Huom! Oamkin blogi poistuu käytöstä
Osana verkkoympäristön uudistustyötä blogisivusto poistuu käytöstä 30.6.2024. Blogien kirjoittajat vastaavat omien tekstien talteenottamisesta ja arkistoimisesta. Ajankohtaisten blogien julkaisemista kannattaa tarjota Oamk Journalille. Blogi on saatavilla lukutilassa sisäverkosta 31.12.2024 saakka.

Tiko-päivät

Vuosittaiset TIKO-päivät eli tietojenkäsittelyn kehittämispäivät järjestettiin tänä vuonna Oulussa 19.4.2023 – 20.4.2023, osallistujina oli eri ammattikorkeakoulujen tietojenkäsittelyn henkilökuntaa ympäri Suomen. Tilaisuuteen osallistuivat paikan päällä tietojenkäsittelyn koulutusta tarjoavista ammattikorkeakouluista kymmenisen kappaletta ja osallistujia oli myös etänä. 

Tilaisuuden avasi Eero Nousiainen, hän kertoi Informaatioteknologian koulutuksesta yleisesti sekä koronan vaikutuksesta muuton jälkeiseen koulutukseen. Informaatioteknologian koulutus avattiin Linnanmaan kampuksella 2020 tammikuussa, tietojenkäsittelyllä sekä tietotekniikalla. Muuton jälkeen 2 kuukautta meni, kunnes korona iski ja verkkokoulutus alkoi. Verkkokoulutusta opiskellaan vielä tänä päivänäkin myös henkilöstössä. Nousiainen kertoi myös, että opiskelijoiden oppimisen kasvaessa, opiskelija työllistyy heti valmistuttua.

BusinessOulusta Jussi Leponiemi kävi esittelemässä ICT-Oulun tilastoja sekä kertomassa Oulun ICT palveluista sekä ICT palveluiden kehityksestä Oulussa.

Kuva 1. BusinessOulusta Jussi Leponiemi kävi esittelemässä ICT-Oulun tilastoja sekä kertomassa Oulun ICT palveluista sekä ICT palveluiden kehityksestä Oulussa. Kuva: Jenna Nivakoski

Osallistujien kuulumisissa juteltiin paljon ChatGPT:stä ja tekoälyn käytöstä koulutuksessa. Pohdittiin, onko Chat GPT:n ja tekoälyn käyttö sallittua koulutehtävien teossa tai opinnäytetyössä. Tietojenkäsittelyn henkilökunta tuli siihen johtopäätökseen, että tietyissä asioissa voidaan käyttää tekoälyä koulutehtävien teossa, mutta esimerkiksi opinnäytetyössä tekoälyn käyttö on kiellettyä. Osallistujat myös keskustelivat tekoälyn kehityksestä sekä siitä, että isommat firmat käyttävät tekoälyä. Sitten kuultiin oppilaitosten kuulumiset ja siellä kerrottiin koulutusalojen henkilökohtaisten opintosuunnitelmien muutoksista sekä koulutusten suuntautumisvaihtoehdoista. 

Eero Nousiainen kertoi Tietojenkäsittelyn tradenomien paikkamääristä, sekä hieman opetussuunnitelman sisällöstä. Tammikuussa oli 70–80 paikkaa ja aloittavien paikkoja oli 150. Tietojenkäsittelyssä 30 % on naisia ja 70 % miehiä. Opetussuunnitelmien rakennetta ja sisältöä on muutettu paremmin vastaavan työelämän tarpeita. Nousiainen kertoi myös varhaisen puuttumisen mallista, jossa jokaisella opintojaksolla pyritään mahdollisimman ajoissa tunnistamaan ne opiskelijat, jotka tarvitsevat ohjausta, jotta osaaminen kasvaa riittävälle tasolle ja opinnot voivat edetä. Opetussuunnitelman rakenne mahdollistaa opiskelijoille hyvin erilaisia urapolkuja. Nousiainen kertoi myös opiskelutyytyväisyydestä. 

Oulun ammattikorkeakoulun TKI-johtaja Noora Jansson kertoi Oamkin TKI -toiminnasta, johtamismalleista, TKI organisaatiosta, Oamkin Nuve-Lab, PrintLab ja Artic Drone Lab laboratorioista, Business Cornerista sekä hankkeista.

Kuva 2. Oulun ammattikorkeakoulun TKI-johtaja Noora Jansson kertoi Oamkin TKI -toiminnasta, johtamismalleista, TKI organisaatiosta, Oamkin Nuve-Lab, PrintLab ja Artic Drone Lab laboratorioista, Business Cornerista sekä hankkeista. Kuva: Jenna Nivakoski

Teppo Räisänen kertoi TIK-koulutuksen tilanteesta Oamkissa. Oamkissa on tietojenkäsittely, tietotekniikka ja information technology – koulutukset sekä kaksi YAMKin tutkintoa: Data analytics and project management sekä Modern software and computing solutions. Tietojenkäsittelyn koulutus kuuluu informaatioteknologian yksikköön. Opiskelijoiden määrä on tuplaantunut 4 vuodessa ja sisäänottoa on kasvatettu. Räisänen kertoi koulutuksen haasteista sekä haasteiden vastaamisesta. Haasteiksi Räisänen kertoi olevan suuret opiskelijaryhmät, suuntautumisvaihtoehtojen puuttuminen, opiskelijoiden perusvalmiuden heikentyminen, työllistyminen valmistumishetkellä sekä urasuunnittelu. Räisänen kertoi myös Courseran käyttöönotosta osana opiskeluja. 

Sinikka Viinikka esitteli Study Groupin toimintaa sekä tuutorointia Oamkissa sekä Ohjy-hanketta. Study Group ryhmät tietojenkäsittelyssä aloitettiin vuonna 2012, mutta Study group tuutorointi aloitettiin vuonna 2019. Viinikka kertoi, että opettaja tapaa opiskelijoita Study group ryhmissä säännöllisesti sekä opettajatuutori saa tiedon putoamisvaarassa olevista opiskelijoista muilta opiskelijoilta tapaamisellaan ja voi näin puuttua tilanteeseen ajoissa. Verkkoryhmissä Study group jaossa pyritään muodostamaan ryhmiä, joissa opiskelijoilla on sama aika- ja paikkarajoitteet opintojen suorittamiselle. Kaikki Study Group ryhmässä olevat saa äänen kuuluviin ja sen sisällöt ovat salassa pidettäviä. 

Campuskävely Oamkissa, jossa osallistujat pääsivät tutustumaan Campuksen tietojenkäsittelyn osastoon, painettavan elektroniikan laboratorioon sekä Artic drone LABsiin.

Kuva 3. Campuskävely Oamkissa, jossa osallistujat pääsivät tutustumaan Campuksen tietojenkäsittelyn osastoon, painettavan elektroniikan laboratorioon sekä Artic drone LABsiin. Kuva: Jenna Nivakoski

Päivän lopuksi Larissa Wheatcroft kävi kertomassa Coursera palvelusta, joka on avoimia verkkokursseja tarjoava yritys. Wheatcroft näytti kurssien tarjonnan ja kertoi, että 88 % opiskelijoista uskoo ammattilaiseen sertifikaatteihin.  

Päivän aikana osallistujat keskustelivat eri aiheista liittyen opettamiseen ja opiskeluun. Suurimmaksi puheenaiheeksi nousi suuret opiskelijamäärät Oamkin tietojenkäsittelyssä.  

Oamkin tietojenkäsittelyn yhteistyö muiden oppilaitosten kanssa puheenvuorossa kerrottiin kampus alueesta yhteisesti yliopiston kanssa, kuinka haettiin synenergiaetuja opetukseen ja TKI- toiminnan osalta. Myös keskusteltiin ristiinopiskelusta Yliopiston kanssa, vuosittain sovitaan noin 100 opintopistettä tarjonnasta Oamkilta yliopistolle ja toisinpäin. Yamkissa on ollut 1 palkollinen opintojakso yliopistolta osana tutkintoa. Ohjelmassa myös kerrottiin ristiinopiskelusta Lapin ammattikorkeakoulun kanssa, jossa tarjotaan sovelluskehityksen tehopaketti ohjelmistotestaukseen, Low code kehittämistä ja XR-ohjelmointia. Oamk on satsannut ohjelmistotestaukseen ja halua tarjota 15 opintopisteen kokonaisuutta muille vastineeksi jostain sisällöstä, joka puuttuu opetuksesta kuten tietoturva, Unreal engine ja liiketoiminnan ICT. Sen jälkeen keskusteltiin ristiinopiskelusta muiden koulujen välillä ja jatkuvasta oppimisesta.  

Yritysesittelyinä oli Lianasta Lari Suomalainen ja Istekistä Ville Kärkkäinen. Suomalainen ja Kärkkäinen kertoivat omasta toimialastaan sekä mahdollisuudesta yhteistyöhön oppilaitosten kanssa.  

Kampuskävely Oulun Yliopistoon järjestettiin osallistujille ja siellä tutustuttiin Yliopiston tietojenkäsittelytieteeseen. Yliopistolta esittelijänä Olli Korhonen.

Kuva 4. Kampuskävely Oulun Yliopistoon järjestettiin osallistujille ja siellä tutustuttiin Yliopiston tietojenkäsittelytieteeseen. Yliopistolta esittelijänä Olli Korhonen. Kuva: Jenna Nivakoski

Päivän päätti virallinen kokous, jossa esityslistassa oli valintakokeet, rahoitusmalli, tradenomikoulutuksen kaksipäiväinen kokous, yksipäiväiset LIKO-päivät ja kaksipäiväiset TIKO-päivät sekä oppilaitosten muutokset koulutuksissa. Seuraava TIKO-päivä järjestetään Haaga-Heliassa vuonna 2024 (10-11.4.2024).  

 

Artikkelin kirjoittaja Jenna Nivakoski 

Informaatioteknologian harjoittelija ja tietojenkäsittelyn opiskelija 

You may also like...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *