KanTaMus on kansantanssin ja kansanmusiikin pedagogiikkaa yhdistävä ESR-hanke, jonka tavoitteena on luoda paikallisperinteeseen ja yhteisöllisyyteen nojaavaa, vuorovaikutteista pedagogiikkaa ja hyvinvointia tuottavaa yhteisötoimintaa. Blogissa kansantanssin ja -musiikin ammattilaiset kertovat ajatuksistaan ja kokemuksistaan näiden alojen risteymistä ja törmäyksistä hankkeen työpajoissa ja seminaareissa.

Pariyhteyden periaatteet tanssijan ja muusikon vuorovaikutuksen vahvistajana

Kuinka paritanssista tutut pariyhteyden kommunikaatiotavat voivat edistää muusikon ja tanssijan välistä vuorovaikutusta? Helpottavatko viemisen ja seuraamisen mallit sellaisenaan muusikon ja tanssijan tai kahden muusikon välistä toimintaa? Avaan tässä kirjoituksessa paritanssitilanteessa ilmeneviä kehollisen kommunikaation periaatteita...

Ääriviivapiirros kolmesta henkilöstä, joista yksi kulkee pyörätuolilla, yksi jalan ja yksi kainalosauvoilla.

Mikä ihmeen saavutettavuus ja miksi se on tärkeää?

Verkkopalveluiden kehityksessä kiinnitetään yhä enemmän huomiota saavutettavuuteen. Mutta mitä saavutettavuus tarkoittaa käytännössä ja miksi sillä on merkitystä? Mitä merkitystä sillä voi olla kansantanssin ja –musiikin digitaalisten oppimateriaalien kannalta?    Kaikessa yksinkertaisuudessaan saavutettavuus tarkoittaa sitä,...

Ääriviivapiirrustus henkilöstä soittamassa pianoa kuulokkeet päässään vieressään tietokone

Laajan valikoiman erottelu – miten autat käyttäjää löytämään sen oikean

Valtaosa tanssin- ja musiikinopetuksen verkkopalveluista tarjoaa useampia oppimismahdollisuuksia vain yhden tanssilajin tai instrumentin sijasta. Kun verkkopalvelun tarkoituksena on olla koti kattavalle valikoimalle erilaisia kursseja monenlaisille käyttäjille, erottelun tärkeys korostuu. Kuinka voisimme auttaa käyttäjää löytämään...

Vaikeaa helppoa

Tanssia ja musiikkia opetettaessa opettajan kunnianhimo kasvaa, kun hän havaitsee oppijoiden edistyvän. Tämä johtaa usein siihen, että opettaja lisää vaikeustasoa ja antaa oppijoille yhä haastavampia tehtäviä. Syntyy ajatus siitä, että oppijoiden tulee siirtyä seuraavalle...

Menuetti – säännöllisen harmonian improvisaation vaikeus

Kansanomaisessa tanssikulttuurissa menuetti muodostaa aivan oman muotonsa. Muissa Pohjoismaissa siitä käytetään usein nimitystä figureringspardans, jolle ei ole täsmällistä suomenkielistä vastinetta. Hieman kömpelöisti kääntäen kyse on ”kuviointiparitanssista”. Kaikki muut kansanomaiset paritanssit (esim. polska, valssi, polkka, sottiisi ja...

Toimisiko polska-aapinen?

Voitaisiinko muusikon ja tanssijan molemminpuolista kehotietoisuutta viedä eteenpäin sekoittamalla äänen ja liikkeen tuottamista todella radikaalisti? Jatkan Petri Kauppisen kehittämiä ajatuksia ja ehdotan lähtökohdaksi kehon näkemistä instrumenttina, jolla tuotetaan erilaisia äänen ja liikkeen kombinaatioita. Ajatuksena...

Kuinka keho soi? Miten soitin tanssii?

KanTaMus-hankkeen aloitustyöpajojen ydinilmiöitä ovat läsnäolo, kehollisuus, oppiminen ja yhteisöllisyys. KanTaMus on kansantanssin ja kansanmusiikin pedagogiikkaa yhdistävä hanke, jonka tavoitteena on luoda paikallisperinteeseen ja yhteisöllisyyteen nojaavaa, vuorovaikutteista pedagogiikkaa ja hyvinvointia tuottavaa yhteisötoimintaa. Oamkin ja Oulun...