Korkeakoulupedagogista yhteistyötä ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen välillä. Blogin toimituskunta: https://www.oamk.fi/fi/tutkimus-ja-kehitys/hankkeet/kope/materiaalit/julkaisut/korkeakoulupedagogiset-blogikirjoitukset/

Oppimisen, opetuksen ja ohjauksen laatua tarkastelemassa #opintänään -kampanjalla 

Kirjoittaja Jenni Pihlaja Suunnittelija KOPE-hanke, Oulun ammattikorkeakoulu KOPE-hankkeen järjestämä #opintänään -kampanja selvitti keväällä 2019, mitä ja miten korkeakouluissa opitaan vai tapahtuuko oppimista siellä ollenkaan. Kampanjan tavoitteena on tuoda korkeakouluopiskelijoiden ääni kuuluviin. Oppimiskokemuksia kerättiin eri...

Digipedagogiikan kysymyksiä nyt ja tulevaisuudessa – Pohdintoja Cross Expertise mentoroinnista

Kirjoittajat Tanja Kähkönen Yliopisto-opettaja Oulun yliopisto Outi Pylkkä Yliopettaja Jyväskylän ammattikorkeakoulu Mentoroinnissa mietimme ”Digipedagogiikan kysymyksiä nyt ja tulevaisuudessa” sekä pedagogisesti perusteltujen digiteknologioiden ja digitaalisten välineiden käyttöä. Miten osaat valita ja ottaa haltuun laajasta digivälineiden...

Korkeakoulut solmimaan työn ja oppimisen uutta liittoa

Kirjoittaja Joonas Mikkilä (@JoonasMikkila) Digi- ja koulutusasioiden päällikkö Suomen Yrittäjät Suomi on rakentanut yhden maailman parhaista koulutusjärjestelmistä. Systeemi – ja sen mukana korkeakoulut – on kuitenkin suunniteltu savupiippuyhteiskunnan lähtökohdista ja on siksi liian hidasliikkeinen...

KOPE- opettajavaihto Kuopion yliopistoon

Kirjoittaja Tanja Schroderus-Salo Lehtori Oulun ammattikorkeakoulu Pääsin vierailemaan toiseen korkeakouluun kolmeksi päivää. Seuraisin opetusta ja muita korkeakoulupedagogiikkaan liittyviä toimintoja. Sain tutusta päivien aikana uusiin ihmisiin ja toimintoihin. Kuopion yliopiston campus alue on todella kauniissa...

Korkeakoulupedagogiikka ilmastonmuutoksessa

Kirjoittaja Mervi Friman Tutkimuspäällikkö Hämeen ammattikorkeakoulu Korkeakoulut ovat avainasemassa maapallon säilyttämisessä elinkelpoisena tuleville sukupolville. Opiskelijamme ovat niitä, jotka osaavina ja viisaasti korjaavat aiempien sukupolvien, meidän, virheitämme. Hävettää myöntää, mitä kaikkea maapallon ekologista ja sosiaalista...

OpinTori 2019 – Pedagoginen yhteistyö ja vertaistuki yliopistojen välillä

Kirjoittajat Jonna Hurskainen, opetusavustaja, UNIPS-hanke Jenni Pihlaja, suunnittelija, KOPE-hanke Jo vuosittaiseksi tapahtumaksi muodostunut OpinTori, kansainväliseltä nimeltään Learning Market, järjestettiin 9.5.2019 Oulun yliopistossa. Tapahtuma on tarkoitettu kaikille korkeakoulupedagogiikasta kiinnostuneille; OpinTorissa tutustutaan hyviin opetuksen käytänteisiin, verkostoidutaan,...

Edellytykset yhdessä oppimiseen ratkaisevat

Kirjoittaja Mika Tuuliainen (@mtuuliai) Johtava asiantuntija Elinkeinoelämän keskusliitto Hentilän blogissa pohdittiin ansiokkaasti opetuksen ja oppimisen edellytyksiä. Reseptiksi annettiin siirtyminen pois yksin opettamisesta kohti tiimityötä, strategisempaa koulutuksen suunnittelua sekä siirtymistä kohti opiskelijakeskeistä opetusta. Tästä voi...

Työelämäläheisyys verkostotapaamisen keskusteluissa

Kirjoittaja Leena Nikander Yliopettaja Hämeen ammattikorkeakoulu Verkostojen rakentaminen näyttäytyy korkeakoulujen yhteistyössä yhtenä optimaalisena mahdollisuutena kehittää korkeakoulupedagogiikkaa. Tässä kuvataan käytännönläheisesti kahden hankkeen, Työelämäpedagogiikka- (työpeda) ja KOPE-hankkeen järjestämässä tapaamisessa esiin tulleita näkökulmia työelämäläheisyyteen. Työpeda-hankkeessa kehitetään toimintamalleja,...

Podcastit viestinnän välineenä – asiantuntijanäkemyksiä matalalla kynnyksellä

Kirjoittaja Maija Viitasaari Harjoittelija Tampereen ammattikorkeakoulu Ammatillinen opettajankoulutus Erilaiset mediaviestinnän muodot jatkavat suosionsa kasvattamista. Eräänä tällaisena viestinnän muotona podcastit ovat kasvattaneet tunnettuuttaan ja niiden hyödyntäminen on levinnyt myös hankemaailmaan ja opetuskäyttöön opetusmateriaalina. Niin ikään...