Tietojenkäsittelyssä tapahtuu: Supermetricsin hyödyntäminen digitaalisessa markkinoinnissa
Korkeakoulujen lukuvuosi 2021–2022 on pian saatu päätökseen. Oulun ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelman tammikuussa 2020 aloittanut verkkoryhmä opiskeli kevään aikana julkaisujärjestelmien käyttöä web-sovellusten kehityksessä. Käytännön työkaluna oli WordPress, jolla on toteutettu noin 60 % internetin verkkosivuista. WordPressin lisäksi opiskelijat opiskelivat sisällöntuotantoa, sosiaalista mediaa ja digitaalista markkinointia sekä asiakasprojekteissa toimimista. Yksi työkalu, johon opiskelijat pääsivät tutustumaan, oli Supermetrics.
Supermetrics mahdollistaa useamman tietolähteen (esimerkiksi Facebook, Google Ads ja HubSpot) tarjoaman datan viemisen automaattisesti esimerkiksi Exceliin tai Google Data Studioon tiedon analysointia ja visualisointia varten. Tämä mahdollistaa saatavilla olevan tiedon kattavamman analysoinnin ja esimerkiksi digitaalisen markkinoinnin tulosten paremman arvioinnin. Tällaisen lisäarvon tuottaminen yrityksille sopii myös hyvin tietojenkäsittelijöiden osaamisprofiiliin.
Tietojenkäsittelyn toisen vuoden opiskelijat pääsivät tutustumaan Supermetricsiin osana Web Content Project -opintojaksoa. Opintojaksolla opiskelijat toteuttivat Oulussa ja lähialueilla toimiville yrityksille verkkosivuja ja verkkokauppoja. Verkkokaupat toteutettiin WordPressillä Woocommerce-lisäosaa käyttäen. Opiskelijat perehtyivät myös digitaaliseen markkinointiin ja siihen liittyviin tuotteisiin ja palveluihin. Yksi Supermetricsiin tutustunut opiskelija oli Teija Lämpsä. Seuraavaksi Teija kertoo omista kokemuksistaan sen käytöstä.
Kokemuksia Supermetricsin käytöstä
Olen toiminut kotipalveluyrittäjänä Oulun seudulla vuodesta 2007 alkaen ja kohtaan työssäni usein muun muassa ikäihmisiä, joilla on erilaisia ongelmia digilaitteiden käytössä. Näin ollen perustin liiketoimintani oheen OmaDigiapu-palvelun ja olen kevään aikana alkanut aktiivisesti tarjota kodinhoidon lisäksi asiakkailleni myös digitukea. Osana opintojani Oulun ammattikorkeakoulussa kehitän uutta liikeideaani Avanto-yrittäjyysohjelmassa. Ohjelman yrittäjyysvalmentajan avulla laadin liikeidealleni markkinointisuunnitelman ja päätin käyttää palvelun markkinoinnissa luonnollisesti myös digitaalisia kanavia.
Vaikka OmaDigiapu-palvelun kohderyhmään kuuluvia henkilöitä digitaaliset kanavat eivät ehkä tavoitakaan tehokkaasti, toteutin silti palvelulle nettisivut ja Facebook-sivut testatakseni kevään aikana opittuja taitoja käytännössä ja tavoittaakseni henkilöitä, joiden omaisten digitaidoissa olisi täydennettävää.
Supermetricsiin pääsin tutustumaan ryhmätyössä, jossa minun osakseni tuli kerätä analysoitavaa dataa eri lähteistä ja näyttää muulle ryhmällä käytännössä, miten kerätystä aineistosta luodaan raportteja eri työvälineohjelmissa. Saadakseni dataa analysoitavaksi, loin Google Ads ja Facebook-kampanjat saadakseni OmaDigiapu-palvelun sivustolle kävijöitä. Sivuston liikennettä seurasin Google Analyticsin avulla.
Supermetricsin käyttöönotto oli yllättävän helppoa aloittelijalle. Supermetrics tarjoaa asiakkailleen 14 päivän ilmaisen kokeilujakson, jonka aikana tuotteiden kaikkia ominaisuuksia pääsee testaamaan. Päätin testata käytännössä Supermetrics for Data Studio, Supermetrics for Google Sheets ja Supermetrics for Excel -tuotteet. Supermetrics tarjoaa sivustollaan erinomaisen hyvin tukea uudelle käyttäjälle. Sivusto on selkeä ja sieltä löytyvät niin dokumentaatio ja käytöntuki, kuin Supermetrics blogi ja käyttäjätarinat, joiden avulla uusi käyttäjä saa selkeän kuvan siitä, miten tuote voi auttaa datan päivittäisessä hallinnassa. Erityinen maininta Supermetrics blogille, joka on ehdottomasti tutustumisen arvoinen kenelle tahansa, jota digitaalinen markkinointi kiinnostaa.
Ehdin kerätä analysoitavaa dataa eri markkinointikanavista kolme viikkoa ennen ryhmätyön esitystä ja käytettävissä olevan datan määrän ollessa näin pieni ei Supermetricsin ominaisuuksia pääse hyödyntämään täysimääräisesti. Pääsin kuitenkin kokeilemaan käyttöönottoa ja toimintaa käytännössä ja havainnollistamaan muille opiskelijoille sen hyötyjä datan keräämisessä ja visualisoimisessa.
Jo näinkin pienen projektin aikana kävin hyvin selväksi, miten Supermetrics voi helpottaa datan analysointia ja raportointia, kun datan määrä on suuri, raportointia tehdään toistuvasti ja analysoitava data kerätään useista eri lähteistä. Supermetrics tarjoaa käyttöön myös valmiita, helposti muokattavia pohjia raportointiin eri työvälineohjelmissa, joten käytön aloittaminen oli myös tältä osin helppoa. 14 päivän kokeilujakso antoi myös hyvän käytännön esimerkin siitä, miten Supermetrics yrityksenä on huomioinut asiakkaan kulkeman palvelupolun ja sen kipukohdat ja tarjosi uudelle käyttäjälle tukea aktiivisesti myös sähköpostin välityksellä.
Mikäli sinua tai yritystäsi kiinnostaa tutustua Supermetricsiin, voit aloittaa ilmaisen 14-päivän kokeilujakson.
Räisänen Teppo, koulutuspäällikkö
Oulun ammattikorkeakoulu, Informaatioteknologian yksikkö, tietojenkäsittely
Teija Lämpsä, opiskelija
Oulun ammattikorkeakoulu, Informaatioteknologian yksikkö,