Amokin aakkoset-blogissa pääset tutustumaan ammatillisen opettajakorkeakoulun arkeen, ihmisiin ja ilmiöihin.

Osaaminen näkyväksi vaiheittain

Oulun ammatillisessa opettajakorkeakoulussa opettajan pedagogisissa opinnoissa osaamisperusteinen opetussuunnitelma on ollut käytössä 1.6.2016 lähtien. Meille opettajille siirtyminen kokonaan osaamisperusteiseen opetussuunnitelmaan on merkinnyt monia muutoksia pedagogisessa ajattelussamme ja käytännön toiminnassamme. Monia tunteja olemme istuneet ja miettineet...

Oman opettajuuteni äärellä

Opettajaopiskelijamme ajatuksia opettajuudesta. Suu käy ja kädet heiluvat, kun yritän käsien avulla tehostaa sanoja ja puhetta. Välillä pysähdyn silmät säihkyen kuuntelemaan, mitä ajatuksia opiskelijoilta nousee. Ajoittain iloinen naurunremakka täyttää luokkahuoneen. Puhutuista sanoista, kannustavista energioista...

Opettajaopiskelijoiden osaamisen näytöt ovat opettajankouluttajien työn parasta antia

Ammatillisen opettajuuden perusta lepää vahvassa oman alan työkokemuksessa ja ammatillisessa osaamisessa, jota halutaan jakaa. Tarvittavaa pedagogista osaamista ja opettajan pätevyyttä nämä oman alansa ammattilaiset hankkivat ammatillisesta opettajankoulutuksesta. Oulun ammatillisen opettajankoulutuksen opetussuunnitelman osaamistavoitteet ja arviointikriteerit...

Opettaja moninaisten osaamisvaatimusten keskellä

Opettajaopiskelijamme ajatuksia uuden oppimisen merkityksestä opettajan työssä.  Opettajaopintoni ovat loppusuoralla. 👍 Opetusharjoittelussa, työelämässä ja koulutuksessa hankkimani osaaminen tuli näkyväksi. Olen ammatiltani terveydenhoitaja ja näyttöön perustuva hoitotyö on minulle itsestäänselvyys omassa työssäni. Opetusharjoitteluni sain päätökseen...

Pedagoginen matka kielten opettajaksi

Opettajaopiskelijamme näkemyksiä vieraan kielen opettajuudesta. Kansainvälistyvässä työelämässä vaaditaan yhä enemmän monipuolista ammatillista kieli- ja viestintätaitoa. Lisäksi valmius kohdata erilaisia kulttuureja on entistä tärkeämpi osa ammattitaitoa. Englannin kielellä on vahva asema useimmilla aloilla sekä Suomessa...

Opettajakorkeakoulun opiskelijan mietteitä tiimityöskentelystä

Aloitin opettajankoulutuksen verkko-opintoryhmässä kesäkuussa 2018. Opintoni starttasivat hyvinkin nopealla tahdilla. Heti ensimmäisinä lähipäivinä muodostimme tiimin, jonka kanssa opiskelen ammattipedagogiikan osaamista opetuksen ja ohjauksen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Jotta tiimi muodostuu, tarvitaan siihen vähintään kaksi...

Osaamisperusteinen opintoprosessi opiskelijan näkökulmasta

Oma oppimisprosessini Oulun ammatillisessa opettajakorkeakoulussa käynnistyi vauhdikkaasti. Läsnäolopäivillä olevat tehtävät olivat oppimista aktivoivia ja siitä alkoikin vauhdikas prosessi kohti opettajuutta. Pohjalla olivat ammatillinen tutkinto, korkeakoulututkinto, työelämäkokemus, kasvatustieteen opinnot sekä aiempaa opettaja- ja ohjaajakokemusta. Tässä...

Kuinka suunnittelet osaamisperusteisen verkko-opintojakson?

Opettajaopiskelijoidemme vinkkejä osaamisperusteisen verkko-opintojakson suunnitteluun.  Ammatillisen opettajakorkeakoulun opinnoissa opiskellaan osaamisperusteisesti. Opintojen tavoitteet on kuvattu osaamistavoitteina, eli tekstinä, jossa ei kuvata opintojen sisältöä, vaan asioita, joiden osaaminen tulee osoittaa. Kuinka sitten osaamisperusteinen opetus toteutetaan ja...

Moniammatillinen tiimi verkko-opettajan voimavarana

Opettajaopiskelijamme kirjoittivat kokemuksistaan verkko-opiskelusta. Verkossa tapahtuva opiskelu on vahvasti tätä päivää. Se on mahdollistanut joustavan opiskelun ajasta ja paikasta riippumatta. Verkko-opiskelussa yhdistyy itsenäinen työskentely ja yhteisöllinen, vuorovaikutteinen oppiminen, kuten kaikessa muussakin laadukkaassa koulutuksessa. Oulun...

Työelämälähtöiset osaamismerkit – toivotusta osaamisesta tunnistettavaa

Artikkeli on julkaistu alunperin Metropolian Osaamisen pelimerkit-blogissa 9.8.2018. Osaamisperusteisuus Osaaamisperusteisuus liittyy käsitteenä osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen prosesseihin ja osaamisperusteisuutta voidaankin ajatella kriteeripohjaisena tapana arvioida(19) eri tavoin hankittua osaamista. Osaamista itsessään on määritelty eri aikoina eri tavoin. Vaikka...