ePookin asiantuntijablogissa julkaistaan Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystoimintaa sekä koulutusta käsitteleviä ajankohtaisia kirjoituksia. Kirjoitukset perustuvat työntekijöidemme tekemään asiantuntija- tai tutkimustyöhön. Blogin toimituskunnan muodostaa Oulun ammattikorkeakoulun tk-julkaisuneuvosto. http://www.oamk.fi/epooki/toimitus/tk-julkaisuneuvosto

Photo of a online meeting.

Case of co-development under COVID-19 restrictions

Regulations to contain the spread of COVID-19 have led to forced digitalization and increased use of web-conferencing systems. Careful planning of online sessions is a requirement of productive interaction. This is particularly important when...

Kuvakaappaus Moodlesta.

Maalisuora toi ICT-alan opiskelijat ja yritykset yhteen

Oulun ammattikorkeakoulun tietotekniikan koulutusosastolla on toteutettu vuodesta 2017 lähtien joka syyslukukausi yritysten kanssa Maalisuora-tapahtuma, jossa opiskelijat ja yritykset kohtaavat. Tämän tapahtuman tavoitteena on kertoa opiskelijoille millaista osaamista, asennetta, tietoja ja taitoja ICT-alan yritykset nykyään...

Valokuva vanhasta autosta.

Tavallisen tallaajan ilmastotekoja – mitä pieni ihminen voi tehdä ilmastoahdistuksensa lievittämiseksi?

Oletko vähentänyt kivihiilen tai turpeen käyttöä hillitäksesi ilmastonmuutosta? Tavallisen kansalaisen lienee vaikea vastata tuohon, sillä harva käyttää kivihiiltä tai turvetta omassa toiminnassaan. Siksi käytön vähentämisen mahdollisuudetkin ovat rajalliset. Vaikka ostaisit sertifioidusti vain päästötöntä sähköä,...

Photo of making an asphalt sample.

Mixing Asphalt with English

Fourth-year Civil Engineering students have a course about maintenance and paving technology integrated with English language studies. One part of the course is to make various tests at the school’s accredited pavement laboratory. In...

MAIKO-hankkeen erillisvalinta on loistava väylä päästä opiskelemaan ammattikorkeakouluun

Oulun ammattikorkeakoulu on toteuttajana Maahanmuuttajien integrointimalli korkeakouluun (MAIKO) -hankkeessa ja toimii vastuukorkeakouluna luomassa tukitoimimallia maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille. Hankkeen tavoitteena on mallin luomisen lisäksi edesauttaa maahanmuuttajia hakeutumaan ja kiinnittymään korkeakouluasteelle.  MAIKO-hankkeessa toteutettiin maahanmuuttajataustaisille korkeakouluun hakeville erillisvalinta....

Substanssialan ja suomen kielen opettamisen yhdistäminen kannattaa

Voiko sosiaalialan ohjaustunnin yhdistää suomen kielen tukitoimiin? Yhteistä ohjaustuntia suomen kielen ja substanssin osalta kokeiltiin MAIKO – Maahanmuuttajien integrointimalli korkeakouluun -hankkeen sosionomiopiskelijoille. Opiskelijoilla (MAIKO-ryhmä) oli tuolloin vasta ensimmäiset viikot takana sosiaalialan opinnoissa. Hankkeen mukana...

Luonnonvara-alan koulutus tukee opiskelijoiden ympäristöosaamista

Ympäristöhaasteet luovat kasvavaa kysyntää ympäristöosaamiselle. Toisen asteen luonnonvara-alan koulutuksessa kysyntään on vastattu. Lisäksi opintoihin on lisätty kiertotalouden ja luonnon monimuotoisuuden sisältöjä. Ympäristöhaasteiden mittakaava edellyttää kokonaisvaltaista, systeemistä lähestymistapaa opetukseen, kouluarkeen ja oppilaitosyhteistyöhön. Ympäristön muutokset haastavat...

Harjoittelukokemuksia opiskelijalta opiskelijalle tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelmassa

Harjoittelu on yksi tärkeimmistä ja laajimmista ammattikorkeakoulututkintoon kuuluvista suoritteista. Se on yksi ammattikorkeakoulujen ja ympäröivän työelämän yhteistyömuoto. Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelmassa opiskelijat hakevat itse harjoittelupaikkansa. Harjoittelupaikka voi löytyä opiskelijan sen hetkisestä työpaikasta tai...

Etätyö ja virtuaalikahvittelu

Etätyö on tarjonnut ainutlaatuisen mahdollisuuden kokeilla uusia työtapoja ja toteutuksia kouluympäristöissä. Opiskelijoiden tukeminen ja heidän opintojensa seuraaminen etänä ovat vaatineet opettajilta uudenlaisia ohjaamismetodeja. Toisaalta esimiehet ovat olleet uusien haasteiden edessä johtamisen näkökulmasta. Etätyö ja...

Koronatestien valinnasta ja säätelystä

Koronavirustartuntoja voidaan tutkia kolmella eri testimenetelmällä. Viruksen perimää tunnistavia testejä (ns. PCR-testit) käytetään tällä hetkellä koronavirustartuntojen diagnostiikassa. Viruksen osien havaitsemiseen perustuvat antigeenitestit eivät yllä vielä samalle tasolle herkkyydessä perimään perustuvien PCR-testeihin verrattuna. Kolmantena testiteknologiana...