laadimme Dataki-hankkeen osana selvitystyön Oulun alueen yritysten datakyvykkyydestä. Tämä artikkeli perustuu osittain selvitystyön tuloksiin ja esittelee tekijöitä, jotka vaikuttavat yritysten kykyyn seurata ympäristössään tapahtuvia muutoksia. Näiden kyvykkyyksien merkitys on varsin suuri,...

Digitaalisen markkinoinnin analytiikan käyttöönottaminen yrityksessä

Digitaalisen markkinoinnin analytiikan käyttöönottaminen on hyvä aloittaa määrittämällä keskeiset markkinoinnin tavoitteet. Tavoitteiden tulisi perustua yrityksen liiketoimintastrategiaan, ja niiden tulisi olla selkeästi määritettyjä, mitattavissa ja realistisesti saavutettavissa yrityksen olemassa olevilla resursseilla. Näiden lisäksi mittareille tulisi...

Vinkkejä vaikuttajamarkkinoinnin aloittamiseen

Vaikuttajamarkkinointikampanja alkaa tavoitteiden asettamisella Ensimmäinen vaihe vaikuttajamarkkinoinnin aloittamisessa on määrittää sille asetettavat tavoitteet. Useimmiten pyritään tavoittamaan tehokkaasti jokin tietty ja usein yritykselle uusi kohderyhmä. Muita yleisiä tavoitteita ovat yrityksen tai sen tuotteiden tunnettuuden ja...

Vaikuttajamarkkinoinnilla tehoa yrityksen viestintään

Mitä vaikuttajamarkkinointi on Vaikuttajamarkkinointi tarkoittaa yrityksen tai muun organisaation tekemää yleensä sopimukseen perustuvaa kaupallista yhteistyötä vaikuttajan kanssa. Vaikuttajamarkkinoinnilla on tarkoitus saavuttaa toimeksiantajayrityksen ennalta määritellyt viestinnälliset tai myynnilliset tavoitteet. Yritys maksaa yhteistyöstä rahallisen tai muussa...

Lasketumissivun tavoitteet ja suunnittelun perusteet

Aikaisemmassa blogitekstissä https://blogi.oamk.fi/2022/10/14/laskeutumissivujen-hyodyntaminen-osana-yrityksen-digitaalista-markkinointia/ keskityttiin siihen, mitkä ovat laskeutumissivujen hyödyt yritykselle. Tässä blogitekstissä keskitytään siihen, minkälaisia tavoitteita laskeutumissivulla voi olla ja mitkä ovat laskeutumissivun suunnittelun perusteet. Laskeutumissivun tavoitteet Kaikkien laskeutumissivuiksi kutsuttavien sivujen tarkoitus on saada...

Datan tehokas hyödyntäminen vaatii useiden haasteiden ratkaisemista

Digitaalisen datan monipuolinen ja tehokas hyödyntäminen vaatii yrityksiltä monenlaisia kyvykkyyksiä datan ymmärtämisestä liiketoiminnan luonteen kokonaisvaltaiseen kartoittaimiseen. Juuri julkaistun selvitystyömme yhteydessä paneuduimme näihin syvällisemmin, joten tässä käymme läpi vain oleellisimpia haasteita digitaalisen datan hyödyntämiseksi. Datakyvykkyys...