Korona-ajan etäopettajuutta hevostalousalalla

Kolmisen viikkoa sitten me opettajat ja opiskelijat teimme todellisen ja myös pakollisen – digiloikan. Melkoiseksi kolmiloikaksi se on monelle osoittautunutkin.

Oma kokemus etätyöstä ja verkko-opiskelijuudesta helpotti siirtymistä etäopetukseen

Olen onnekas, koska olen tehnyt etätöitä jo pari vuotta ja opiskellut opettajaopintojani verkkoryhmässä Oamkin ammatillisessa opettajakorkeakoulussa. Sieltä olen saanutkin valtavan paljon reppuuni eväitä etäopetuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen. Onnekkaita ovat myös olleet ne työnantajat, jotka ovat suhtautuneet etätöiden tekemiseen myönteisesti ja kannustavasti jo ennen koronaa. Väitän, että tällaisissa yrityksissä digiloikka on ollut hieman pienempi.

Etäopetuksen alettua oma ideaverstaani lähti työstämään hurjalla vauhdilla kaikkia mahdollisia etäopetuksen toteutusmalleja. Ideoita jaoimme myös opettajaopiskelijoiden kanssa Facebook-ryhmässämme. Olemme opiskelijoiden kanssa katsoneet paljon jo olemassa olevia videoita ja tehneet niiden pohjalta tehtäviä. Olen myös itse tehnyt opetusvideoita. Livelähetykset hevosten hoitotoimenpiteistä ovat työn alla. Kynnys videointiin on ollut matala: olinhan tottunut opettajaopinnoissa, että webinaareistamme tehtiin aina tallenteet. Lisäksi olemme osoittaneet osaamistamme myös videolla.

Kuva kirjoittajasta hevostallilla. Kuvaan liitetty kuvakaappauksia facebook-keskusteluista.

Kuva 1. Yksinäinen kulkija tekemässä opetusvideota. Ideointia etäopetuksen järjestämiseen olen etsinyt monikanavaisesti mm. opettajaopiskelijoiden Facebook-ryhmässä.

Hevosen käsittelytaitojen kehittäminen onnistuu myös etänä

Opiskelijat, joilla on mahdollista opetella hevosten käsittelyä omien tai hoitohevosten kanssa, saavat käytännön harjoituksia, joita he reflektoivat minulle kuvilla, videoilla ja kirjoittamalla. Muut opiskelijat tekevät aiheeseen liittyviä tehtäviä ja videoita etätunneilla. Luvan saatuani katsomme toisten kuvia ja videoita yhdessä.

Olen antanut opiskelijoille mahdollisuuden tehdä tehtäviä ja harjoituksia myös mahdollisimman tutulla ja helpolla tavalla, esimerkiksi lähettämällä harjoitukset WhatsApp-kuvina. He voivat vastata tehtäviin myös muun muassa WhatsAppin ja Facebookin Messenger -ääniviesteillä, mikä miellyttää muitakin kuin vain heitä, joille kirjoittaminen tuottaa haasteita. Kaikessa oppimiseen liittyvässä yritän pitää siis mahdollisimman matalan kynnyksen.

Työ- ja opiskeluhyvinvoinnista täytyy muistuttaa

Työhyvinvointi ja jaksaminen korostuu vahvasti nyt etäaikana. Opettajana minun pitää muistuttaa opiskelijoita tauoista, liikkumisesta ja työergonomiasta vieläkin enemmän kuin ennen. Opettajana minun täytyy myös muistaa se kaikkein tärkein: kuinka meidän opiskelijamme oppivat, kehittävät osaamistaan ja jaksavat opiskella tässä poikkeustilanteessa.

Vinkkejä ja linkkejä etäopetukseen:

Etäkoulukulkurin vinkit etäopetuksen järjestämiseen
https://peda.net/kulkuri/kulkurikoulu/vejl 

Hyvinvointia verkko-opetukseen
https://peda.net/kulkuri/kulkurikoulu/vejl/sjmsl

Pohdintaa opetuksesta etäaikana
https://koodinpurkaja.com/2020/03/23/verkkovuorovaikutuspedagogin-younet/ 

Työkaverina minun pitää muistaa kysyä kuulumiset kollegalta. Tiimiopettajuuden merkityksen tärkeys työhyvinvointiin vahvistuu etäopetuksessa. Yhteisöllisyys auttaa jaksamaan, silloinkin kun itsellä on takki tyhjä ja suunnitelmat solmussa.

Etätyöopettajana vahvistan omaa työhyvinvointiani ulkoilemalla. Verkko-opetuksen lomassa pienet happihyppelyt onnistuvat näppärästi, kun ulkoreitit alkavat suoraan omalta kotipihalta.

On ikävä lähiopettajaksi

Kova kaipuu on tekemään opetustyötä käytännön työpajoihin, työpaikalleni Ylä-Savon ammattiopiston Hingunniemen koulutilalle. Ikävä on myös uutta ravitallia. Se on rakennettu vanhasta navetasta moderniksi ja toimivaksi nykyajan talliksi, jossa opiskelijat voivat opiskella turvallisissa ja toimivissa puitteissa. Myös meille opettajille on luotu työskentely-ympäristö, jossa voimme laadukkaasti opettaa tulevia hevostalousalan asiantuntijoita. Vaikka mieli halajaa jo opettamaan lähijaksoille, uskon että etäopetus ja työskentely on tullut jäädäkseen.

Kirjoittaja

Kuva kirjoittajasta

Jenna Hartojoki
Tuntiopettaja, luonnonvara-ala (Ylä-Savon ammattiopisto)
mHOPE18 Kajaani -opiskelija
Oulun ammattikorkeakoulu
Ammatillinen opettajakorkeakoulu