Opiskelijoiden hyvinvointia ja oppimiskykyä tukemassa
O
Terveydenhoitaja koulutus sisältää paljon käytännönläheistä opiskelua. Järjestämme tapahtumia yhteistyössä työelämän kanssa ja säännöllisesti järjestämme myös teemapäiviä omalla kampuksella.
Valmistuva terveydenhoitajaryhmä suunnitteli ja toteutti Kontinkankaan kampuksella hyvinvointipäivän sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille osana kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyön opintoja. Tässäpä muutamia poimintoja päivän ajalta.
”Yleisesti tapahtuman järjestäminen oli mielenkiintoista ja opettavaista. Meillä oli hyvä ryhmähenki koko luokalla. Opimme päivästä tapahtuman järjestämistä sekä saimme käytännön kokemusta terveydenhoitajatyön jalkauttamisesta. On tärkeää, että terveydenhoitajat työskentelevät muuallakin kuin työhuoneissaan, matalampi kynnys kohdata.”
”Aktivoimme rastilla kävijöitä kyselemällä istumistottumuksista ja keskustelemalla istumisen terveysriskeistä ja keinoista, joilla istumista voisi vähentää. Kehotimme kävijöitä kirjoittamaan omia ehdotuksia istumisen vähentämiseksi ideapuuhun. Lisäksi haastoimme kävijöitä nousemaan tämän päivän aikana seisomaan minuutin ajaksi puolen tunnin välein.”
”Ryhmätyöskentely sujui hyvin etänä. Whatsapp-ryhmässä aktiivisesti suunnittelimme ja ideoimme tapahtumaa sekä teimme työnjakoa. Työnjako oli tasapuolista ja kaikki pääsivät osallistumaan oman kiinnostuksen kohteen mukaan. Yhteishenki oli toimivaa myös tapahtuman aikana ja jokainen pääsi sopivasti tauoille ja kiertämään muita rasteja.”
”Tietovisan kysymykset osoittautuivat aika haastaviksi, mutta toisaalta kysymysten pohjalta nousi paljon keskustelua ja kysymyksiä. Erityisesti suolan käytön suositukset ja ruokavalmisteiden sisältämät sokerimäärät herättivät pohdintaa. ”
”Mitä opimme? Ainakin tapahtuman käytännön järjestämistä sekä sitä, minkä tyyppiset osallistavat tehtävät kiinnostavat nuoria ja opiskelijoita. Toimintapistettä valmistellessa perehdyimme opiskelijoiden ravitsemussuosituksiin ja aiheesta tehtyihin tutkimuksiin. Oli myös mukava vierailla toisten opiskelijoiden järjestämissä toimintapisteissä, ja ottaa niistä oppia ja vinkkejä jatkoon.”