Amokin aakkoset-blogissa pääset tutustumaan ammatillisen opettajakorkeakoulun arkeen, ihmisiin ja ilmiöihin.

Millainen kuuntelija olet?

Opetustyö on ihmisten parissa tehtävää työtä, jossa erityisen tärkeää on toisen ihmisen kohtaamiseen liittyvät taidot. Hyvä kohtaaminen johtaa hyvään kasvatukseen, opetukseen ja ohjaukseen. Kohtaaminen on osaamista, joka perustuu pitkälti jokaisen omaan ihmiskäsitykseen sekä eettisyyteen...

Oskusta Roskuun – Ohjausprosessin eteneminen opinto-ohjaajankoulutuksessa

Osaamisperusteisessa koulutuksessa jokaisella opiskelijalla toteutuu henkilökohtaistettu opintopolku. Opiskelija arvioi osaamisensa, suunnittelee ja toteuttaa oman opintopolkunsa. Ohjaus on olennaisessa osassa osaamisperusteisessa koulutuksessa. Lähtökohtana ohjauksessa on opiskelijan elämänkentän kokonaisuus, hänen tilanteensa ja tarpeensa saada tukea omalla...

Yhteistä osaamisen kehittämistä korkeakouluissa

KOPE -hanke edistää yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen pedagogista yhteistyötä ja sitä kautta osaamista. Osaamisen yhteistyötä rakennetaan tarttumalla yhdessä oppimisen edistämiseen ja vertaisoppimalla, verkostoitumalla sekä kohtaamalla. ”…korkeakoulut tunnistavat korkeakouluoppimisen erityisen laadullisen vaatimuksen ja resursoivat oppimisen kehittämiseen.”...

Osaamisperusteisuus media-alan koulutuksessa

Media-alan koulutuksessa on pohdituttanut, miten media-alan murros – erityisesti mediatalojen irtisanomiset ja alan tarjolla olevien työpaikkojen niukkuus sekä alan työnkuvien muutokset – otetaan huomioon koulutuksen suunnittelussa (ks. esim. Harju ym. 2017, 147–149). Ala muuttuu...

Osaamismatkalla!

Oulun ammatillinen opettajakorkeakoulu on mukana toteuttamassa valtakunnallista ESR-hanketta Osata – Osaamispolkuja tulevaisuuteen. Tällä hetkellä hankkeessa pilotoidaan opiskelijoille suunnattua Osaamismatka – työpajaprosessia Ammattiopisto Lappian, Sedun ja Koulutuskeskus Brahen opiskelijoiden ja heidän ohjaajiensa kanssa. Hankkeessa mukana...

Osaamisperusteinen koulutus on paluuta vanhaan?

Osaamisperusteisuus on ollut viime vuosina yksi suomalaisen ammatillisen koulutuksen ydinkysymyksistä sekä korkea- että toisella asteella. Korkeakouluissa koulutusrakennetta ja opetussuunnitelmia on muokattu vastaamaan Bolognan prosessin sisältöjä. Maassamme otettiin käyttöön vuonna 2005 kaksiportainen tutkintorakenne sekä siirryttiin...

Kenelle yrittäjyyskasvatusvastuu kuuluu ammatillisessa koulutuksessa?

Ammatillisessa koulutuksessa yrittäjyys ja yrittäjyyskasvatus ovat hakeneet omaa paikkaansa. Tutkinnon perusteissa yrittäjyys on kirjattu vuosien varrella monenlaiseen muotoon, jotta se päätyisi opetukseen ja edelleen osaamiseksi opiskelijalle. Nykyisissä ammatillisissa perustutkinnoissa osaksi tutkintorakennetta on nostettu elinikäisen...

Kurkistus opettajavaihtoon ja kansainväliseen projektityöhön

Marraskuussa 2017 toteutettiin EDIT – Educational video challenge -videotapahtuma neljännen kerran. Muutaman päivän mittaisessa tapahtumassa opiskelijatiimit seitsemästä eri osallistujamaasta tekivät videoita opetuksen ja oppimisen tueksi. On ollut ehkäpä hivenen outoa, että usean korkeakoulun kanssa...

Jäähyväiset Näyttötutkintomestarikoulutukselle

Ammatillisen koulutuksen reformin voimaantulon myötä 1.1.2018 moni asia muuttuu ja jotkut asiat päättyvät. Eräs tällainen päätepiste on näyttötutkintojärjestelmän loppumisen myötä tapahtuva Näyttötutkintomestarin koulutusohjelman (NTM) poistuminen koulutuskartalta. NTM-koulutus on ollut opetushenkilöstölle sekä myös työelämän edustajille...