ePookin asiantuntijablogissa julkaistaan Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystoimintaa sekä koulutusta käsitteleviä ajankohtaisia kirjoituksia. Kirjoitukset perustuvat työntekijöidemme tekemään asiantuntija- tai tutkimustyöhön. Blogin toimituskunnan muodostaa Oulun ammattikorkeakoulun tk-julkaisuneuvosto. http://www.oamk.fi/epooki/toimitus/tk-julkaisuneuvosto

Digiohjaus kuuluu kaikille – Digiohjaaja cMOOC

Blogikirjoituksessa tarkastellaan Digiohjausta kaikille! -hankkeessa järjestetyn digiohjaaja cMOOCin suunnittelusta ja toteutuksesta, pienryhmäohjaajien roolista ja onnistumisen kokemuksista. Kirjoituksessa kerrotaan, miten cMOOC-pilotti on rakennettu ja miten vuorovaikutteisuus ja vertaisoppiminen saatiin huomioitua toteutuksessa. cMOOC oli tarkoitettu vasta-alkajille...

Oppimisanalytiikkadatan hyödyntäminen digiohjaaja cMOOCilla

Oppimisanalytiikka on ajankohtainen koulutuksen, opetuksen ja oppimisen ilmiö. Digiohjaaja cMOOCilla haluttiin valjastaa oppimisanalytiikka laadukkaan ohjauksen tueksi. Tämän lisäksi oli tarve ymmärtää paremmin oppimista cMOOC toteutuksilla. Miten oppimisanalytiikkadataa sitten hyödynnettiin digiohjaaja cMOOCilla ja millainen rooli...

Palautetta digiohjaaja cMOOCista

Digiohjausta kaikille -hankkeen digiohjaaja cMOOC (3 op) toteutettiin keväällä 2019 ja kurssin tavoitteena oli, että opiskelijat ymmärtävät digiohjauksen toimintatapoja, prosesseja, käyttötilanteita ja tunnistavat digiohjaukseen liittyviä vuorovaikutuksen sekä läsnäolon keinoja. Digiohjaaja cMOOC -koulutuksen tarkoituksena oli,...

Digiohjaaja cMOOC verkkopedagogisiin laatukriteereihin peilattuna

Digiohjaaja cMOOCin suunnitteluvaiheessa hyödynnettiin eAMK-hankkeessa laadittuja verkkopedagogisia laatukriteerejä ja suunnitteluvaiheen arviointityökalua. Tässä blogikirjoituksessa arvioidaan toteutunutta cMOOCia laatukriteereittäin (11) analysoimalla (toteutuksen arviointityöväline). Tämän artikkelin avulla havainnollistuu se mitä ovat ne keskeiset elementit, joilla verkkototeutuksen laatua...

DigiTools oppimisen tukena

Lukivaikeuksisille opiskelijoille ideoitiin ja toteutettiin DigiTools-ryhmä. Ryhmässä kokeiltiin digitaalisia sovelluksia vertaisryhmätoiminnan kautta, joka madalsi kynnystä sovellusten käyttöönottoon omassa opiskelun arjessa. Lisäksi kehitettiin uutta, kahden korkeakoulun yhteistä toimintamallia erilaisten oppijoiden ohjauksen tueksi. DigiTools-ryhmä erilaisten oppijoiden...

Kiertotalouden piloteilla tukea kestävään kaupunkikehitykseen

Kiertotalous pohjautuu luonnonvarojen kestävään käyttöön Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) Luonnonvara-alan osasto on ollut mukana jo noin 15 vuoden ajan kiertotalouteen liittyvässä kehittämistoiminnassa. Vielä 15 vuotta sitten lukuisista biopolttoaineiden ja -energian tuotantoon tai lietteiden hyödyntämiseen liittyvistä...

Terveysalan opettajaksi kasvaminen

Terveysalan opettajaksi kasvaminen on monivaiheinen prosessi, jonka aikana uraansa aloittelevalle opettajalle rakentuu uusi ammatillinen identiteetti terveysalan ammattilaisena ja opettajana. Terveysalan opettajaopinnoissa suoritettava opetusharjoittelu on tärkeä osa opettajaksi kasvamista ja kehittymistä. Opetusharjoittelu Oulun ammattikorkeakoulussa mahdollistaa...

Voimaantuminen arjessa ja työyhteisöissä

Juha Siitosen väitöskirjan voimaantumisteorian perusteiden hahmottelua (1999) julkaisusta on tullut juuri kuluneeksi 20 vuotta. Juhlaseminaarissa 6.9.2019 Jäälissä palattiin teorian juurille ja luotiin katsaus sen nykyhetkeen ja tulevaisuuden näkymiin. Käsillä olevan blogikirjoituksen tarkoituksena on jakaa...

Rintasyövän varhaisen toteamisen kehittämistä yhteistyönä

Rintasyövän löytyminen varhaisvaiheessa parantaa hoitoennustetta. Kaikkien terveysalan ammattilaisten tulisi osata ohjata asiakkaita oikean ammattilaisen luokse ja oikeisiin tutkimuksiin asiakkaan huomattua oireita tai muutoksia rinnassaan. Rintasyöpäpotilaan hoitoketjussa työskentelevät eivät välttämättä tiedä toistensa osaamisalueita tai tunne...

Kiimingissä elää vahva kinkeriperinne

Kiimingin seurakunnan alueella on innostunut laulamisen kulttuuri. Monet alakouluikäiset ovat mukana seurakunnan eri kuoroissa, joita alueella on useita. Lisäksi satoja vuosia vanha suomalainen kinkeriperinne elää siellä vahvana. Tämä on vahva osoitus koulun ja seurakunnan...