ePookin asiantuntijablogissa julkaistaan Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystoimintaa sekä koulutusta käsitteleviä ajankohtaisia kirjoituksia. Kirjoitukset perustuvat työntekijöidemme tekemään asiantuntija- tai tutkimustyöhön. Blogin toimituskunnan muodostaa Oulun ammattikorkeakoulun tk-julkaisuneuvosto. http://www.oamk.fi/epooki/toimitus/tk-julkaisuneuvosto

Rakennusalan osaajat urapolkuja luomassa

Urapolkuja 2018 -tapahtuma toi yhteen rakennusalan yritykset, opiskelijat ja opettajat Oulun ammattikorkeakoululle (Oamk) tiistaina 6. helmikuuta. Rakennuslehden ja RIA Ry:n neljättä kertaa toteuttama oppilaitoskiertue tarjosi näkymiä tulevaisuuden uraan talonrakentamisen ja suunnittelun parissa sekä infra-alalla....

Työturvallisuuskasvatus tärkeä osa rakentamistekniikan opetusta

Rakennusteollisuus on tehokkailla toimillaan pystynyt alentamaan tapaturmatiheyttä merkittävästi, mutta rakennusalan työturvallisuudessa on edelleen paljon parannettavaa. Työturvallisuuden parantaminen ei ole pelkästään teknisten apuvälineiden kehittämistä tai ohjeiden ja määräysten lisäämistä vaan pohjimmiltaan asenne- ja koulutuskysymys. Oppilaitoksilla...

Digitaalisuudesta laadunturvaaja rakennusalalle

Rakennusten hiilijalanjäljen ja koko elinkaaren kustannusten selvittäminen jo suunnitteluvaiheessa ovat rakennusalan uusimpia mullistuksia. Loikan uudelle tasolle ovat mahdollistaneet digitaaliset työkalut, joiden avulla voidaan suunnitella tutun kolmiulotteisen ulkonäön lisäksi myös rakenteiden ominaisuuksia ja määriä. Tärkeimmän...

Kokemus ja asiantuntijuus osaksi biotalouden suunnittelun kehittämistä

Oulun Ammattikorkeakoulu Oy:n, Suomen Metsäkeskuksen ja Itä-Suomen yliopiston toteuttama BioPlanning, Resurssiviisas maatila – Biotalouden näkökulma -hanke kehitti maatilayrityksen kokonaisvaltaista suunnittelua – mallia suunnitteluun, jolla maatilayritysten eri tuotannonalojen suunnittelun lisäksi yrittäjien päätöksentekoa voitaisiin palvella yrityksen kokonaisuuden hallintaan...

Kokemuksia sijaisisyydestä

Sijaisisyyden kokemista käsittelevässä opinnäytetyössä tuli haastattelujen kautta ilmi, että sijaisisät kokevat isyyden samanvertaisena suhteessa biologisiin lapsiin ja sijaislapsiin. Isät pyrkivät omalta puoleltaan luomaan tasavertaisen kiintymyssuhteen kaikkiin perheen lapsiin. Erilaisen vanhemmuuden ymmärtäminen on nyky-yhteiskunnassa oleellista....

Koulu- ja opiskelijaterveydenhuollon osaamista tiimiopettajuuden keinoin

Tulevaisuuden terveydenhoitotyössä tarvittavan osaamisen ennakointi ja tutkiminen on tärkeää, jotta koulutusta voidaan kehittää vastaamaan uudistuvaa sosiaali- ja terveydenhuoltoa. Tämä jatkuva haaste terveysosaamisen kehittämisessä on otettu huomioon myös Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) terveydenhoitajakoulutuksen opintojaksojen suunnittelussa ja kehittämisessä. Sekä...

Oppimistyylit – pelkkää urbaanilegendaa?

Ihmiset ovat erilaisia, joten meidän täytyy myös oppia eri tavoin. Persoonallinen oppimistyyli tarkoittaa sitä, että henkilö oppii ensisijaisesti joko näkemällä eli visuaalisesti, kuulemalla – auditiivisesti tai tekemällä – kinesteettisesti. [3] Internetissä on lukuisia erilaisia...

Turvallisuustyötä Oulun ammattikorkeakoulussa – Kotkantien prosessit käytännössä

Turvallisuus Turvallisuus on tunne, joka muodostuu monista eri tekijöistä. Turvallisuus on yksi merkittävimmistä hyvän oppimisympäristön tunnusmerkeistä. Oppilaitoksen turvallisuuskulttuurin luomisessa on tärkeä rooli oppilaitoksen johdolla, joka luo turvallisuuskulttuurin perusteet ja kantaa viime kädessä vastuun kaikesta...

Ohjauksen ja palautteen merkitys opiskelijalle osaamisperusteisessa koulutuksessa

Osaamisperusteisen koulutuksen prosessi on monimuotoinen kokonaisuus. Sen vuoksi oikea-aikaisen ja jatkuvan ohjauksen ja palautteen saaminen on koulutuksen onnistumisen edellytys. Opiskelijan osallisuus omaan opintopolkuunsa toteutuu osaamisen hankkimisena ja osoittamisen suunnitteluna ja toteuttamisena itselle sopivalla tavalla....

This Autumn – Full of Collaboration

International interprofessional collaboration – together you know more than alone. Student are Sjoerd (left), Miloslawa, Malgorzata, Petri and Eerik. (Picture: Sjoerd Damen.) Expertise for the future This autumn the students completed the course called...