Huom! Oamkin blogi poistuu käytöstä
Osana verkkoympäristön uudistustyötä blogisivusto poistuu käytöstä 30.6.2024. Blogien kirjoittajat vastaavat omien tekstien talteenottamisesta ja arkistoimisesta. Ajankohtaisten blogien julkaisemista kannattaa tarjota Oamk Journalille. Blogi on saatavilla lukutilassa sisäverkosta 31.12.2024 saakka.

Mistä tiedän, milloin osaamiseni on riittävää?

Kysymys: Olen juuri aloittanut opintoni ammatillisessa opettajakorkeakoulussa ja olen jo perehtynyt koulutuksenne osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Mielestäni minulla on jo ainakin osittain osaamistavoitteiden mukaista osaamista aiemman työkokemukseni vuoksi. En kuitenkaan ole täysin varma, onko osaamiseni riittävää. Tarvitseeko minun olla huolissaan? Nimimerkki Epätietoinen.

Mistä tiedän, milloin osaamiseni on riittävää?

Vastaus:

Hyvä nimimerkki Epätietoinen! Ei tarvitse olla huolissaan.

Olet itse asiassa jo aloittanut ensimmäisen tärkeän vaiheen osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen prosessissa pohtiessasi omaa osaamistasi suhteessa koulutuksemme oppimistavoitteisiin. Osaamisen itsearviointi on nimittäin keskeinen vaihe henkilökohtaistetussa opinpolussasi. Sen takia ammatillisessa opettajankoulutuksessa opiskelijoiden tulee opintojen alkuvaiheessa yleensäkin arvioida sen hetkistä osaamistaan suhteessa opettajankoulutuksen osaamistavoitteisiin henkilökohtaista opintosuunnitelmaa (HOPS) laatiessaan.

Mikäli sinulla on esimerkiksi pitkä opettajakokemus, sinulta oletettavasti myös löytyy osaamista, joka voidaan ottaa koulutuksessa huomioon. Pitkäänkään työkokemukseen vetoaminen ei sinänsä tosin koulutuksessamme vielä riitä, vaan osaaminen on myös osoitettava. Me opettajat nimittäin arvioimme joka tapauksessa opiskelijan osaamista ennalta määriteltyjen osaamistavoitteiden ja niihin liittyvien arviointikriteereiden perusteella. Siksi onkin hyvä, että olet perehtynyt jo myös noihin arviointikriteereihin. Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit muodostavat siten viitekehyksen tai eräänlaisen peilin, johon nähden opiskelijat aiempaa kokemustaan jäsentävät.  Tavallaan opiskelijat tarkastelevat ja jäsentävät aiempia tekemisiään samalla uudenkaltaisesta näkökulmasta.

Jos koet omaavasi monipuolista kokemusta esimerkiksi oppimisen ja osaamisen arvioinnista, niin mietipä arviointiin liittyvää osaamistasi suhteessa arviointia koskeviin osaamistavoitteisiimme ja arviointikriteereihin. Samalla voit pohtia, millaisia arviointiin liittyviä dokumentteja osaamisestasi sinulla olisi jo valmiina tai millä muilla eri keinoilla voisit osaamisesi osoittaa. Voisitko esimerkiksi omien arviointiin liittyvien dokumenttiesi lisäksi ajatella kertovasi oppilaitoksenne arviointiin liittyvistä linjauksista ja omista arviointikäytännöistäsi omassa opintoryhmässäsi? Siten oman arviointiosaamisesi osoittaminen palvelisi samalla sellaisia opiskelijatovereitasi, joiden opetus- ja arviointikokemus on sinua vähäisempää. Usein osaamisalueen (esim. arviointiosaaminen) osaamista osoitetaan käytännössä usealla eri tavalla opintojen eri vaiheissa. Tarvittaessa myös tuutorin kanssa keskustelemalla on helppo täydentää osaamisensa osoittamista. Siinä mielessä on turha huolehtia, onko osaaminen jo riittävää.

Haasteellisempaa tuo osaamisen osoittaminen on tilanteessa, jossa ei opiskelija eikä opettaja osaa heti tunnistaa kaikkea sitä osaamista, mitä opiskelijalla eri osaamistavoitteisiin liittyen on jo olemassa. Siksi tuota omaa aiempaa osaamistaan on hyvä pyrkiä huolella miettimään HOPSia laadittaessa. Opiskelijoilla saattaa olla vaikea löytää sidoksia aiemman osaamisensa ja koulutuksen osaamistavoitteiden välillä. Vaikka on ymmärrettävää, että sellaisenaan aiempi osaaminen vain harvoin täydellisesti vastaa esimerkiksi arviointiosaamiseen liittyvän osaamisalueen sisältöjä, niin toisaalta on hyvä pyrkiä tunnistamaan, millaiset omaan työ- ja kokemustaustaan liittyvät seikat osaamisalueeseen liittyvät. Mikäli tunnet epävarmuutta oman osaamisen tunnistamisen mahdollisuuksista, on näistä asioista syytä keskustella avoimesti oman tuutorin kanssa. Osaamisen tunnistaminen on siten prosessi, jossa opiskelija ja ohjaaja yrittävät yhdessä ymmärtää opiskelijan taustaa ja samalla niitä keinoja ja välineitä, joiden avulla osaaminen olisi tunnistettavissa. Osapuolten yhteinen ymmärrys opiskelijan omaamasta osaamisesta suhteessa koulutuksen osaamistavoitteisiin voi löytyä siten vasta vähitellen yhteisten keskusteluiden myötä. Osaamisperusteinen HOPS voikin täydentyä vähitellen opintojen kuluessa.

Hyvä nimimerkki Epätietoinen. Kannustankin sinua ottamaan yhteyttä omaan tuutoriisi. Hänen kanssaan keskustellen teille varmastikin syntyy yhteinen ymmärrys siitä, millaista osaamista voisit osoittaa jo hyvin alkuvaiheessa opintojasi. Oman HOPSisi laadinnan yhteydessä teet samalla myös suunnitelman, millä tavoin osaamistasi näiltä osin osoitat. HOPSin laadinnan ja siihen liittyvän ohjausprosessin yhteydessä voitte keskustella tuutorin kanssa samalla siitä, minkä tavoitteiden suhteen sinun on vielä perusteltua täydentää osaamistasi ennen varsinaista osaamisen osoittamista. Menestystä opintoihisi!

 

Amokin yliopettaja,

Kari Kiviniemi

You may also like...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *