Hyvien käytänteiden kierrätysblogi.

Terwa-akatemian opiskelijoille pilotoitu tasa-arvotyöpaja kiinnostaa yli tutkintorajojen

Toisen vuoden tradenomiopiskelija Veera Mahlakaarron ideasta syntynyt tapahtuma osoittautui konseptiksi, jolle on tarvetta. Terwa-akatemiassa opiskeleva Veera valitsi viimeisimmän työpajansa aiheeksi tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämisen korkeakouluissa ja urapoluille siirryttäessä. Yrittäjistä vain pieni osa on naisia,...

Työelämä- ja asiakaslähtöisyys esillä sosiaali- ja terveysalan korkeakoulutuksen arvioinnissa

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) toteutti vuosina 2020 − 2021 Sosiaali- ja terveysalan korkeakoulutuksen arvioinnin, jossa Oamk oli myös mukana. Koulutusala-arvioinnit tuottavat kokonaiskuvan tarkasteltavien koulutusten vahvuuksista ja kehittämiskohteista suhteessa tutkintojen tuottamaan osaamiseen ja työelämärelevanssiin sekä...

Mitä opimme koronavuonna?

Meillä on takana lukuvuosi, joka tehty pääosin etätyöskennellen. Millaisia fiiliksiä tästä lukuvuodesta jäi? Keräsin tietoa siitä, mitä ihmiset oppivat koronavuonna. Tunnelmat ovat moninaiset: hyviä taitoja on saatu kerättyä, mutta samalla myös kohtaamisia on ollut...

Opiskelijana tutkinto-ohjelmatiimissä – mitä se tarkoittaa?

Olen toiminut luonnonvara-alan tutkinto-ohjelmatiimin opiskelijajäsenenä syksystä 2017 lähtien ja osallistunut tiimin toimintaan aktiivisesti koko opiskelujeni ajan. Suurimmat ja tärkeimmät opit tiimissä toimimisesta liittyvät opiskelijavaikuttamiseen ja vaikuttamiseen yleensä: tiimin toiminta onkin kuin politiikkaa pienessä mittakaavassa....

Opintojaksopalautteella vaikuttavuutta

Oamkissa on tämän lukuvuoden aikana uudistettu opintojaksopalautejärjestelmä, jossa on monipuoliset ominaisuudet. Loppupalautteen lisäksi voidaan antaa jatkuvaa palautetta, ottaa yhtenäistä välipalautetta ja tehdä erilaisia omia kyselyitä. Opintojaksopalaute on sekä opettajalle että opiskelijalle nähtävillä Pepin työpöydällä....

Hyvä me, hyvä Oamk! Ammattikorkeakoulusta uralle merkitsee paljon

Kahdella viimeisellä rahoituskaudella ammattikorkeakouluista valmistuneiden työllisyyttä on mitattu valmistuneiden työllisten määrällä. Määrällinen mittari ei kuitenkaan kerro sitä, millaisiin tehtäviin valmistuneet ovat työllistyneet, työskentelevätkö koulutustaan vastaavalla alalla, minkälainen on heidän urakehityksensä ja miten koulutus on...

Joustavuus lähtökohtana tutkinto-ohjelmatiimin uudistetussa toimintamallissa

Jokaisessa tutkinto-ohjelmassa toimii tutkinto-ohjelmatiimi, jossa kehitetään koulutusta yhdessä opettajien, opiskelijoiden ja työelämän edustajien kanssa. Se voi olla tutkinto-ohjelmakohtainen tai useamman tutkinto-ohjelman yhteinen. Tutkinto-ohjelmatiimin uusi toimintamalli astui voimaan vuoden 2020 alussa. Tiimin puheenjohtajana ja vastuuhenkilönä...

Oamkin tutkintotilanne syksyllä 2020 – määräajassa valmistumisessa haastetta

Ammattikorkeakoulututkinnot rahoitusmittarissa tuottavat 56 % rahoituksesta  Korkeakoulujen rahoitusta ohjataan tuloksiin pohjautuvalla mallilla. Rahat ansaitaan tuottamalla tiettyjen mittareiden mukaisia tuloksia. Tilastoarvoina mittareissa käytetään tilastovuotta edeltävän kolmen vuoden keskiarvotietoa. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi vuoden 2021...

Miten opiskelija voi vaikuttaa Oamkissa?

Oamkissa opiskelijat voivat vaikuttaa monella tapaa opintoihin ja toiminnan kehittämiseen, esimerkiksi antamalla opintojaksopalautetta, vastaamalla vuosittain yleiseen opiskelijakyselyyn tai vaikkapa tutkinto-ohjelmatiimin kautta. Mitä nämä käytännössä tarkoittavat? Oamk-podcastissa aihetta pohtii journalismin opiskelija Johanna Kivinen, joka kokee...