Korkeakoulupedagogiikka ilmastonmuutoksessa

Kirjoittaja Mervi Friman Tutkimuspäällikkö Hämeen ammattikorkeakoulu Korkeakoulut ovat avainasemassa maapallon säilyttämisessä elinkelpoisena tuleville sukupolville. Opiskelijamme ovat niitä, jotka osaavina ja viisaasti korjaavat aiempien sukupolvien, meidän, virheitämme. Hävettää myöntää, mitä kaikkea maapallon ekologista ja sosiaalista...

OpinTori 2019 – Pedagoginen yhteistyö ja vertaistuki yliopistojen välillä

Kirjoittajat Jonna Hurskainen, opetusavustaja, UNIPS-hanke Jenni Pihlaja, suunnittelija, KOPE-hanke Jo vuosittaiseksi tapahtumaksi muodostunut OpinTori, kansainväliseltä nimeltään Learning Market, järjestettiin 9.5.2019 Oulun yliopistossa. Tapahtuma on tarkoitettu kaikille korkeakoulupedagogiikasta kiinnostuneille; OpinTorissa tutustutaan hyviin opetuksen käytänteisiin, verkostoidutaan,...

Edellytykset yhdessä oppimiseen ratkaisevat

Kirjoittaja Mika Tuuliainen (@mtuuliai) Johtava asiantuntija Elinkeinoelämän keskusliitto Hentilän blogissa pohdittiin ansiokkaasti opetuksen ja oppimisen edellytyksiä. Reseptiksi annettiin siirtyminen pois yksin opettamisesta kohti tiimityötä, strategisempaa koulutuksen suunnittelua sekä siirtymistä kohti opiskelijakeskeistä opetusta. Tästä voi...

Työelämäläheisyys verkostotapaamisen keskusteluissa

Kirjoittaja Leena Nikander Yliopettaja Hämeen ammattikorkeakoulu Verkostojen rakentaminen näyttäytyy korkeakoulujen yhteistyössä yhtenä optimaalisena mahdollisuutena kehittää korkeakoulupedagogiikkaa. Tässä kuvataan käytännönläheisesti kahden hankkeen, Työelämäpedagogiikka- (työpeda) ja KOPE-hankkeen järjestämässä tapaamisessa esiin tulleita näkökulmia työelämäläheisyyteen. Työpeda-hankkeessa kehitetään toimintamalleja,...

Podcastit viestinnän välineenä – asiantuntijanäkemyksiä matalalla kynnyksellä

Kirjoittaja Maija Viitasaari Harjoittelija Tampereen ammattikorkeakoulu Ammatillinen opettajankoulutus Erilaiset mediaviestinnän muodot jatkavat suosionsa kasvattamista. Eräänä tällaisena viestinnän muotona podcastit ovat kasvattaneet tunnettuuttaan ja niiden hyödyntäminen on levinnyt myös hankemaailmaan ja opetuskäyttöön opetusmateriaalina. Niin ikään...

Uutta otetta oppimiseen

Kirjoittaja Riitta Pyykkö Vararehtori Turun yliopisto Kiitoksia Helka-Liisalle blogissa esitetystä kutsusta: kyllä tarkoitukseni on olla mukana seuraavassa European Learning & Teaching foorumissa! Euroopan yliopistojen yhteistyöelin EUA (European University Association) on juuri julkistanut raportin, johon...

Hackathon korkeakouluopiskelijoille

Kirjoittaja Hanna Teräs Lehtori (TKI) Tampereen ammatillinen opettajakorkeakoulu  KOPE ja OHO! –hankkeet ideoivat yhdessä korkeakouluopiskelijoille suunnatun hackathon-tapahtuman syyskuussa 2018. Järjestävänä tahona tapahtumassa toimi Lemonpot ry. Hackathon on innovointitapahtuma, jossa osallistujat ratkovat pienryhmissä heille annettuja...

Oppimisen ja opetuksen edellytyksiä parantamassa

Kirjoittaja Helka-Liisa Hentilä Vararehtori ja yhdyskuntasuunnittelun professori Oulun yliopisto European University Association (EUA) järjesti Varsovan yliopistolla 14.-15.2.2019 laajan opetuksen ja oppimisen tapahtuman ”2019 European Learning and Teaching Forum – Towards Successful Learning”, joka kokosi...

Opiskelijatko mukaan tutkimustiimiin takomaan tieteellisiä artikkeleja?!

Kirjoittaja Eeva-Liisa Oikarinen Tutkijatohtori, Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu Voidaanko opiskelijoita ottaa yhteisöllisesti mukaan tieteellisen tiedon tuottamiseen? Yliopistomme kannustaa tieteellisten artikkelien kirjoittamiseen yhteistyössä opiskelijoiden kanssa. Silti tähän liittyvistä hyvistä opetuskäytännöistä on liian vähän jaettua kokemustietoa opettajien...