Airbus

Kirjoittanut: Juuso Karjalainen ja Niklas Aho

Excursion viimeisenä vierailupäivänä eli perjantaina vierailimme Airbusin tehtaalla Donauwörthissä 130km Münchenistä luoteeseen. Tehdas valmistaa neljää eri tyyppistä helikopteria ja ovia Ranskan Toulousessa valmistettaviin Airbussin matkustajakoneisiin. Useat tehtaalla valmistettavat kopterityypit kuten NH90 ja EC135 ovat tuttu näky myös Suomen taivaalla. Lisäksi tehdas vastaa jokaisen Saksan armeijan helikopterin huolloista.

Kuva 1: Suomen puolustusvoimilla käytössä oleva NH90 -kuljetushelikopteri.

Tehtaalla jokaisen puhelimet kerättiin turvallisuussyistä pois ennen alueelle siirtymistä. Donauwörthin tehdas on massiivinen kompleksi, jossa työskentelee yli 6500 henkeä eri tehtävissä. Tehdaskierros eteni kopterien valmistusjärjestyksessä, alkaen komposiittirakenteisten osien valmistuksesta ja päättyen kokoonpano- ja lopputarkastushalliin, josta valmiit helikopterit toimitetaan asiakkaille.

Välillä kävimme katsomassa lentokoneiden ovien valmistamista, joka on paljon monimutkaisempi prosessi kuin mitä voisi kuvitella. Jokainen ovi tehdään mittatilaustyönä samaan aikaan tiettyyn Ranskassa valmistuvaan lentokoneen runkoon. Tässä käytetään apuna reaaliaikaisesti tehtaiden välillä päivittyvää mittatietoa, joka varmistaa sen, että ovi sopii saumattomasti runkoon.

Oppaanamme toimi hieman harmaantunut herrasmies, joka oli entinen sotilaslentäjä ja tuntui tuntevan tehtaan ja kokoonpanolinjat kuin omat taskunsa. Tuotantoinsinöörin näkökulmasta tehdas oli erittäin hyvin järjestelty ja optimoitu. Virheiden mahdollisuus on minimoitu viimeisintä huutoa olevalla tekniikalla, useilla tarkastuksilla ja työntekijöiden perinpohjaisella koulutuksella. Airbus kouluttaa kaikki omat työntekijänsä oppisopimuksella ja tarjoaa varman työpaikan, kunhan kolmevuotinen koulutus on ohi.

Helikopterien tuotantohallin jälkeen kävimme huoltohallissa, jossa oli huollettavana kymmeniä Saksan armeijan helikoptereita. Lisäksi saimme perinpohjaisen selityksen siitä, kuinka helikopteri toimii ja mikä pitää sen ilmassa.

Tehdas oli kerta kaikkiaan ainutlaatuinen kokemus ja avasi todella hyvin monimutkaisten hiilikuiturakenteiden valmistusta, sekä auttoi ymmärtämään miksi helikopterit maksavat jopa useita miljoonia. Vierailulla saimme myös tietoa helikoptereiden historiasta ja niiden käytöstä eri tehtävissä.

Kuva 2: EC135 -helikopteri

oamk_kone

Tunteella ja taidolla, Oamk Konetekniikka. Jo vuodesta 1894. Olemme Suomen kuudenneksi suurimman ja hakijamäärältään neljänneksi suosituimman ammattikorkeakoulun Konetekniikan osasto. Yhteisenä tavoitteena meillä on ylläpitää vetovoimaista, haluttua ja nykyaikaista koulutusohjelmaa, sekä luoda opiskelijoillemme insinöörin identiteetti ja sen avulla luoda opiskelijasta rautainen ja työllistyvä insinööri! Oletko sinä seuraava Konetekniikan insinööri? Pallo on sinulla!

Saatat pitää myös näistä...

Vastaa