Harjoittelijan päivä Kontinkankaan kirjastossa
klo 7.40
Kirjaan itseni sisään harjoittelupaikalleni Oamkin Kontinkaan kirjastoon. Olen kirjasto- ja tietopalvelualan kolmannen vuoden opiskelija ja teen tässä kirjastossa ammattiharjoittelusta puolet, eli seitsemän viikkoa. Jatkan matkaa työpisteelleni, joka on käynyt jo tutuksi tähän asti harjoittelussani viettämäni neljän viikon aikana. Työpöytä näyttääkin ”asutetulta”: on lippusia ja lappusia (lunttilappuja, joista voin tarvittaessa tarkistaa asioita), harjoitteluun liittyviä papereita ja pinkka lainattuja kirjoja. Laitan ulkovaatteet kaappiin ja nostan repusta pöydälle juomapullon ja kännykän, ja uusi harjoittelupäivä voi alkaa.
Aloitan päivän tarkistamalla kalenterin ja sähköpostit. Sen jälkeen siirryn työhuoneesta lainaussalin puolelle. Hyllytän palautuneet kirjat ja järjestelen kaunokirjallisuuden hyllyt. Tunnen hassua mielihyvää nähdessäni kirjariveissä aukkoja ja tyhjentyneitä kirjatelineitä. Siistin aukot pois ja nostan telineisiin esiin omasta mielestäni mielenkiintoisia kirjoja.
klo 9.00
On kaukopalveluinfon vuoro. Ehdin kirjoittaa tunnin aikana muistivihkooni ylös asian jos toisenkin. Olen huomannut, että minun on helpompi oppia asioita, kun teen niistä muistiinpanoja. Aina muistiinpanoihin ei edes tarvitse palata – tiedon mieleen painamista ja sieltä palauttamista helpottaa jo pelkästään se, että käsi piirtää sanat paperille.
klo 10.00
Siirryn asiakaspalveluun. Vietän päivittäin asiakaspalvelutiskillä keskimäärin kaksi tuntia. Alussa kaikki oli uutta ja outoa – ja asiakaspalvelutilanteet hieman jännittäviäkin. Onnekseni sekä Kontinkaan kirjaston asiakkaat että henkilökunta ovat ottaneet hyvin vastaan uutta opettelevan harjoittelijan. Varsinkin alussa asiakaspalvelu oli hidasta, koska piti koko ajan muistella, miten mikäkin toiminto koneella tehdään. Pikkuhiljaa Leevi ja Voyagerin lainausmoduuli ovat käyneet tutuiksi ja työskentelyni nopeammaksi ja varmemmaksi.
klo 11.40
Lounastauon jälkeen mietin, mille alkaisin, kun aikaa on vain 20 minuuttia ennen päivän toista asiakaspalveluvuoroa. Päätän käydä lukemassa edellispäivän opastuksen aiheesta, aineiston kuvailusta kirjaston intrasta.
klo 12.00
Taas tiskissä. Päivän toinenkin asiakaspalveluvuoro menee hujauksessa. Huomaa, että opiskelijat ovat palanneet opintojensa pariin, sen verran mukavasti kirjastokortteja ja/tai kirjoja vailla olevia asiakkaita riittää. Tulostin puolestaan sylkee ulos aineistopyyntöjä, joita noudan hyllystä ja käsittelen asiakkaille noutovalmiiksi.
klo 13.00
Tiskistä päästyäni käyn kahvitauolla, lueskelen vielä vähän aineiston kuvailun ohjeita ja lähden oppimaan lisää kaukopalvelusta. Tässä harjoittelun aikana on valjennut se, miten paljon kirjastossa on asiakkaalle näkymätöntä työtä. Toki olen tiennyt, että kirjaston työntekijä tekee muutakin kuin asiakaspalvelua, antaa ja vastaanottaa kirjoja ja työntää kirjakärryä hyllyjen välissä. Kuitenkin vasta harjoittelun aikana on konkretisoitunut, mitä ja millaista se näkymätön työ on: esimerkiksi mitä kaikkia toimenpiteitä ja työtehtäviä kirjan kaukolainaaminen kirjastosta toiseen edellyttää tai miten kirjavälittäjältä hankittu kirja siirtyy eri vaiheiden kautta asiakkaan lainattavaksi.
klo 13.30
Palaan jälleen työpisteelleni. Tarkistan sähköpostin ja merkkaan kalenteriin muutokset seuraavan päivän aikatauluun. Harjoittelusta vastaavan opettajan vierailu harjoittelupaikalleni siirtyy, ja sen tilalle tuleekin aineiston kuvailuun perehtymistä. Mietin, mikä on seuraava siirtoni, ja päätän lähteä katsomaan, onko asiakaspalvelussa tarvetta apulaiselle. Nyt olisi mukava päästä hyllyttämään kirjoja! Asiakaspalvelussa onkin sen verran kiirettä, että itse hyllyttämiselle jää vain vähän aikaa. Sen sijaan varausten hakua ja käsittelyä, kirjastokorttien tekemistä ja aineiston etsimistä riittää. Lopulta ehdin tehdä kirjakärryn kanssa pienen kierroksen hyllyjen välissä.
klo 15.20
Katson kelloon, ja huomaan sen näyttävän kotiinlähdön aikaa. Palaan takaisin työpisteelleni. Suljen sähköpostin ja muut ohjelmat, laitan koneen kiinni. Kerään juomapulloni (jota en ole edes muistanut täyttää kertaakaan päivän aikana) ja kännykkäni takaisin reppuun ja vedän ulkokamppeet päälle. Kirjaan itseni ulos klo 15.30. Päiväni Kontinkankaalla oli varsin mukava: tekemistä oli riittävästi ja se oli mieluisaa ja asiakaspalvelutilanteet olivat miellyttäviä ja opettavaisia. Tästä on hyvä jatkaa huomenna.
Tiistai 12.9.2017
Kati Karvonen