”Ihmisestä insinööriksi”
Tekstin on kirjoittanut Oamkin koneosaston KTO16KM9-monimuotoryhmän opiskelija Maria Roslind opintojaksolla YY00BB72 Tutkimus- ja kehittämistoiminta.
Olen Maria Roslind, neljännen vuosikurssin konetekniikan opiskelija Oulun ammattikorkeakoulusta. Työskentelen opintojen lisäksi valimoalan yrityksessä, joka on ollut työnantajani jo kohta 19 vuotta. Näihin vuosiin on mahtunut työtehtäviä aina tuotannon kokoonpanosta oston ja myynnin eri tehtäviin. Nykyinen työnkuvaus on myynnin ja asiakaspalvelun assistentti, eli toimin valmistavien tehtaiden paikallisena kontaktina muun muassa asiakasreklamaatioiden käsittelyssä. Se mystinen työsopimuksiin usein kirjattu lause ”muut työnantajan määräämät tehtävät” sisältää minulla muun muassa FIP-operaattorin tehtävät.
Miten olen voinut työssäni hyödyntää opintoja?
Opintoja on voinut hyödyntää jo nyt useassakin työtehtävässä. Helpoin esimerkki lienee aiemmin mainitut FIP-operaattorin tehtävät, joissa olen päässyt hyödyntämään useankin konetekniikan opintojakson oppeja jollain muotoa. Operaattorin tehtävään liittyy oleellisesti 3D- ja CAM-ohjelmistojen peruskäyttöä ja lisäksi tietenkin NC-ohjatun koneen operointia. Hommaan oppii toki ihan tekemälläkin, mutta opiskelut ovat lisänneet tietotaitoa ja ymmärrystä niin ohjelmistoista kuin itse NC-koneestakin, jolloin ongelmia on vähemmän tai ainakin niiden ratkaiseminen on helpompaa.
Eikä siinä vielä kaikki
Koneautomaation suuntautuviin opintojaksoihin kuuluvien sovelletun matematiikan kurssien annit puolestaan ovat ehkä näkyvin esimerkki siitä, miten olen voinut hyödyntää opintoja FIP-operaattorin tehtävässä. Sovelletun matematiikan opintojaksoilla perehdyttiin pitkälti MS Excel -ohjelman käyttöön. Niiden oppien sekä myös valinnaisen tarjouslaskennan opintojakson annin myötä onnistuin luomaan yksinkertaisen ja nopean tarjouslaskurin, jonka avulla asiakkaalle saadaan tarjottua hinta FIP-tiivisteestä käden käänteessä.
Kokemuksia
Opiskelut työn lisäksi ovat vaatineet aikaa ja ehkä vielä enemmän vaivaa. Helpotusta ei ole tuonut liiammin sekään, että aiemmista opinnoista ehti kulua reilut 20 vuotta eli hommaan lähdettiin ikään kuin takaa-ajolla. Tästä kaikesta huolimatta olen ylpeä, että uskaltauduin hakemaan opiskelemaan vielä näin vanhemmallakin iällä. Pitkä työkokemus ja hyvä motivaatio opiskeluun ovat hyödyttäneet toinen toistaan, ja uskon, että tuleva insinöörin tutkinto tuo vielä monta hyvää asiaa tullessaan.
Miksi konetekniikka?
Miksi ei? Konetekniikan opinnot soveltuvat kaikille. Voit olla alanvaihtaja tai vaikka vain työhösi uusia haasteita etsivä mies tai nainen. Ikäkään ei ole este. Konetekniikkaa voi opiskella päätoimisen opiskelujen lisäksi myös monimuotona, jolloin opinnot suoritetaan pääosin verkkoluentoina arki-iltaisin. Monimuoto soveltuu siis erinomaisesti myös työssäkäyville.
Konetekniikan insinöörin tutkinto avaa ovia moniin eri teollisuuden tehtäviin. Voit toimia suunnittelijana, työnjohtajana, projektipäällikkönä jne. Suuntautumisvaihtoehtoja Oulun ammattikorkeakoulu tarjoaa kolme, ja lisäksi valinnaisen opintojaksojen avulla voi halutessaan painottaa jotain osa-aluetta, joka tuntuu itselle omimmalle. Kaiken tämän lisäksi Oulun ammattikorkeakoululla ja konetekniikan osastolla on hyvät yhteydet alueen yritysten kanssa, joten mahdollisuudet projektiopintojen ja opinnäytetöiden tekemiseen ovat erinomaiset. Rohkeasti siis vain hakemaan koulutukseen konetekniikan pariin!