Koodikoulussa koottiin robottialusta ja harjoiteltiin tiimityötä
Huhtikuun alussa oululaisen Sanginsuun koulun 26 oppilasta, kaksi opettajaa ja koulunkäynninohjaaja saapuivat Kotkantien kampukselle rakentamaan Pipsa Korkiakosken ja Jyri Neuvosen opastuksella GoPiGo-robotteja. Koulu hyödyntää teknologiakaupungin mahdollisuuksia: koodausta on kokeiltu vanhempien ohjauksessa, koodikoulussa ja yritysvierailuilla muun muassa ARMille ja Elisalle. Nyt lähdettiin samalla katsomaan insinöörikoulua.
Mallikelpoisen jonoon järjestäytymisen jälkeen oppilaat suuntasivat Kotkantien aulasta tietoliikennelabraan, jossa muodostettiin rutiinilla työryhmät ja sovittiin vetäjät. Ohjeiden mukaan alettiin koota pusseihin jaetuista osista robottialustaa, johon liitettiin pyörät ja akku valmiiksi seuraavia koodikoulun kertoja vasten. Tarkasti vaiheistetut työohjeet ohjasivat yksityiskohtien ja kappalemäärien lukemiseen ja ohjeen soveltamiseen.
Puolitoista tuntia kestäneen pajan aikana tohinaa riitti. Viidessä rakennustiimissä piti välillä selvitellä, mikä on ruuvin kanta ja lukeeko ohjeessa pirkka vai prikka, mutta vaihe vaiheelta robotin runko alkoi hahmottua. Hyvän tiimityön periaatteet olivat selvästi tuttuja, ja välillä opettaja muistutti tarkkailemaan työskentelyä: ”Mitenkäs teidän tiiminne toimii? Ovatko kaikki samaa mieltä?” Oppilaat itse huolehtivat, että jokainen pääsi vuorollaan ruuvimeisselin varteen.
Ohjelmistokehityksen opiskelijat päätyivät koodikoulun vetäjiksi, kun Pipsa huomasi Oiva-opiskelijaintrassa vanhempaintoimikunnan hakevan vetäjää koodikouluun. Jyri lähti mielellään mukaan kokeilemaan hieman erilaista projektia. GoPiGo oli heille laitteena tuttu ja sopi aiheeksi. Kahden harjoitteluopintopisteen eteen on tehty reippaasti töitä yhteydenpidossa, valmisteluissa ja tarvikkeiden kokoamisessa kolmea tapaamista varten.
Opettajan rooli oli kummallekin vetäjälle uusi. Työpajan jälkeen Jyri ja Pipsa kertoivat yllättyneensä siitä, että lapset osasivat paljon enemmän kuin he ennakoivat. Opettajina he kokivatkin vastuuta siitä, että lapset tosiaan oppivat uutta. Kaikkien ryhmien robotit saatiin valmiiksi ja osa ryhmistä ehti jo hieman koodatakin. Kahdelle seuraavalle kerralle pitääkin varata vaikeampia tehtäviä, jotta haastetta riittää. Kun koodikoulu jatkuu Sanginsuun koululla, oppilaat pääsevät seuraavaksi miettimään sensoreiden liittämistä robottiin ja koodausta.
Jyri piti koululaisille suunnatun pajan vetämistä hyvänä lisänä opintoihinsa. ”Yritykselle koodaaminen kehittää tietenkin eri tavalla ammattitaitoa, mutta on tämä ehdottomasti ainutlaatuista kokemusta.” Pipsa totesi, että oli mukava aloittaa koodikoulun pitäminen Kotkantieltä, jossa oppilaat näkivät tietoliikennelabran ja sen laitteet samalla. ”Näköjään on oikea veto opettaa jo ala-asteella näitä asioita. Tässähän oli puolivalmiita pikkuinsinöörejä!”
Teksti ja kuvat: Tuula Hopeavuori