Ruf

Kirjoittanut Jarno Simi ja Otto Hourula

Ekskursiomatkaamme sisältyi myös hieman rennompia vierailukohteita. Yksi näistä oli autojen kustomointipaja RUF. Liikkeen löydettyämme jäimme ulos odottelemaan ryhmämme toista puolikasta, samalla nauttien Saksan kuumasta kevätpäivästä. Ryhmän kokoonnuttua  RUF:in myyntiedustaja kutsui meiodät sisään. Samainen mies tarjoili liikkeen aulassa kahvit ja kyseli kuulumisia reissustamme.

Heti aulaan päästyämme katseet kiinnittyi kahteen kiiltelevään Porschen valmistamaan urheiluautoon. Muiden autovalmistajien merkkejä emme tulisi tällä vierailulla näkemään, sillä RUF on keskittynyt ainoastaan Porschen kustomointiin, viritykseen ja entisöintiin, sekä omien automalliensa valmistamiseen. RUF onkin saanut muodostettua itselleen vakaan ja korkealle arvostetun aseman tällä toimialalla.

Kierroksen alkaessa kanssamme kahvitellut myyntiedustaja kertoi yrityksen historiasta ja siitä, mitä tulisimme kierroksellamme näkemään. RUF:in historia alkoi alun perin Alois Ruf Sr. perustettua autokorjaamon 1940 luvulla. Yhteys Porscheen alkoi, kun Alois Ruf pelasti hänet ohittaneen Porschekuskin vieden hänet sairaalaan hoitoon ja korjaten kyseisen auton pajassaan. Kyseisestä autosta tuli ensimmäinen RUF:in kunnostama Porsche. 1960-luvulla myös hänen poikansa, Alois Ruf Jr. innostui urheiluautoista, ja eteenkin Porschen 911 mallista alkaen erikoistua lähinnä niiden huoltoon ja entisöintiin.

Yritys ei kuitenkaan jäänyt tarjoamaan pelkkiä korjauspalveluita, vaan 70-luvulla RUF kehitti ensimmäisen virittämänsä 3.3l Porsche 930 mallinsa. RUF jatkoi Porschen mallien kehittämistä ja virittämistä, nousten vuonna 1987 suuremman yleisön tietoon rikkoen aikansa nopeimman sarjatuotetun auton nopeusennätyksen RUF ”Yellowbird” CTR mallillaan nopeudella 339km/h.

Nykyään RUF Automobile jatkaa Porschejen virittämistä, huoltamista sekä entisöintiä.
RUF myös valmistaa itse kasattuja autoja, joiden keulassa komeilee RUF:in oma logo. Nämä helmet ovat täysin RUF:in pajalla valmistettuja ja kasattuja, pois lukien jotkin mallit joiden korin osat tilataan Porschelta. Moottorien lohkot ovat myös yksi harvoista Porschen vakio-osista, joita RUF käyttää omissa malleissaan.

Kuvassa näkyvä vihreä SCR on juuri edellä mainittua kastia. Mallissa on erikoisteräksistä ja hiilikuidusta valmistettu monokokkirunko. Kori on valmistettu hiilikuidusta normaalin pellin tai alumiinin sijaan mallinten Porschen 911:n  muotoja. Tämä RUF:in kokoonpanema ja hienosäätämä vapaasti hengittävä 4 litran bokserikone tuottaa 510 hevosvoimaa tehoa ja 470 newtonmetriä vääntöä. Autolla ei painoa kuitenkaan ole kuin 1250 kilogrammaa. Uusi 2017 vuosimallin ”Yellowbird” CTR on ulkoisesti spoileria lukuun ottamatta hyvin samanlainen kuin SCR, mutta sen voimanlähteenä toimii tupla turboilla varustettu 3.6 litrainen bokserimoottori, joka antaa autolle 710 hevosvoimaa tehoa ja 880 newtonmetriä vääntöä.

Oli hienoa päästä näkemään, kuinka ikonisia urheiluautoja entisöidään sekä viritetään, ja kuinka pieni paja rakentaa maailman nopeimpiin sarjatuotettuihin autoihin kuuluvia superautoja. Kierros oli ekskursiollamme yksi kiinnostavimmista kohteista.

 

oamk_kone

Tunteella ja taidolla, Oamk Konetekniikka. Jo vuodesta 1894. Olemme Suomen kuudenneksi suurimman ja hakijamäärältään neljänneksi suosituimman ammattikorkeakoulun Konetekniikan tutkinto-ohjelma. Yhteisenä tavoitteena meillä on ylläpitää vetovoimaista, haluttua ja nykyaikaista koulutusohjelmaa, sekä luoda opiskelijoillemme insinöörin identiteetti ja sen avulla luoda opiskelijasta rautainen ja työllistyvä insinööri! Oletko sinä seuraava Konetekniikan insinööri? Pallo on sinulla!

Saatat pitää myös näistä...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *