OpinTori 2019 – Pedagoginen yhteistyö ja vertaistuki yliopistojen välillä

Kirjoittajat
Jonna Hurskainen, opetusavustaja, UNIPS-hanke
Jenni Pihlaja, suunnittelija, KOPE-hanke

Jo vuosittaiseksi tapahtumaksi muodostunut OpinTori, kansainväliseltä nimeltään Learning Market, järjestettiin 9.5.2019 Oulun yliopistossa. Tapahtuma on tarkoitettu kaikille korkeakoulupedagogiikasta kiinnostuneille; OpinTorissa tutustutaan hyviin opetuksen käytänteisiin, verkostoidutaan, keskustellaan ja päivän aikana on tarjolla monipuolista, aktivoivaa ohjelmaa, johon vierailijoilla on mahdollisuus osallistua.

Tapahtuman vastaajana toimii Oulun yliopisto, mutta se on toteutettu yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun sekä eri hankkeiden (KOPE, UNIPS) kanssa. Verkostoituminen on yksi OpinTorin tarkoituksista ja tapahtumassa onkin mukana sekä suomalaisia että kansainvälisiä opettajia. Kansainvälisyys on huomioitu myös tapahtuman järjestelyissä ja OpinTori on kaksikielinen. Tämän vuoden teema korosti myös juuri pedagogista yhteistyötä sekä vertaistukea yliopistojen välillä.

Kuvat: Jonna Hurskainen & Tanja Kähkönen

Tänä vuonna OpinTorin ohjelma koostui perinteisistä teematyöpajoista, aktivoivasta paneelista sekä pitch-puheenvuoroista, mutta uutuutena vierailijoilla oli mahdollisuus myös osallistua niin sanottuun oppimisen ”pakohuoneeseen” sekä hullutella improvisaatioteatterin parissa. Osallistujat pääsivät tutustumaan opetuksen digitaalisiin työkaluihin OpeKomppikseen, Zoomiin ja Moodleen, joiden ständit olivat avoinna koko päivän.

Kuvat: Tanja Kähkönen

Päivä OpinTorilla lähti käyntiin energiaa tankaten aamukahveilla, jolloin ensimmäisille vierailijoille oli tarjolla myös yllätyslahja. Avauspuheenvuoron pitäjänä toimi Oulun yliopiston koulutusrehtori Helka-Liisa Hentilä. Aamupäivällä oli luvassa ensimmäiset teematyöpajat, jotka järjestettiin aikaisemmasta poiketen hieman eri tavalla; työpajat jaoteltiin tiettyihn teemoihin, joiden sisälle opiskelijat rakensivat esityksensä valitsemaansa työskentelymetodia hyödyntäen. Ensimmäisessä osiossa liikuttiin aktiivisen opetuksen sekä digipedagogiikan teemojen ympärillä. Virittäydy tunnelmaan ja tsekkaa tämän vuoden esitysten tiivistelmät täältä.

Kuva: Tanja Kähkönen

Samaan aikaan kun teematyöpajat olivat täydessä vauhdissa, vierailijoilla oli myös mahdollisuus hieman haastaa itseään ja oppia uutta ”pakohuoneessa”. Huone sisälsi kuusi eri oppimiseen liittyvää tehtävää, jotka vierailija sai suorittaa valitsemassaan järjestyksessä. ”Pakohuoneeseen” osallistuneiden tuli mm. ratkaista työskentelytapojen anagrammeja, täydentää puuttuvia lauseita sekä ratkaista koodeja selvitäkseen voittajana ulos huoneesta. Tämä uusi aktiviteetti herätti positiivista palautetta, ja se jääneekin yhdeksi OpinTorin ohjelmanumeroksi myös seuraavana vuonna!

Maittavan lounaan jälkeen vuorossa olivat pitch-puheenvuorot, teematyöpaja uusilla esityksillä, improvisaatioteatteri, pikatreffit kahvitauon lomassa, aktivoiva paneelikeskustelu ja loppusanat. Pitch-puheenvuorot olivat tiivitä ja ajankohtaisia, kolmen minuutin puheenvuoroja. Mielenkiintoisten puheenvuorojen jälkeen OpinTorin osallistujat saivat halutessaan mennä keskustelemaan puhujien kanssa vielä tarkemmin esitellyistä aiheista. Iltapäivän teematyöpaja koostui aktivoivista opetusmenetelmistä, pedagogisesta yhteistyöstä, ryhmän hyödyntämisestä opetuksessa ja tutkimusperustaisesta oppimisesta. Teemu Meriläisen pitämän improvisaatioteatterin aiheena oli ”Miten hyödyntää improvisaatioteatteria yliopisto-opetuksessa?”. Improvisaatioteatteriin osallistuneilta vaadittiin heittäytymiskykyä, spontaanisuutta, rohkeutta ja positiivista asennetta. Näistä taidoista hyötyy varmasti jokainen tämän päivän työelämässä.

Päivän kruunasi aktivoiva paneelikeskustelu, jonka aiheena oli pedagoginen yhteistyö korkeakoulujen välillä. Keskustelijat olivat eri alojen toimijoita aina opiskelijasta tiimivetäjään. Loppusanat lausui Oulun yliopiston professori Raimo Kaasila, jonka jälkeen jaettiin parhaasta teematyöpajan tiivistelmästä palkinto.

Ensikertalaiselle, tapahtuman järjestelyissä mukana olleelle ja UNIPS-hankkeessa opetusavustajana toimivalle Jonna Hurskaiselle OpinTori oli innostava ja idearikas tapahtuma. Kokeneempi konkari Jenni Pihlaja, KOPE-hankkeen suunnittelija ja myös järjestelyihin osallistunut, näkee OpinTorin mainiona tilaisuutena jakaa omia hyväksi kokemiaan opetukseen liittyviä työkaluja, saada uusia ideoita esimerkiksi omaan opetukseen ja verkostoitua korkeakoulujen toimijoiden kanssa.

OpinTori oli tänäkin vuonna antoisa ja onnistunut tapahtuma. Kaasilan sanoja lainaten: ”Thank you and see you all next year!”