Onko amk valmis vastaanottamaan peruskoulun ketterät koodaajat?

Digitalisoituminen muuttaa työ- ja elinkeinoelämää vauhdilla; business voi kadota alta tai uusi syntyä ihan hetkessä. Charles Darwin jo aikanaan totesi: ”Voittajia eivät ole vahvimmat, vaan ne, jotka sopeutuvat nopeimmin muuttuneisiin olosuhteisiin”. Professori Michael Tushman Harvardista on todennut: ”Toimintaansa hyvin hoitava ja sitä jatkuvasti parantava yritys ajautuu varmuudella ongelmiin.”  Tämä tarkoittaa sitä, että koska strategiat vanhenevat vauhdilla, niihin ei tule liian tiukasti ”hirttäytyä”. Toimintatapa, jolla organisaatio voi tässä tilanteessa selviytyä, perustuu ketteryyteen; puhutaan ns. gaselli-johtamisesta ja -toimintatavasta.

 

Mitä työelämä ja työnantajat sitten odottavat korkeakoulusta valmistuneelta?

OECD:n korkeakoulujen tilaa koskevassa tutkimuksessa etsittiin vastausta tähän kysymykseen. Työnantajat arvostavat muutamia taitoja ylitse muiden: ammatillinen asiantuntijuus ja erityistietämys, ihmissuhdetaidot sekä kyky työskennellä monialaisessa tiimissä. Tiimissä tulee vallita lisäksi tiimitasapaino, eli jokaisella tiimin jäsenellä ei tule olla samoja taitoja, vaan he täydentävät toisiaan.

 

Digitalisoituminen asettaa kovat haasteet opettajan työlle. Opettajien työnkuva on murroksessa; koulutus- ja verkkoteknologia sekä sosiaalinen media ovat vahvasti tunkemassa opetuksen maailmaan. Peruskoulussa otetaan koodaaminen opetusohjelmiin vuonna 2016 jo alaluokilla (Kauppalehti 9.6.2014). Tavoitteena Oamkissa käynnistetyssä opintosuunnitelmien uudistuksessa on oppimisen laadun parantaminen ja digitalisoituvan maailman mahdollisuuksien ja tarpeiden huomioiminen oppimisessa ja sen sisällöissä, samalla lisäten työelämäläheisyyttä ja parantaen vuorovaikutusta, joustavuutta ja havainnollisuutta. Ammattikorkeakoulun on kyettävä ketterästi vastaamaan digitalisoituvan maailman haasteeseen; koodaavat nuoret ovat kohta täällä!