Opettajaopiskelijoiden osaamisen näytöt ovat opettajankouluttajien työn parasta antia
Ammatillisen opettajuuden perusta lepää vahvassa oman alan työkokemuksessa ja ammatillisessa osaamisessa, jota halutaan jakaa. Tarvittavaa pedagogista osaamista ja opettajan pätevyyttä nämä oman alansa ammattilaiset hankkivat ammatillisesta opettajankoulutuksesta.
Oulun ammatillisen opettajankoulutuksen opetussuunnitelman osaamistavoitteet ja arviointikriteerit on luotu yhteistyössä opettajakorkeakoulun henkilöstön, työelämäverkostojen ja opettajaopiskelijoiden kanssa. Opintojen alussa osaamisen kuvaukset herättävät opettajaopiskelijoissa pohdintoja siitä, mitä osaaminen opiskelijan toimintana mahtaa tarkoittaa ja miten oman osaamisensa saa näkyväksi. Alussa vapaus suunnitella omia opintoja ja monet osaamisen hankkimisen ja osoittamisen mahdollisuudet voivat tuntua kinkkisiltä, mutta opintojen edetessä tämä mahdollisuus käyttää omia vahvuuksia ja erilaisia toimintaympäristöjä osaamisen hankkimisen ja osoittamisen areenoina tuottaa suurta onnistumisen riemua ja vahvistaa oman opettajuuden tiedostamista.
Opettajaopiskelijan opettajuuden rakentumisen seuraaminen, ohjaaminen ja rinnalla kulkeminen tuottaa suurta riemua myös meille opettajankouluttajille. Monipuoliset oppimisympäristöt ja osaamisen näyttöjen areenat ovat opettajankouluttajille jatkuvan oppimisen ja kehittymisen mahdollisuus. Osaamisen arvioijina pääsemme tutustumaan eri alojen opettajiin ja muihin koulutusalan toimijoihin sekä eri alueiden oppilaitosyksiköihin, koulutustilaisuuksiin ja oppimisympäristöihin. Näin myös opettajankoulutuksen opetuksen ja ohjauksen tarttumapinta ammatillisen koulutukseen ja korkeakoulutukseen monimuotoistuu.
Oulun ammatillisen opettajankoulutuksen opetussuunnitelma on ollut kaikilla opettajaopiskelijoilla osaamisperusteinen viimeiset kolme vuotta. Tänä aikana olemme päässeet arvioimaan pedagogista osaamista kammiin, metsään, kampaamoon, kaivokselle, keittiöön, täysperävaunuun, poliisiautoon, luokkahuoneeseen, simulaatioympäristöön, AC:lle, ruokakauppaan jne. Opettajaopiskelijoiden osaaminen on tullut näkyväksi lukuisissa erilaisissa autenttisissa tilanteissa ja ympäristöissä. Ammatillisen koulutuksen toimintaperiaatteiden mukaisesti pyrimme arvioimaan osaamisen näyttöjä mahdollisimman paljon yhdessä arvioinnin luotettavuuden turvaamiseksi. Tiimiopettajuus antaa meille mahdollisuuden reflektoida kaikkea uusissa oppimisympäristöissä näkemäämme ja kokemaamme ja iloita näistä kokemuksista yhteisesti. Opettajaopiskelijoiden osaamisen kehittymisen reflektoinnin lisäksi saamme tilaisuuden reflektoida myös omaa osaamistamme. Osaamisperusteinen koulutus antaa osaamisen hankkimisen mahdollisuuden myös opettajankouluttajille!
Ei tietämättömyys ole niinkään häpeällistä. Haluttomuus oppia on.
— Benjamin Franklin
Kirjoittajat:
Opettajankouluttajat Iiris Happo & Sirpa Perunka
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Oulun ammattikorkeakoulu